ereloon voor curator bij een faillisement

pdg
Topic Starter
Berichten: 1

ereloon voor curator bij een faillisement

#1 , 20 jan 2008 12:28

Bij deze wou ik vragen hoe de berekening gebeurt van het ereloon voor een curator bij een faillisement. Dit faillisement was op eigen initiatief gestart door neerlegging van de boeken. Ieder openstaande schuld is betaald en bij de afrekening zou er nog een rest aan kapitaal zijn van
21058,6€. De curator vraagt van dit bedrag maar liefst 17661€ aan ereloon.
Is dit correct en zo ja, is het niet beter om het spel niet eerlijk te
spelen en te maken dat er bij een failisement geen enkele € rest of enkel
schulden? Wie moest dan het ereloon betalen? Kan dit ereloon betwist
worden en zo ja, via welke weg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#2 , 21 jan 2008 13:54

Ik zit ook met zo een gelijkwaardige failing.
Curator doet, in mijn ogen niets of bijna niets. Klanten die nog geld moesten blijven ongemooit, bestaande rechtzaken worden afgeblazen. Er werdt wel een woning openbaar verkocht en de gelden staan geblokeerd.
De totale schuld is te verwaarlozen t.o.v. de ontvangen gelden.
Hoe wordt nu de rekening gemaakt van de curator? Ik vermoed dat deze wacht tot alle gelden op zijn.
Mijn grootste probleem is 'DE POST'
Sinds meer dan 3 jaar krijg ik geen post meer en dat geeft problemen bij Belgacom, eletriciteit, water, gemeente, ja zelf rechtbanken.
Ik ben altijd telaat met betalen (brief niet gekregen) Zelf mijn oproepingsbrief voor te gaan stemmen had ik niet. Post wordt soms wel in mijn brievenbus gedropt na 1 a 2 maand. Ik zou telkens moeten afspraak maken om post te gaan ophalen. Is dat normaal?
Nu ben ik verschoonbaar verklaard. Blijft dat zo tot einde faling? Dat kan nog lang duren en ik heb er zelf geen vat op.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 jan 2008 11:11

“Art.33.Het ereloon van de curators wordt bepaald naar verhouding van het belang en de complexiteit van hun opdracht...De regels en barema's tot vaststelling van het ereloon worden door de Koning* bepaald...Art.52...De aan de curators bij wijze van ereloon of bij wijze van provisioneel ereloon verschuldigde bedragen, bedoeld in artikel 33, alsmede hun kosten worden begroot door de rechtbank op basis van een daartoe strekkend verzoekschrift en op het advies van de rechter-commissaris.De door de curators voorgeschoten gerechtskosten en kosten aan derden, in het kader van de vereffening gesteld, worden begroot door de rechter-commissaris... De betalingen van de bedoelde erelonen, kosten en voorschotten worden door de Deposito- en Consignatiekas aan de curator verricht op basis van een door de rechter-commissaris geviseerde lijst...”(Faillissementswet 8 augustus 1997).

*Zie 10 AUGUSTUS 1998. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van de regels en barema's tot bepaling van de kosten en het ereloon van de curatoren.

“Art.37.Tegen de vonnissen in faillissementszaken, die niet het vonnis van faillietverklaring en het vonnis tot vaststelling van de datum van staking van betaling zijn, staat beroep open overeenkomstig het Gerechtelijk Wetboek...”(Faillissementswet)

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”