Worden alle veroordelingen ergens bijgehouden

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Worden alle veroordelingen ergens bijgehouden

#1 , 01 jun 2017 11:47

Ik vroeg me eens iets af.

Ik weet dat veroordelingen voor ongevallen en andere criminele feiten op een strafblad komen te staan.

Maar hoe zit het met veroordelingen voor bijv het niet-betalen van iets?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jun 2017 12:13

Ik denk van wel, Franciscus kan daar het juiste antwoord opgeven, maar als je een assisen zaak gevolg heb dan hoor je sommige dingen uit hun ver verleden aan bod komen.
Ik denk ook dat dit enkel strafrechtelijke zaken zijn, als je eens een leverancier niet betaald heeft en dit komt voor de handels rechtbank of vrede rechter zie ik niet in als ze dit bij houden!

Maar men weet nooit!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 01 jun 2017 13:12

Strafzaken en verkeersovertredingen worden zeker bijgehouden, burgerlijke zaken komen niet op u strafblad.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#4 , 01 jun 2017 13:41

Maar worden die gepubliceerd in het staatsblad bijvoorbeeld?

Fons54
Berichten: 445

#5 , 01 jun 2017 14:12

Natuurlijk niet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jun 2017 15:25

Protesten wissels wel!!

Geprotesteerde handelswissel in centraal bestand van berichten

zie
http://www.corbus.be/documents/news-ite ... ml?lang=nl
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 01 jun 2017 23:22

Buiten strafregister worden bij een aantal diensten allerlei info bijgehouden.
In een aantal gevallen is er geen toegang dus geen kruisinfo mogelijk.
Ik denk hier aan strafbare feiten gepleegd als minderjarigen. Die dossiers zijn in 'principe' niet toegankelijk.
Edoch als er in een aantal zaken toch info nodig is dan kan een onderzoeksrechter toch info opvragen.
Politie heeft ook een aantal databanken die gebruikt worden de bekendste is Algemene Nationale Gegevensbank maar er zijn er nog verschillende andere. In principe wordt elk 'contact' bij de politie geregistreerd - PV - overtredingen - meldingen - controles op de baan enz enz.
Alle vonnissen worden ook bijgehouden dus van alle rechtbanken op alle niveaus dus indien nodig kunnen die ook opgevraagd worden.

Ook diensten zoals de veiligheid van de staat - bepaalde controleorganen - de militaire veiligheidsdienst enz enz hebben ook info en die kunnen ook bij andere diensten info opvragen.

Bij moraliteitsonderzoeken wordt er met een kam ( fijn of minder fijn) door uw leven gegaan.
Ook het bankgeheim in België is in feite onbestaand.

Als voorbeeld bij eerherstel komen alle zaken die bij eender welk gerecht gekend zijn en alles wat bij politie gekend is ( overal waar u gewoond hebt) naar boven.

En dan heb ik het nog niet wat door de veiligheidsdiensten van een bepaald land al zo wie zo over u wordt biigehouden.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#8 , 08 jun 2017 12:06

OK... Maar, welke informatie kunnen bedrijven of banken opvragen?

En als er bijvoorbeeld een bewijs van goed gedrag & zeden wordt gevraagd of een uittreksel van uw strafregister. Wat komt daar allemaal op te staan?

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#9 , 14 jun 2017 21:29

Zal volgens mij deels afhangen van wie dat document opstelt en hoe die zich voelt, ooit wonende in een stad stond er niets op, nadien bij wonen in een gemeente stond er iets op van + 30 jaar terug !
Had ik dat geweten ik zou er op aangedrongen hebben om alles wat men maar kon terugvinden er op plaatste, kwestie van dienen ambtenaar wat extra opzoekwerk te geven ;-)
Nu dat wat er opstond had geen enkele invloed hoor :-)
Bij ooit eens een kunnen inzien van mijn "dossier" stond er nog iets in van toen ik 12 jaar was, reed toen met de fiets van mijn broer en die was niet nummerplaat plichtig (minder dan 12 jaar) den deze dus wel, mijn ouders konden ook hun oren niet geloven maar betalen was wel aan de orde, en dat staat dus wel duidelijk in mijnen "dossier" (belachelijk vind ik maar het is zo). :roll:

Franciscus
Berichten: 38590

#10 , 14 jun 2017 22:01

Alle feiten vanaf 18 jaar en voor verkeer vanaf 16 jaar.
Feiten als minderjarigen staan nooit op een strafuittreksel

Dit zijn de modellen van uittreksels strafregister die worden medegedeeld aan betrokkenen.
https://www.antwerpen.be/nl/e-loket/strafregister
Lees dit ook maar eens
https://nl.wikipedia.org/wiki/Staf_Van_Eyken

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”