verzet bij verstek

Arenshi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verzet bij verstek

#1 , 08 mei 2017 20:21

Beste,

ik leg de zaak even kort uit;

In 2014 heb ik een snelheidsboete gereden met een auto van de leasingsmaatschappij (Leaseplan) van mijn vorige werkgever, iets daarna ben ik van werk veranderd en die boete is nooit bij mij terecht gekomen daar die naar mijn professionele mail was verstuurd. Normaal gezien kwam ik er met een minnelijke schikking van af, maar omdat ik deze boete nooit had ontvangen en dus ook nooit heb betaald, is dat uiteindelijk naar de rechtbank verstuurd en ben ik moeten voorkomen. Vervolgens ben ik veroordeeld tot 8 dagen rijverbod (4 weekends) maar ik had niet begrepen dat ik mijn rijbewijs persoonlijk moest gaan afleveren op de griffie van de rechtbank (ja, ik weet het, ik ben marginaal dom). Nu ben ik opnieuw gedagvaard wegens het niet inleveren van mijn rijbewijs. Nu is mijn vraag of ik nog ergens kan beroep doen op rechtsbijstand, maar ik vermoed van niet daar het niet om een schadegeval gaat?

Het probleem is eigenlijk dat ik op 20 juni moet voorkomen, maar het (on)geluk wil dat ik iets vóór die datum vertrek op een reeds lang vastgelegde/betaalde vakantie. Eigenlijk zou ik mij het liefst van al graag zelf verdedigen. Ik denk dat ik maar 3 opties heb en dat zijn:

- niet op vakantie gaan en zelf verschijnen (geen optie, mijn vriendin vermoordt mij)
- raadsman inhuren om mij te laten vertegenwoordigen (liefst met rechtsbijstand dan)
- mijzelf laten veroordelen bij verstek en nadien als ik terug ben van vakantie verzet aantekenen

Hoe lang duurt de periode waarin men verzet kan aantekenen na een veroordeling?

Erg bedankt om de zaak te lezen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 14 mei 2017 10:36

Schakel u rechtsbijstand verzekering in, je hebt vrije keuze van advocaat.

Men kan verzet aantekenen tegen een verstekvonnis tot 15 dagen na de kennisname van een vonnis. D.w.z. dat de 15 dagen pas ingaan nadat het vonnis aan u is betekend. Indien u weigert de akte in ontvangst te nemen zal de termijn toch beginnen lopen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2017 10:43

Ik vraag me af welke rechtsbijstand verzekering u kan verdedigen als men verzuimd om zijn rijbewijs in te leveren ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LST
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mei 2017 02:06

Ofwel een advocaat inschakelen (en nagaan bij je verzekeraar of je hiervoor verzekerd bent), ofwel een familielid of vriend vragen om in je plaats te gaan. Dit laatste is wel 'op hoop van zege': eigenlijk mag het niet, maar het wordt al eens toegelaten. Als het niet wordt toegelaten zal je natuurlijk toch nog bij verstek worden veroordeeld.

Verstek laten gaan en nadien in verzet gaan kan natuurlijk, maar je zal dan wel tweemaal kosten betalen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”