In beslag name mobiele telefoon en laptop

janads
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

In beslag name mobiele telefoon en laptop

#1 , 05 apr 2017 12:41

Hallo,

Ik zal even kort mijn situatie schetsen. Ik ben zelf een 22 jarige vrouw die onlangs aan het werken is.
Ik logeer vaak bij mijn vriend (22j) , waarvan beide ouders in 2 jaar tijd overleden zijn. Het zit dus als volgt:
Deze maandagochtend om 7u ging opeens mijn vriend zijn deurbel, wij zijn dan daarvan wakker geworden en hebben opengedaan,
en de politie stond aan de deur. 5 politieagenten kwamen met een huiszoekingsbevel ivm verkoop/gebruik van drugs, totaal onverwacht want wij hadden helemaal niks misdaan en hadden dus ook natuurlijk geen politie verwacht. Ze begonnen met onze gsm's en laptops te vragen, wat we ook onmiddellijk gegeven hebben.
Toen gingen ze verder met de huiszoeking, en ze hebben een paar spullen gevonden die niet legaal waren (cannabis, ...) maar hier heb ik dan ook helemaal niets mee te maken en deze spullen waren ook al heel oud. Mijn vriend heeft dit allemaal onmiddellijk verteld waar dit lag en gewoon goed meegewerkt, omdat dit spullen waren van een paar jaar geleden toen zijn moeder nog leefde. (Zijn moeder had levercirrose en had altijd chronisch pijn, waardoor ze torenhoge rekeningen had). Verder hebben ze niets gevonden. Ze vertelden ons dat ze onze gsm's en laptops gingen meenemen voor onderzoek. Dit vond ik eigenlijk al een beetje lastig, want wij hadden allebei gewoon niks voor ons werk te bereiken dat we later gingen zijn. Nu zijn we dus al 3 dagen verder, en ik belde naar het politiekantoor om te melden dat ik die gsm echt wel nodig heb voor het werk en dat ik er niets mee te maken heb, maar ze vertellen mij steeds dat ik moet wachten tot zij klaar zijn met het onderzoek. Nu was mijn vraag: hoe lang kan dit eigenlijk duren? Ik was hier zelf maar te 'gast' en niets hiervan is mijn eigendom. Mogen zij dan zomaar mijn spullen "in beslag nemen"?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 05 apr 2017 13:52

U krijgt die spullen terug wanneer het onderzoek is afgelopen. Zij mogen alles in beslag nemen wat zich in het te doorzoeken pand bevindt.

Allez ja, het is een drugsonderzoek en er werden drugs gevonden, je kunt toch moeilijk verwachten dat ze content zijn met de uitleg dat jullie niets misdaan hebben?

giserke
Berichten: 2434

#3 , 05 apr 2017 15:12

Ik denk da je best uw vriend eens een paar vragen stelt, want een huiszoekingsbevel wordt niet zomaar verkocht bij een pak melk.
Er worden al serieus een aantal dingen onderzocht vooraleer een onderzoeksrechter overgaat tot het verleden van een huiszoekingsbevel.

Let op, inbeslagname met huiszoekingsbevel mag enkel gebeuren door officieren van de gerechtelijke politie, of een hulpofficier van de procureur. Gewone politieagenten of inspecteurs zijn hiervoor niet bevoegd.
Bovendien een huiszoeking kan enkel plaatsvinden om bewijzen te verzamelen van een reeds gepleegd misdrijf. Bijgevolg kan u de huiszoeking weigeren indien deze gebeurt ter voorkoming van een misdrijf of om de daders op heterdaad te kunnen betrappen.
Dit laatste bespreekt U best zo snel mogelijk met een advocaat, of ze hierbij een overtreding hebben begaan.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”