Advocaatskosten

Pieter W
Topic Starter
Berichten: 3

Advocaatskosten

#1 , 06 apr 2017 13:46

Hallo

Ik heb vorige week een rechtszaak gewonnen omtrent 'slagen en verwondingen'.

De beklaagde moet mij een som betalen, zo staat in het vonnis.

Wat moet ik nu verder ondernemen? Moet ik contact opnemen met de advocaat van de beklaagde? Of rechtstreeks naar een deurwaarder stappen?

De reden waarom ik het hier even vraag is omdat mijn advocaat in de raming van de kosten , 760 eur advocaatskosten had laten opnemen en nu laat ze me weten dan mijn schulden aan haar tot op heden 1000 eur zijn. Ze zegt: 'ofwel sluit ik het dossier nu af en onderneem jij de volgende stappen, of ik doe het nodige voor u maar dan komen er nog extra kosten bovenop die 1000 eur.

Kan dit zomaar?

Ik hoor graag jullie mening.

Pieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 06 apr 2017 14:11

Vonnis moet betekend worden aan tegenpartij via deurwaarder. Dit brengt kosten met zich
Pas na betekening begint de periode te lopen om in beroep te gaan (Quid verstek en verzet). Deze is 30 dagen.
Pas daarna kan een deurwaarder de schadevergoeding gaan opeisen.
Een aantal van deze kosten zijn ook voor de tegenpartij.

Een advocaat kan bv overeenkomen met advocaat tegenpartij dat er geen betekening hoeft en dat er geen beroep wordt aangetekend. Dat tegenpartij ineens de schadevergoeding betaald.

Uiteraard hebt u zo wie zo kosten te betalen die niet gerecupereerd kunnen worden bij tegenpartij.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 apr 2017 14:16

De RPV (rechtsplegingsvergoeding) dekt in de regel nooit de volledige erelonen.
Het zijn wettelijke vergoedingsforfaits, niets meer.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”