Wapenvergunning na collocatie

anoniemevraag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wapenvergunning na collocatie

#1 , 21 mar 2017 20:58

Ik vroeg me af of het voor mij nog mogelijk is een wapenvergunning aan te vragen na enkele jaren geleden gedwongen opgenomen te zijn geweest.

In de wetgeving staat:

Enkel wie aan wie aan de volgende voorwaarden voldoet, kan een wapenvergunning worden verleend:
3) niet het voorwerp zijn geweest van een beslissing die een behandeling in een ziekenhuis beveelt, zoals bedoeld in de wet van 26 juni 1990 betreffende de persoon van de geesteszieke;

Mijn collocatie heeft echter via de spoedprocedure plaatsgevonden, dus zonder tussenkomst van een rechter. Enkele dagen nadien heeft de rechter de gedwongen opname ongegrond verklaard en mocht ik dus ook weer vertrekken.

Kan ik nog een wapenvergunning aanvragen gezien de spoedprocedure gevolgd werd en de rechter de zaak ongegrond verklaarde?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 21 mar 2017 21:02

Ook een spoedprocedure loopt via een rechter. Het is alleen een rechter die deze beslissing kan en mag nemen.
De eerste fase is in dat geval de politie - een dokter en de procureur des Konings.
Gevolgd door een verder onderzoek door de psychiater (onafhankelijke) die samen met de instelling verslag uitbrengt bij de vrederechter. Die beslist.
Er komt dus altijd een rechter aan te pas.

anoniemevraag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2017 21:11

Ook een spoedprocedure loopt via een rechter. Het is alleen een rechter die deze beslissing kan en mag nemen.
De eerste fase is in dat geval de politie - een dokter en de procureur des Konings.
Gevolgd door een verder onderzoek door de psychiater (onafhankelijke) die samen met de instelling verslag uitbrengt bij de vrederechter. Die beslist.
Er komt dus altijd een rechter aan te pas.
Klopt, maar na de eerste fase word je wel al gedwongen opgenomen, nog voor je de rechter gezien hebt. De rechter moet de zaak pas behandelen binnen 10 dagen.

In mijn geval ben ik dus gedwongen opgenomen, maar het verzoekschrift van de procureur is na enkele dagen door de rechter ongegrond verklaard.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 21 mar 2017 21:15

Omdat de medici vonden dat het niet nodig was ... parket is alleen de juridische kant .. Er is dus wel een vonnis.
Als u een wapenvergunning aanvraagt zal er steeds een uitgebreid politioneel onderzoek gebeuren ook bij uw huisgenoten en alle databanken geraadpleegd ook in uw vroegere woonplaatsen zal dat onderzoek gebeuren.
Uiteindelijke beslissing ligt bij pdK en bij provinciegouverneur.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”