conclusiebeurt overslaan?

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

conclusiebeurt overslaan?

#1 , 21 jan 2017 09:20

Ik zit in een lastige burgerlijke procedure waar de rechtbank een deskundige had aangesteld voor een expertise die intussen is afgerond. Ik heb als eisende partij om een conclusiekalender verzocht, die de rechter heeft vastgelegd: eerst moet ik concluderen, daarna is de andere partij aan de beurt, en zo 2x.

Ik vroeg me af of ik de eerste beurt conclusies kan overslaan omdat ik gewoon niet over voldoende tijd ervoor beschik. Ik weet dat het in principe wel mogelijk is, maar ik ben bang dat de tegenpartij zal klagen dat zij dan zonder mijn conclusies ook niet kunnen concluderen. Ik ben overigens de eisende partij en degene die de nieuwe conclusiekalender heeft gewild.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2017 12:33

Een goed idee is het niet. U kan er zich aan verwachten dat de tegenpartij in dat geval zal vragen dat ook uw tweede conclusie uit de debatten wordt geweerd. De kans dat de rechter hierop ingaat is echter heel klein (maar je weet maar nooit).

Wanneer de rechter krachtens artikel 747, § 2, van het Gerechtelijk Wetboek termijnen bepaalt om conclusies te nemen, dient de conclusie die is overlegd na het verstrijken van deze termijnen ambtshalve uit de debatten te worden geweerd. Dit betekent niet dat een partij die nalaat binnen de aldus bepaalde termijn een conclusie te nemen hierdoor noodzakelijk het recht verbeurt om in de termijn van wederantwoord een conclusie te nemen. De rechter mag wel op vordering van een wederpartij een deloyale proceshouding sanctioneren en op die grond een conclusie uit het debat weren. (Cass., 14 maart 2002, rol nummer C.00.0198.N; Cass., 27 november 2003, rol nummer C.01.0438.N; Cass., 16 maart 2006, rol nummer C.05.0442.N; Cass., 4 december 2008, rolnummer C.07.0364.F; http://jure.juridat.just.fgov.be).

In uw geval heeft de tegenpartij nog de kans om op uw conclusie te antwoorden, zodat de kans klein is dat uw conclusie uit de debatten wordt geweerd.

Je geeft echter aan de tegenpartij de kans om als antwoord op jou conclusie nieuwe middelen te ontwikkelen of nieuwe vorderingen te stellen, waarop jij dan niet meer kan antwoorden omdat je geen termijn hebt.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”