Eis om terugbetaling som geld

Boesje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Eis om terugbetaling som geld

#1 , 13 jun 2017 23:19

Ik heb een brief van een advocaat gekregen waarin een familielid geld terug eist.
Er is echter nooit iets op papier gezet.
In tegenstelling tot wat in de brief staat, was er ook niet afgesproken dat ik iets zou moeten terugbetalen.
Ik ben vooral emotioneel aangedaan want het gaat om mijn eigen vader die niet wou dat ik na mijn scheiding bij hem zou komen wonen maar die zelf besliste om zijn eigen huis te verkopen en bij mij in te trekken.
Hij investeert in mijn huis, geeft me geld om een deel van mijn hypothecaire lening terug te betalen.
Maar er wordt niets op papier gezet.
Na een opmerking van mij omdat zijn hond elke dag binnen plast en hij vaak dronken is... vlucht hij weg naar het appartement van mijn broer.
Daar vertelt hij dat ik hem heb buitengegooid...
Nu krijg ik brief van advocaat dat ik al het 'geleende' geld moet terugbetalen omdat ik anders voor de rechtbank wordt gedaagd.
Hij heeft als bewijs de facturen van de geïnvesteerde bedragen... maar er staat niks op papier dat ik hem dit moet terugbetalen... kan hij dan die bedragen toch terug eisen? Hij is geen mede-eigenaar van de woning... zelf heb ik nooit om een cent gevraagd... hij wil niet eens zijn spullen komen halen... In tegenstelling tot wat in de brief wordt beweerd, heb ik geen schulden en is er nooit gezegd geweest dat ik hem die bedragen moest terug betalen. Alle investeringen zijn vanuit zijn eigen vrije wil gebeurd. Ook bij de bank is er niks getekend door hem... Dus wat moet ik in dit geval doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jun 2017 16:52

Stuur de advocaat een brief terug waarin u vraagt te bewijzen dat uw vader bepaalde bedragen geleend heeft. Meld hem dat uw vader inderdaad kosteloos bij u kon intrekken, en bij wijze van compensatie vrijwillig bepaalde investeringen gedaan heeft in de woning waar jullie beiden verbleven, maar dat er nooit gezegd werd dat dit "leningen" waren. Indien de advocaat en / of uw vader een andere mening toegedaan zijn, vraag hen dan dit te bewijzen met de nodige stukken.

Vraag de advocaat u met rust te laten indien de gevraagde bewijzen niet kunnen voorgelegd worden. Meld ook dat u niet zal nalaten klacht voor belaging in te dienen indien u nog lastig gevallen wordt door de advocaat en / of uw vader.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Boesje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jun 2017 22:05

Dank je voor je reactie. De brief lijkt mij echt bangmakerij. Eisen dat ik meteen elke maand 500 eur moet betalen omdat het anders voor de rechter komt en de kosten alleen maar zullen oplopen..

Is toch aan een rechter te beslissen en niet aan een advocaat?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2017 10:08

Dank je voor je reactie. De brief lijkt mij echt bangmakerij.
Dat is het ook. Geloof me, die advocaat weet best dat hij zeer zwak staat als dit voor een rechtbank komt. Zijn beste "strategie" is op dit moment dus: bluf! U proberen bang maken zodat u betaalt.
Is toch aan een rechter te beslissen en niet aan een advocaat?
Het zal inderdaad aan een rechter zijn om te beslissen of u al dan niet iets moet terugbetalen. En als ik uw verhaal zo lees (uw vader die gratis bij jou intrekt, maar dan bepaalde kosten maakt, zonder enige afspraak om die terug te betalen), maakt uw vader (en zijn advocaat) weinig kans...

De kans is volgens mij héél groot dat uw advocaat, na uw antwoord, uw vader aan zijn verstand zal brengen dat hij eigenlijk zeer weinig kan doen, en dat een rechtszaak hem enkel geld zal kosten. Kans is dus groot dat je er daarna niets meer over hoort...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”