provisie terugvragen

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

provisie terugvragen

#1 , 15 jun 2017 16:07

Enige tijd geleden heb ik 1.000 euro + BTW provisie aan een advokaat betaald. De advokaat heeft nog geen daden gesteld. Ik wens u af te zien van een rechtszaak (waarvoor ik de advokaat zou nodig gehad hebben)
Ik heb de advokaat reeds 2x per brief gevraagd of ze bereid is om de provisie terug te betalen. De advokaat reageert niet op mijn brieven.
Heb ik recht op terugbetaling van de provisie, als ze er nog geen werk ingestopt heeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jun 2017 17:27

Wat gaat er nog overschieten ???

Aanleggen dossier + eerste gesprek en eventueel al wat kosten + 21% btw

Ik denk dat je al blij zal mogen zijn als je niet moet bijbetalen ! :roll:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#3 , 15 jun 2017 19:43

nog bijbetalen ?
het eerste gesprek was gratis, ze heeft nog niets moeten doen voor mij

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2017 20:10

Ik schrik van niks meer op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jun 2017 20:37

nog bijbetalen ?
het eerste gesprek was gratis, ze heeft nog niets moeten doen voor mij
als die nog wat opzoekwerk aanrekent zal je zeker nog wat mogen bijbetalen, kunnen schrijven wat ze willen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 15 jun 2017 21:00

nog bijbetalen ?
het eerste gesprek was gratis, ze heeft nog niets moeten doen voor mij

Toch even ernstig blijven aub.

Eerste gesprek gratis, dat kan ik nog geloven.
Maar als er na, of ter gelegenheid van dat eerste gesprek, een provisie gevraagd en betaald wordt, dan lijkt het er toch zeer sterk op dat u een opdracht gegeven hebt. Daar zal wel iets tegenover staan, al is het maar om te beginnen om een dossier openen.

En dan vind ik het normaal dat er ook betaald wordt.

Werkt u zelf gratis ?

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#7 , 16 jun 2017 19:03

uiteraard werk ik niet gratis, maar ik verdien geen 100 euro per uur
1000 euro = 10x 100 euro/uur
ik denk niet dat ze aan 10 uren werk komt voor mij, ze heeft nog niets moeten doen.
enkel een farde nemen en mijn naam en de naam van de tegenpartij moeten opschrijven

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jun 2017 19:25

Je kan sowieso een uurverantwoording vragen. Controleren is moeilijker: bestuderen dossier ...
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#9 , 16 jun 2017 19:57

er moest niks bestudeerd worden
ik heb alles uitgelegd tijdens het eerste gratis onderhoud van 30min
ikzelf moest dan klacht gaan indienen bij de Politie
maar zover is het allemaal niet gekomen etcc

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 16 jun 2017 20:36

100 EUR per uur?
Waar vinden jullie advocaten die tegen dat tarief werken?
Ik betaalde herhaaldelijk meer dan driemaal zoveel per uur.....+ BTW
(het resultaat was wel super goed).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 jun 2017 20:56

Je kan sowieso een uurverantwoording vragen. ...
waarom?

topic starter gaat een overeenkomst aan, betaald een voorschot
en besluit dan de overeenkomst te verbreken

volgens welke regelgeving moet de ontvanger van het voorschot nog enig bewijs leveren?
volgens welke regelgeving heeft die nog enig recht (een deel van) het voorschot terug te krijgen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de Rik
Berichten: 206

#12 , 16 jun 2017 21:20

Orde van advocaten aanschrijven

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 16 jun 2017 22:22

Ontvangstbewijs gehad of bedrag overgeschreven?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 jun 2017 22:42

Je kan sowieso een uurverantwoording vragen. ...
waarom?

topic starter gaat een overeenkomst aan, betaald een voorschot
en besluit dan de overeenkomst te verbreken

volgens welke regelgeving moet de ontvanger van het voorschot nog enig bewijs leveren?
volgens welke regelgeving heeft die nog enig recht (een deel van) het voorschot terug te krijgen?
Waarom zou een voorschot automatisch de hoedanigheid aannemen van een forfaitaire schadevergoeding?
Als er een uurtarief is overeengekomen, en een voorinschatting van een eerste schijf, waarom zou die dan definitief verworven zijn als de voorziene diensten nog niet geleverd werden?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 16 jun 2017 22:45

Als er een voorschot wordt betaald dan moet er ook ooit een eindafrekening komen.
Anders is het geen voorschot.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”