Burgerlijke partijstelling niet altijd mogelijk?

cherdt
Topic Starter
Berichten: 19

Burgerlijke partijstelling niet altijd mogelijk?

#1 , 30 jan 2017 10:28

Beste,

In een oplichtingszaak ben ik naar de politie gestapt en er loopt een onderzoek bij het parket. Graag had ik mij nu ook nog burgerlijke partij gesteld via een advocaat. 1 Advocaat zegt echter dat dit niet mogelijk is aangezien er reeds een lopende procedure is via het parket. 1 andere advocaat wou dit wel doen. Nu weet ik natuurlijk niet wat te doen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de Rik
Berichten: 206

#2 , 31 jan 2017 09:53

Burgerlijke partij stellen is bij de onderzoeksrechter en onmiddellijk betalen.
Indien het parket bezig is, wachten op het resultaat.
Je mag altijd en dit per brief de vraag stellen aan de procureur des Konings.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2017 10:30

Het feit dat er een onderzoek loopt bij het parket belet je niet je burgerlijke partij te stellen bij de onderzoeksrechter.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 31 jan 2017 11:10

"Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld, kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering = Sv.).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

“B.4. De burgerlijke partijstelling waarin artikel 63 van het Wetboek van strafvordering voorziet, heeft tot doel de benadeelden in staat te stellen de strafvordering zelf op gang te brengen, teneinde het eventuele stilzitten van de parketten op te vangen. Het recht van de burgerlijke partij om beroep in te stellen tegen een beschikking van de raadkamer is niet beperkt tot het geval waarin geen enkele vervolging wordt uitgeoefend. Het volstaat dat die partij een rechtmatig belang heeft (Cass., 9 maart 2004, P.04.0199.N).Zij kan dus beroep instellen tegen een verwijzingsbeschikking“(Arbitragehof nr.7/2007,11 januari 2007).

Dat ‘er reeds een lopende procedure is via het parket’ belet u niet voornoemd art.63 toe te passen. Hiertoe is geen advocaat vereist.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”