contract met advocaat

Gast
Topic Starter

contract met advocaat

#1 , 04 mar 2006 21:16

Hey
Ik heb een klein vraagje omtrent een contract tussen een advocaat en een cli?nt. Een advocaat zegt zijn contract op, na gedurende een periode zijn cli?nt te hebben vertegenwoordigd, en stuurt een staat van erelonen en kosten naar zijn cli?nt ten bedrage van 5000euro. Nu wil de cli?nt dit echter niet betalen omdat (volgens hem) de advocaat hem destijds had beloofd dat het bedrag van erelonen en kosten maximum 2500euro zou bedragen en dat hij verder geen kosten/erelonen zou vorderen.
Deze weigering van betaling zou steunen op een bepaalde rechtsfiguur. Ik had hierbij gedacht aan de vertrouwensleer. Is dit correct? Andere mogelijkheden zouden misschien ook het gentlemen's agreement of de ??nzijdige verbindende wilsuiting kunnen zijn. Maar is er misschien nog een andere (betere of meer evidente) mogelijkheid?
Alvast bedankt
M.v.g.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 05 mar 2006 07:36

Hey
Ik heb een klein vraagje omtrent een contract tussen een advocaat en een cli?nt. Een advocaat zegt zijn contract op, na gedurende een periode zijn cli?nt te hebben vertegenwoordigd, en stuurt een staat van erelonen en kosten naar zijn cli?nt ten bedrage van 5000euro. Nu wil de cli?nt dit echter niet betalen omdat (volgens hem) de advocaat hem destijds had beloofd dat het bedrag van erelonen en kosten maximum 2500euro zou bedragen en dat hij verder geen kosten/erelonen zou vorderen.
Deze weigering van betaling zou steunen op een bepaalde rechtsfiguur. Ik had hierbij gedacht aan de vertrouwensleer. Is dit correct? Andere mogelijkheden zouden misschien ook het gentlemen's agreement of de ??nzijdige verbindende wilsuiting kunnen zijn. Maar is er misschien nog een andere (betere of meer evidente) mogelijkheid?
Alvast bedankt
M.v.g.
De advocaat die in rechte de betaling van zijn ereloonstaat vordert,moet zijn vordering op ged?tailleerde wijze staven.(Vred.St.Gilles 16 april 1987)

Op de advocaat rust de contractuele verplichting om zijn cli?nt in te lichten over de te verwachten erelonen en kosten naargelang de evolutie van de zaak.De cli?nt kan onder omstandigheden een beroep doen op de vertrouwensleer om een vermindering van het ereloon na te streven.(R.W. 1998-99,p 369)

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#3 , 05 mar 2006 10:24

Onze excuses voor de SPAM welke op deze pagina stond. Dagelijks scannen we het hele forum af, maar af en toe glipt er ??n door de mazen van het net...

Dank voor uw begrip
De webmaster

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 06 mar 2006 11:25

Dat die advocaat heeft gezegt dat de kosten nooit boven de 2500? zouden lopen lijkt mij zeer gek, hij zal wel het woord mogelijk of waarschijnlijk er bij hebben gezegt. En dat hij geen ereloon zou vragen???? Wie werkt er gratis???
Woord speling,waarschijnlijk, veel kans dat, mogelijk, ik denk dat, deze woorden worden vaak vergeten door mensen. als die client dat van die 2500? niet zwart op wit heeft zal die advocaat wel alle kosten kunnen verantwoorden en zeker niet zomaar een rekening maken. en zal bij een rechtspraak waarschijnlijk toch zijn ongelijk halen.
En waar gaat hij een andere advocaat vinden die wil pleiten dat hij zijn vorige advocaat niet moet betalen? Deze weet toch al dat hij ook kans loopt naar zijn centen te moeten fluiten.

Gast
Topic Starter

#5 , 06 mar 2006 17:38

Ik heb niet gezegd dat de advocaat geen ereloon zou vragen, ik heb gezegd dat hij VERDER, boven het beloofde bedrag van 2500euro, geen erelonen of kosten zou vorderen. Hij beloofde m.a.w. dat de cli?nt (sowieso) niet meer dan 2500euro zou moeten betalen.

