Levenslang Recht van bewoning

Elly.v
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Levenslang Recht van bewoning

#1 , 08 jun 2017 22:49

Beste

Mijn ouders hebben een huis gekocht 27jaar geleden.
In de notariële akte staat dat mijn grootouders levenslang recht van bewoning hebben aangezien zij een schenking hebben gedaan ter aankoop van de woning.
Mijn grootvader zit ondertussen in een rusthuis en mijn grootmoeder woont nog in het huis.
Mijn grootmoeder sluit alle deuren af waardoor wij niet meer in bepaalde delen van de woonst kunnen.
Wij kunnen niet meer controleren of de gastoestellen nog in orde zijn ed.
Ook is er een gedeelte van haar terras met een storm gaan waaien en heeft schade veroorzaakt bij de buren. Mijn grootmoeder was op de hoogte dat er een gedeelte van het terras in slechte staat was maar het niet gemeld aan ons. En aangezien dat wij geen toegang hebben tot haar gedeelte van de woonst konden wij dit niet vaststellen.
Zij verwaarloost op dit moment het gedeelte waar ze in woont.

Kunnen wij van dit recht afstappen? Zo ja op welke manier?

Hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 09 jun 2017 23:12

Hoe is haar geestelijke toestand ... wat zegt haar huisarts?.
Wonen jullie ook in dat huur (of andere familieleden)?
Wie is eigenaar van het gebouw ...mogelijk de kinderen. Toezicht als eigenaar moet kunnen maar wel gebonden aan regels.

Elly.v
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jun 2017 06:50

Beste

Dit is een gezamelijke tweewoonst.
Mijn ouders zijn eigenaar.
In de akte staat enkel dat mijn grootmoeder recht van gebruik heeft van de 1ste verdieping.
De dokter wilt haar laten testen maar ze weigert frapant om dit te laten doen.
Dus we zijn op zoek naar een andere oplossing.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 04 jul 2017 16:40

Recht van gebruik.Als eigenaar en zeker bij schade moet er toegang verleend worden,
Bij weigering naar vrederechter voor
A de toegang
B aanstellen bewindvoerder gezien ze bezoek arts weigert zal arts aangesteld worden door vrederechter.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”