Betalen van een advocaat

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: Betalen van een advocaat

#16 , 05 mei 2017 14:23

Er moeten toch advocaten te vinden zijn die voor minder dan 150 euro per uur mensen met een laag inkomen willen verdedigen.
Zoek een jonge advocaat, die pas zijn stage gedaan heeft, en niet op een groot kantoor werkt.
Je kan ook aan de advocaat vragen dat je hem maandelijks een vast bedrag betaalt om zijn ereloon af te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#17 , 06 mei 2017 05:55

ga eens naar een zitdag van de orde van advocaten, daar kan je een gratis advies krijgen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#18 , 06 mei 2017 10:31

@denlowie

Het systeem van pro deo kost actueel 74 miljoen euro per jaar. Als de grenzen opgetrokke worden betekent dat dus een hogere kost tenlaste van de belastingbetaler.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 06 mei 2017 11:05

Maar iedereen heeft het recht op een verdediging, dat dit ten koste van de belastingbetaler is dat weet iedereen, maar er zijn zoveel nutteloze kosten voor de belastingbetaler, dat dit fundamenteel recht er zeker zou bij kunnen.

Ik vind het niet normaal dat iemand die een inkomen heeft van 1250€ per maand, geen enkele tussenkomst kan krijgen van een prodeo

Ik vind dit wraak roepend, zeker als men weet dat de meeste bedrijven die rekening van den advocaat zelfs volledig inbrengt als kost, wat kost dit niet voor de belasting betaler ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#20 , 06 mei 2017 11:27

Het systeem van pro deo kost actueel 74 miljoen euro per jaar. Als de grenzen opgetrokken worden betekent dat dus een hogere kost ten laste van de belastingbetaler.
Vanaf 1 mei moet elke eisende partij (op enkele uitzonderingen na) 20 euro betalen voor het Begrotingsfonds voor de juridische tweedelijnsbijstand. Als de eisende partij het proces wint moet de verliezer haar dit bedrag terugbetalen. In strafzaken zal de veroordeelde ook veroordeeld worden tot het betalen van dit bedrag.

Anonymous12345
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#21 , 06 mei 2017 13:30

Ik ben niet zo thuis in deze wereld, ik heb geen idee waar ik een beginnende "goedkope" advocaat kan vinden?
Je moet toch al een serieus hoog (universitair) loon hebben om een advocaat te betalen vind ik. Ik heb een loon van een bachelor studie maar dat is niet echt voldoende een advocaat te kunnen betalen..

Alles hangt af wat de rechter beslist want het is een zaak waar de meningen nogal sterk verdeeld van kunnen zijn of het effectief om laster en eerroof gaat en welke schade daar aan gekoppeld wordt..

Ik ga er echter vanuit dat ik de zaak ga verliezen. Tegenpartij is heel kapitaalkrachtig en ik ben daar tegenover een arme sukkel.

Ik denk dat ik maar zonder advocaat ga, en accepteren dat ik nu eenmaal gewoon arm ga zijn.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#22 , 06 mei 2017 14:13

Ik denk dat ik maar zonder advocaat ga, en accepteren dat ik nu eenmaal gewoon arm ga zijn.
het is niet dat men 25000 vraagt dat men dat ook krijgt
eerste werk, zitdag van de orde van advocaten
scan je dagvaarding eens in en stuur die via pb naar scorpioen
google eens, hoe je tegenvordering maakt


en de belangrijkste vraag is natuurlijk, kan de tegenpartij bewijzen wat ze beweren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

BrainTrain
Berichten: 496

#23 , 06 mei 2017 22:53

@denlowie

Het systeem van pro deo kost actueel 74 miljoen euro per jaar. Als de grenzen opgetrokke worden betekent dat dus een hogere kost tenlaste van de belastingbetaler.
Men zou al kunnen beginnen om de advocaten die pro deo werken (eigenlijk werken ze niet pro deo want ze worden betaald door de staat) als vergoeding gewoon de RPV te betalen ipv 1.000-en euro's op basis van een puntnensysteem. Zou dat al niet één en ander besparen?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#24 , 07 mei 2017 18:30

Het puntensysteem werd volledig hervormd. Zoveel valt er ook niet te verdienen met een pro deo zaak. Een punt is ongeveer 25 EUR. Als het gaat om een pro deo zaak dan komt de RPV toe aan de advocaat en als de RPV hoger is dan de waarde van het totaal van de punten dan krijgt de advocaat niets van de staat.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#25 , 08 mei 2017 11:03

hoe zit met een soort lid zijn van een advocaten(kantoor) waar je een vast maandelijks bedrag betaald zoals bij een vakbond, en als je dan iets voor hebt de advocaat u verdedigd zoals een vakbond.

zijn er die zo'n overeenkomst hebben en wat zijn die tarieven?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#26 , 08 mei 2017 12:22

Dat is een uitgebreide rechtsbijstand verzekering.
Je kan dit opzoeken via google

http://www.das.be/C12575670042A839/_/BC ... enDocument
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#27 , 18 mei 2017 18:35

Men zou al kunnen beginnen om de advocaten die pro deo werken (eigenlijk werken ze niet pro deo want ze worden betaald door de staat) als vergoeding gewoon de RPV te betalen ipv 1.000-en euro's op basis van een puntnensysteem. Zou dat al niet één en ander besparen?
Voor zover ik weet is het reeds zo dat indien de partij die wordt verdedigd een RPV krijgt, deze naar de pro deo-advocaat gaat en in mindering wordt gebracht tav zijn pro deo-vergoeding.

Daarnaast, het pro deo-systeem is voor het gros van de advocaten geen manier om "1.000-en euro's" te verdienen. Het is (zeker in het nieuwe systeem) behoorlijk onderbetaald voor het werk dat er in wordt gestoken.

On topic: er zijn zeker advocaten die aan een uurtarief van 75-80 euro werken. Vraag of ze bereid zijn aan een vast tarief te werken en wat dit zou zijn. Dan weet je onmiddellijk waar je je aan moet verwachten.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”