electronisch doorsturen van conclusies

Het mooie weer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

electronisch doorsturen van conclusies

#1 , 30 mei 2017 20:05

wat zegt de wet betreffende het gebruik van wetransfer om conclusies met stukken binnen de conclusietermijn door te sturen naar de tegenpartij ?
Is deze electronische vorm wettelijk toegelaten?
En wát geldt als tijdig? de datum van doorsturen of de datum dat tegenpartij downloadt? en wat als tegenpartij NIET downloadt?
Is men uberhaupt wettelijk verplicht de conclusies naar tegenpartij te sturen ? of is het voldoende deze per fax of per post tijdig te hebben gestuurd naar de griffie.?
Het gaat om een zaak die behandeld wordt in het vredegerecht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 30 mei 2017 20:55

Dit kan toch via email doorgestuurd worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2017 23:02

Ger. W.
Art. 740 Alle memories, nota's of stukken die niet ten laatste tegelijk met de conclusies of, bij toepassing van artikel 735, vóór de sluiting der debatten zijn overgelegd, worden ambtshalve uit de debatten geweerd.

Art. 737 De mededeling geschiedt door het neerleggen van de stukken ter griffie, waar de partijen er ter plaatse inzage van nemen. De mededeling van de geïnventariseerde stukken kan ook in der minne geschieden.


Kopie van de stukken wordt normaal opgestuurd. Dit kan ook per e-mail. Een andere manier zou ik enkel doen met uitdrukkelijk akkoord van de tegenpartij.

Reclame

Het mooie weer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2017 13:36

dank je om de wettekst toe te voegen

de conclusie en de stukken zijn per fax en extra per post naar de griffie gestuurd.
de vraag is of men wettelijk verplicht is de conclusie en de stukken over te maken aan de tegenpartij. maw of naar de griffie voldoende is .
Dat onder advocaten het gebruikelijk is de conclusie en stukken door st sturen is een feit ,maar wat zegt de wet ?
Ik lees in art 737 dat het neerleggen ter griffie voldoende is ? "alwaar de partijen ter plaatse inzage kunnen nemen" ...maw het doorsturen naar tegenpartij wettelijk gezien NIET verplicht is ? is dit correcte vertaling van art 737?

Het mooie weer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mei 2017 13:40

Bijkomende vraag :
bestaat er een logboek op de griffie dat men kan nagaan wie en wanneer het dossier werd geraadpleegd?
zo ja , is dit logboek een verplichting voor de griffie ?

Kali
Berichten: 762

#6 , 31 mei 2017 13:41

  Art. 745 Ger. W.Alle conclusies worden aan de tegenpartij of aan haar advocaat gezonden terzelfdertijd als zij ter griffie worden neergelegd.

Het mooie weer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mei 2017 13:49

dat is zo gebeurd...alleen had ik dat met wetransfer naar de tegenpartij gestuurd waarbij ik heb mogen vaststellen dat tegenpartij dat niet heeft gedownload .Met een extra geschreven mailbericht samen met de wetransferlink was tegenpartij wel op de hoogte (konden zij blijvend lezen gezien dit een mailbericht was) dat de stukken hen toegzonden waren.
Tegenpartij nam dan ook het standpunt in dat zij geen conclusies en stukken hadden ontvangen

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 31 mei 2017 14:16

Via wetransfer is niet wettelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Het mooie weer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 mei 2017 17:17

vraag is waar dat in de wet staat dat wetransfer niet wettelijk is , het is niet voldoende dit te beweren ,alleen de wet kan dat bepalen ,maar welke wet bepaalt dat ?Dat is de eigenlijke vraag

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 mei 2017 18:34

Mijn vorig antwoord ging enkel over de stukken. Ik had niet begrepen dat u ook de conclusie bedoelde.
Wat de conclusie betreft is er enkel art. 745 Ger. W. (zie #6). Dit spreekt van 'toezenden'. De wet geeft hier geen definitie van. Dit moet dus in zijn gewone taalgebruik begrepen worden. Dit wil zeggen: bij iemand doen toekomen. Oorspronkelijk was dit via de post of door gewoon bij iemand in de brievenbus te gaan steken (of in het bakje van de advocaat in de kleedkamer van de advocaat). De tijden evolueren en nu wordt ook aanvaard dat het doen toekomen per fax of e-mail hieraan beantwoordt. Ik vrees voor u dat de rechter wetransfer niet zal aanvaarden als 'toezenden'. Maar het blijft dus een interpretatie die de rechter zal moeten doen.
Uw andere vraag: er is bij mijn weten op de griffie geen logboek van wie een rechtsplegingsdossier wanneer inziet.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”