Betalen van een advocaat

Anonymous12345
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Betalen van een advocaat

#1 , 04 mei 2017 10:46

Mijn loon is net iets te hoog om recht te hebben op een pro deo advocaat.

Maar heb ook het geld niet on een gewone advocaat te nemen.

Heb wat rondgekeken en de beste/goedkoopste die ik vond is 150€/uur + 21% btw.

Ben alleenstaand, huur een app, heb autolening lopen, vaste kosten ect.
Als ik geen hobby's doe of weg ga, spaar in wel zo een 100 a 150 € per maand. Maar da's totaal niet genoeg voor die advocaat... Dacht er over om mijn auto te verkopen, maar dan raak ik onmogelijk op mijn werk... Meer werken is ook geen optie, heb al 40u/week.

Iemand raad wat ik zou kunnen doen? Kan je bij de bank geld lenen hiervoor?

In het slechtste geval moet ik naar de rechtbank zonder advocaat, mag dat als je er geen kan betalen? Dan ga ik sowieso wel verliezen waardoor ik waarschijnlijk nog meer geld kwijt ben..

Iemand goede raad? Ik word gek van alle zorgen..'

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2017 11:01

Ja, je mag zonder advocaat naar de rechtbank. Dat betekent nog niet dat je je zaak verliest.
Ik heb al heel wat zeken gezien waarin mensen zonder advocaat hun zaak winnen tegen een tegenpartij met een advocaat.
Het hangt er een beetje van af wat soort zaak je hebt. We kunnen je hier proberen te helpen.

Anonymous12345
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2017 11:32

Wel iemand klaagde me aan voor laster en eerroof.. Verder kan ik er niet over uitbreiden. Heb echt een schrik gepakt om nog iets op het internet (of daarbuiten) te vertellen.. alles kan als laster opgenomen worden...

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mei 2017 12:11

Werd je gedagvaard om voor de correctionele rechtbank te verschijnen? Of is er enkel maar een klacht?

Anonymous12345
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mei 2017 12:35

Is enkel een klacht (dagvaarding) met eis tot zeer hoge schadevergoeding, 25.000€..

Anonymous12345
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mei 2017 15:36

Even nog een vraag erbij; stel dat ik morgen overlijd, gaan mijn nabestaanden dan geconfronteerd worden met die eis tot schadevergoeding? Of vervalt die dan?
Iemand die dit weet?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 04 mei 2017 15:39

Zij erven uw schulden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Anonymous12345
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 mei 2017 16:02

Zij erven uw schulden.
Ik heb dan nog geen schulden want er is toch nog geen uitspraak gedaan?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 mei 2017 16:03

Er is een dagvaarding. Om te verschijnen voor welke rechtbank?

Anonymous12345
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 mei 2017 16:13

Er is een dagvaarding. Om te verschijnen voor welke rechtbank?
Rechtbank van eerste aanleg

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 mei 2017 17:21

Een burgerlijke zaak waarin 25.000 euro van u gevorderd wordt wegens laster en eerroof. Ik zou u toch aanraden een advocaat te zoeken. Het is moeilijk je te helpen voor wat betreft het weerleggen van de feitelijke gegevens zonder het dossier te kennen.

Anonymous12345
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 mei 2017 17:25

Wat gebeurt er als ik de schadevergoeding niet kan betalen?

Kan ik beter werkloos worden zodat ik een pro deo advocaat kan nemen?
En mijn auto verkopen, die heb ik dan toch niet meer nodig..

Ik zie echt geen uitweg meer, het enige wat telt in deze wereld is geld..

Blaatpraat
Berichten: 3793

#13 , 04 mei 2017 23:07

Een mogelijke optie is om toch een advocaat te zoeken, en te vragen of deze aan een laag tarief (of toch pro-deo) wilt werken voor jou.
Een nee heb je, een ja kun je krijgen.
Ik dacht namelijk dat ze onder die bepaalde grenzen van het inkomen (of bepaalde doelgroepen in de gemeenschap) verplicht werden om pro-deo te werken, maar daarbuiten mogen ze dit ook gewoon doen. Scorpioen, verbeter me als ik foutief zou zijn.

Milo72
Berichten: 1016

#14 , 05 mei 2017 09:41

Veel hangt natuurlijk ook af van hoe groot de kans is dat je de rechtzaak verliest (heb je de bewuste feiten gepleegd ? Is de geleden schade van de tegenpartij zo groot ?), maar mijns inziens kan je beter een persoonlijke lening afsluiten om toch maar een advokaat te kunnen inschakelen.
Je zal dan wel een aantal maanden die 100 a 150€ die je normaal spaart, moeten gebruiken om die lening af te lossen, maar het kan er wel voor zorgen dat je die 25.000 niet of niet helemaal moet betalen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 mei 2017 12:57

Eerlijk die voorwaarden van inkomsten zijn toch belachelijk laag !

volledige kosteloosheid max. € 953,00 netto/maand

gedeeltelijke kosteloosheid tussen € 953,00 en € 1.224,00 netto/maand

Dit is minder dan het minimum pensioen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”