Uitspraak rechter wordt betwist en we krijgen extra factuur

TML
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uitspraak rechter wordt betwist en we krijgen extra factuur

#1 , 03 jul 2017 16:26

Er is een vonnis gebeurd door de rechtbank van eerste aanleg. Hier staat "de kosten van beide aanleggen worden ten laste gelegd van geïntimeerden, deze in graad van hoger beroep begroot als volgt:
- in hoofde van appellante : € 100,00 (verzoekschrift hoger beroep) + € 1.320.00 (rechtsplegingsvergoeding hoger beroep)
- in hoofde van geïntimeerden € 390.50 (exerpertise)

De ondergetekende rechters hebben aan de zitting en aan het volledig beraad deelgenomen, en dit vonnis overeenkomstig artikel 782bis lid 1 van het gerechterlijk wetboek in openbare zitting op (datum) besproken door de voorzitten van MB1-kamer, die samengesteld was uit:

namen van 3 rechters en 1 griffier

Nu krijgen we net een e-mail van de advocaat van de appellanten :
"U zal kennis hebben genomen van het tussengekomen vonnis in graad van beroep.

Conform het vonnis werd u tot de kosten veroordeeld als volgt:

- kosten eerste aanleg: 239,44 EUR
- kosten beroep: rolrecht 100 EUR en rechtsplegingsvergoeding 1.320 EUR
- totaal : 1.659,44 EUR

Gezien het feit dat u tot de kosten werd veroordeeld en dus ook de expertisekosten te uwen laste vallen doch de rechtbank hierover nog geen uitspraak heeft gedaan gezien deze niet begroot werden in het beschikkend gedeelte van mijn conclusie, blijven deze in principe aangehouden en kan ik deze middels een gewone nota aan de rechtbank laten bijkomend ten laste leggen. De expertisekosten bedroegen 3.426,38 EUR, bedrag dat eveneens te uwen laste komt en waarbij ik u bij deze verzoek deze vrijwillig te betalen. In ontkennend geval zal ik de rechtbank vragen hierover nog uitspraak te doen.
Verder heeft de rechtbank weliswaar de kosten eerste aanleg te uwen laste gelegd doch werd in eerste aanleg door de Vrederechter de gevorderde rechtsplegingsvergoeding van 1.320 EUR niet begroot, bedrag dat dus ook nog kan worden gevraagd aan de rechtbank middels een eenvoudige nota. Ook hiervoor vriendelijk verzoek dit bedrag vrijwillig te betalen.

De totale vordering komt derhalve op 1.659,44 EUR + 3.426,38 EUR + 1.320 EUR = 6.405,82 EUR. Ik verzoek u bij deze voormeld bedrag uiterlijk 15 juli 2017 op mijn derdenrekening BE ... met vermelding van mijn referte te storten.

Bij gebreke hieraan zal het vonnis minstens voor wat de kosten begroot in het vonnis worden betekend met bijkomende kosten te uwen laste en zal een nota worden neergelegd om een vonnis te bekomen om ook nog de beragen van 3.426,38 EUR en 1.320 EUR te uwen laste te leggen om ook hiervoor een uitvoerbare titel te bekomen.

Onnodig te zeggen dat ik er vanuit ga dat u de uitspraak zelf zal nakomen ...., bij gebreke waaraan het vonnis eveneens zal worden betekend, en de bijhorende dwangsom van 500 EUR zal worden opgevorderd. "

Wij hebben zonder advocaat ons verweerd. Hebben gelijk gekregen bij de Vrederechtbank. Tegenpartij is in hoger beroep gegaan. Wij zijn van mening dat wat er in het vonnis staat, het totaal bedrag van € 1659,44 dat rechtsgeldig is. De advocaat van de tegenpartij kan toch niet na een uitgesproken vonnis iemand extra betalingen doen toesturen?

Graag advies.
mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jul 2017 18:56

Zie art. 1021, tweede lid, Gerechtelijk Wetboek
Werden de kosten in het vonnis niet of slechts gedeeltelijk vereffend, dan wordt de beslissing over de kosten, waarover niet werd gestatueerd, geacht te zijn aangehouden. In dat geval geschiedt de vereffening, op de vordering van de meest gerede partij, door de rechter die de uitspraak heeft gedaan, voor zover zijn beslissing niet werd bestreden; de rechtspleging wordt hervat en voortgezet overeenkomstig artikel 750 en volgende.

Tegenpartij kan dus nog steeds vaststelling vragen van de zaak om in de lijst van kosten die u haar verschuldigd bent nog die kosten te laten opnemen die nog niet opgenomen werden in het vonnis.

TML
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2017 00:07

Wat mag nog wel en niet?
- Mag laden of lossen nog wel? Bijvoorbeeld een vrachtwagen die zand komt brengen maar wel zodanig zijn vrachtwagen neerzet dat er langs gereden kan worden?
- Iemand die zijn kind afzet of ophaalt om te komen spelen? (Hier werd commentaar op geleverd en ouder werd uitgescholden, obscene taal etc)
- Postbode die pakket komt afleveren?
- Buren halen hun post uit de brievenbus en parkeren dan op de uitweg, als wij dit doen (terwijl men er langs kan) krijgen we obscene gebaren en commentaar
- Wit-gele kruis kwam even een injectie geven, binnen 5 minuten waren de verpleegsters weer weg. Zij werden gefotografeerd door buren. Mogen ze er die 5 minuten staan om een injectie te geven?

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 05 jul 2017 12:10

Om te laden en te lossen of instappen- en uitstappen mag je stilstaan op de rijbaan, weliswaar niet langer dan de tijd die nodig is om de handeling uit te voeren, anders ben je aan het parkeren. Maar wat heeft dit nog met het oorspronkelijke onderwerp te maken?
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”