beroep aantekenen

match box
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

beroep aantekenen

#1 , 03 jul 2017 11:20

kan iemand mij zeggen wat de termijnen zijn voor beroep in te stellen bij uitspraak rechtbank van koophandel, zonder betekening van tegenpartij ?
tegenpartij werd op hoogte gebracht van beroep. bij betekening begint de termijn van 1 maand te lopen. zonder betekening ?
bedankt voor de verduidelijking.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 jul 2017 12:09

“Art.1051. Onder voorbehoud van termijnen die worden voorzien in supranationale en internationale bepalingen, is de termijn om hoger beroep aan te tekenen één maand, te rekenen vanaf de betekening van het vonnis...Deze termijn loopt eveneens vanaf de dag van die betekening ten aanzien van de partij die het vonnis heeft doen betekenen... .”(Gerechtelijk Wetboek).

‘op hoogte gebracht’ is niet noodzakelijk door ‘betekening’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

match box
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2017 18:18

Ik heb tegenpartij schriftelijk medegedeeld in beroep te zullen gaan. Vonnis dateert van 12 juni. Vonnis werd (nog) niet betekend door tegenpartij. Bij betekening begint termijn te lopen en heb ik 1 maand.dien ik te besluiten dat ik onbepaald in beroep kan gaan ? Of zijn daar toch beperkingen ? Bvb tegenpartij betekend niet en ik bereid mijn beroep voor om dittegen augustus te doen.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 03 jul 2017 20:19

Je kan altijd in beroep gaan ook al is het vonnis niet betekend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

match box
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jul 2017 08:51

en zijn daar termijnen op of is dit beperkt in tijd ? is dit bvb binnen het jaar na vonnis ? of kan men bij niet betekening nog 10 jaar na vonnis in beroep gaan ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 04 jul 2017 09:31

Als je beroep wil aantekenen doe je dat best onmiddellijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jul 2017 09:50

één maand na de betekening
anders 10 jaar, maar dan zou zo lang wachten wel eens kunnen geïnterpreteerd worden als stilzwijgende berusting.

match box
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2017 10:11

OK, dank, dan weet ik dat ik mij niet blind dien te staren op vonnisdatum en in juli of augustus beroep kan aantekenen. zelfs als tegenpartij alsnog zou betekenen zitten we al in augustus.

Kali
Berichten: 762

#9 , 04 jul 2017 11:35

Als tegenpartij NU laat beteken dan loopt de periode tot 15 september (Indien de termijn van hoger beroep of verzet voorzien [ in de artikelen 1048 en 1051 en 1253quater, c) en d) ] binnen de gerechtelijke vakantie begint te lopen en ook verstrijkt wordt hij verlengd tot de vijftiende dag van het nieuw gerechtelijk jaar. ])

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”