Ereloon advocaat

Mvr1
Topic Starter
Berichten: 47

Ereloon advocaat

#1 , 09 jun 2017 21:59

Wij schrokken van onze advocatenfactuur.
€3.800 voor 1 conclusie en 1 zitting, is dat een gangbare prijs? (Familierechtbank)
Juridische hulp is toch niet voor alleman denk ik dan :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jun 2017 07:43

Normaal worden de kosten meestal toch vermeld bij het begin van een zaak, het is zeer moeilijk om te zeggen dat het normaal is, wij weten niet wat hij allemaal moeten doen heeft.
Je kan altijd schrijven naar de stafhouder, maar als het iets uit zal halen is natuurlijk iets anders.

Als je met een grote wagen rijd en je 4 injecteurs moeten vervangen worden bij een merkgarage zit je ook aan zo een bedrag !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 10 jun 2017 10:04

Wat is zijn uurtarief?

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2017 11:00


Je kan altijd schrijven naar de stafhouder,
2 vraagjes

waarom geen aangifte doen bij de economische inspectie?

boven de 375€ moet het schriftelijk, waarom is art 1341bw hier niet van toepassing?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Mvr1
Topic Starter
Berichten: 47

#5 , 10 jun 2017 11:37

Ter info, de bedoeling was om de zaak zonder raadsman te doen, vanwege onze beperkte middelen. Dus verzoekschrift opmaken en neerleggen, de eerste zitting, inkijken dossier enz. hebben we allemaal alleen gedaan. Door een neg. advies toch de raad opgevolgd ons te laten ondersteunen. Zaak is bezig sinds 2015 maar dus pas de laatste maand hulp ingeschakeld. (1 conclusie en 1 zitting, vonnis nog niet gekend)
We hebben wel een gedetailleerde afrekening gekregen. Advocaat werkte voor ons aan het verminderd tarief van 75€/u door onze beperkte middelen. Blijkbaar is er 36uur aan onze conclusie gewerkt..

En wat de vergelijking met de garagekosten aan een grote wagen betreft, ik zou al blij zijn moest ik een wagen kunnen kopen van bovenstaand bedrag...

Ik wil niet weten wat we hadden moeten betalen als we van begin af aan hulp hadden ingeschakeld, in beroep kunnen we al zeker niet gaan moest het vonnis slecht zijn..

Klassenjustitie?

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 10 jun 2017 11:42

Op zich is het uurtarief zeer laag, daar kan je al niet op klagen. Die 36 uur lijkt mij op het eerste zicht veel, maar zonder kennis van het dossier kan ik niet echt veel zeggen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jun 2017 11:57

Vraag taxatie aan de orde van advocaten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jun 2017 11:59


2 vraagjes

waarom geen aangifte doen bij de economische inspectie?

boven de 375€ moet het schriftelijk, waarom is art 1341bw hier niet van toepassing?
De normale werkwijze voor een te grote rekening van een advocaat is als volgt

Er zijn drie manieren om een factuur van een advocaat te betwisten ;
1/ erover praten

2/ de advocaat brengt de cliënt voor het gerecht

3/ de cliënt betwist zelf de factuur in een brief aan de stafhouder van de balie waarbij de advocaat is aangesloten. Dan komt er een poging tot verzoening en als dat niet werkt kan de klant zelf naar het gerecht.

Je kan dan jezelf verdedigen, maar je kan je ook laten bijstaan door een andere advocaat!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jun 2017 12:00

boven de 375€ moet het schriftelijk, waarom is art 1341bw hier niet van toepassing?
Cassatie 14 april 2016
Het bewijs van de krachtens een overeenkomst geleverde prestaties betreft het bewijs van feiten en kan geleverd worden met alle middelen rechtens, vermoedens inbegrepen.

Mvr1
Topic Starter
Berichten: 47

#10 , 10 jun 2017 13:41

We zijn wel heel tevreden van het werk van de advocaat, dus het echt aanvechten wil ik ook niet doen. Ik schrik gewoon echt van de prijzen. Maar blijkbaar zijn het dan toch normale bedragen.
Dit is voor ons in ieder geval niet te betalen, hopelijk kunnen we een afbetalingsplan overeenkomen, en we hopen dat er geen beroep komt.
Bedankt voor jullie bijdrage!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”