Vocht probleem verkochte woning

Woefke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Vocht probleem verkochte woning

#1 , 30 mar 2017 23:42

Hey alllemaal ,

Ik had graag wat advies over het volgende:ik heb mijn woning verkocht(nog geen 10jaar oud) vorig jaar in mei de compromis was ondertekend ,maar enkele dagen voor de akte werd er een kleine vocht probleem vastgesteld in 1van de muren . Het probleem stondt niet echt vast er werd gegist naar het probleem en een oplossing voor gevonden . Dit werd zo opgenomen in de definitieve akte er stondt ook vermeld Letterlijk Dat de verkoper er zich toe verbind het probleem optelossen als dit wederkeert .

Nu blijkt door een expert zijn vastgesteld dat er in de muren een constructie fout is gebeurd waardoor er vocht in de muren komt . Kan ik dit probleem niet rechtstreeks van mij afschuiven op de bouwheer? Gezien dit gebouw nog valt onder de 10jarige aansprakelijkheid ? Of moeten de nieuwe kopers dit naar mij doorschuiven (factuur), en ik dan aan de bouwheer? Of krijgt de bouwheer het recht om dit te herstellen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 mar 2017 23:52

Onder de tienjarige waarborg blijft de aannemer aansprakelijk, ook tegenover de nieuwe eigenaar na verkoop.
De aannemer dient bijgevolg in gebreke te worden gesteld.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Woefke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2017 11:11

Dank u wel voor de uitleg ,maar wat ik mij aanvraag moet de nieuwe koper dat rechtstreeks verhalen op de bouwheer of via de vorige verkoper gaan? (In de akte staat dat dat de verkoper het probleem opvolgt en indien nodig verhelpt )

Reclame

Woefke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mar 2017 11:11

Maar was wel zonder te weten wat de oorzaak was

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 31 mar 2017 12:17

Als het zo in de akte staat moet je dat doen want het is een aangegane verbintenis.
En is niet afhankelijk van de oorzaak aangezien geen voorbehoud in die zin.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Woefke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mar 2017 13:07

en heb ik het recht om te kiezen wie deze herstelling doet ? Wie mag deze kiezen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 31 mar 2017 13:10

De bouwheer moet voor de herstelling zorgen.
U of de nieuwe eigenaar kunnen niet zomaar een derde inschakelen!

Indien die bouwheer niets onderneemt dan kan de koper ingevolge de clausule in de akte eisen dat u de kosten betaalt en voor herstelling zorgt.
Maar dus eerst de bouwheer aanspreken of in gebreke stellen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Woefke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 mar 2017 13:20

In de akte staat ook clausule van die 10jarige aansprakelijkheid ... kan ik aan bvb de rechter niet aantonen dat dit om een constructie fout gaat en in diezelfde akte vermeld staat dat de verantwoordelijkheid bij de bouwheer ligt in dat geval ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 31 mar 2017 13:26

Als in de akte ook verwezen wordt naar de lopende tienjarige waarborg dan moet de nieuwe eigenaar daar gebruik van maken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Woefke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 mar 2017 13:37

Ah oke , moet ik de bouwheer een aangetekende brief sturen of moet de nieuwe eigenaars dat doen ?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”