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 06 mar 2006 20:29

staat dat zwart op wit? hij beloofd dat het niet meer dan .... zou kosten.
Iemand die werkt in een sector waar het toeval, verrassingen en tegenslagen van uit de meest onverwachte hoeken kunnen komen, weet dat hij over de kosten steeds slechts een raming kan maken en zeker geen vast bedrag op kan en mag plakken.
En daar wringt het schoentje, de client beweerd dat dit wel is gebeurt en dat is iets dat zelfs mijn zoon van 9 jaar niet kan en wil geloven.
Dat iemand die heeft gestudeert en ervaring heeft zo'n domme fout zou maken, terwijl die zelf de wet en werking van het gerecht beter zou moeten kennen dan de client.
En dat die advocaat na die 2500? geen ereloon zou vragen, staat gelijk aan een arbeider of bediende die zijn overuren niet zou willen uitbetaald zien. Als die advocaat belooft heeft het proces te voeren voor een bepaaald bedrag, had hij zijn client net zogoed het bedrag kunnen laten betalen bij aanvang en hem een nota kunnen geven dat deze vrij was van alle verder kosten voor dit proces!!

Zitten veel rechtsgeleerden hier op het forum, vraag hen eens of zij een vast bedrag op ook maar ??n proces dat nog gevoerd moet worden. durven plaatsen.

Fresh
Berichten: 167

#7 , 07 mar 2006 12:33

staat dat zwart op wit? hij beloofd dat het niet meer dan .... zou kosten.
Iemand die werkt in een sector waar het toeval, verrassingen en tegenslagen van uit de meest onverwachte hoeken kunnen komen, weet dat hij over de kosten steeds slechts een raming kan maken en zeker geen vast bedrag op kan en mag plakken.
En daar wringt het schoentje, de client beweerd dat dit wel is gebeurt en dat is iets dat zelfs mijn zoon van 9 jaar niet kan en wil geloven.
Dat iemand die heeft gestudeert en ervaring heeft zo'n domme fout zou maken, terwijl die zelf de wet en werking van het gerecht beter zou moeten kennen dan de client.
En dat die advocaat na die 2500? geen ereloon zou vragen, staat gelijk aan een arbeider of bediende die zijn overuren niet zou willen uitbetaald zien. Als die advocaat belooft heeft het proces te voeren voor een bepaaald bedrag, had hij zijn client net zogoed het bedrag kunnen laten betalen bij aanvang en hem een nota kunnen geven dat deze vrij was van alle verder kosten voor dit proces!!

Zitten veel rechtsgeleerden hier op het forum, vraag hen eens of zij een vast bedrag op ook maar ??n proces dat nog gevoerd moet worden. durven plaatsen.
Ik wens hier toch even op te repliceren.

Uiteraard is het als advocaat mogelijk een forfait af te spreken met de client. De meest gehanteerde methoden in de praktijk zijn time-sheets (uurloon) of (in mindere mate) een degressieve vergoeding o.b.v. het belang van de zaak. Dus ja, men kan perfect vooraf met de client een vast bedrag afspreken betreffende de te behartigen zaak.

Welke methode men gebruikt (time-sheet, degressief of forfaitair) is niet van belang, wat wel van essentieel belang is dat er vooraf met de client duidelijke en schriftelijke afspraken worden gemaakt en dat eens een bepaalde methode gekozen wordt men consequent blijft en de prestaties a.d.h.v. de gekozen methode worden verantwoord.

Spijtig genoeg gaapt er in de praktijk een hemelsbrede kloof met bovenstaande theorie en worden er slechts zelden voorafgaande schriftelijke prijsafspraken gemaakt. Daarom staan ook de erelonen-geschillen van advocaten met stip op 1 wat betreft het contentieux dat bij de Stafhouders terecht komt. Voor de toekomst kan men in ieder geval beterschap verwachten daar de verschillende balies zich wel degelijk bewust zijn van het probleem en dat bv. de franstalige orde van de balie van Brussel reeds een modelovereenkomst online heeft gezet dat advocaten kunnen downloaden om een dergelijk prijsovereenkomst met de cli?nt te sluiten.

Tot slot nog dit: elke balie heeft op het niveau van de Stafhouder een zgn. Verzoeningscommissie specifiek opgericht om dergelijke ereloongeschillen te beslechten. Indien men zich hierover dus benadeeld voelt kan men zich steeds tot deze Commissie wenden (die uiterst effici?nt werkt).

Gast
Topic Starter

#8 , 07 mar 2006 20:46

staat dat zwart op wit? hij beloofd dat het niet meer dan .... zou kosten.
Iemand die werkt in een sector waar het toeval, verrassingen en tegenslagen van uit de meest onverwachte hoeken kunnen komen, weet dat hij over de kosten steeds slechts een raming kan maken en zeker geen vast bedrag op kan en mag plakken.
En daar wringt het schoentje, de client beweerd dat dit wel is gebeurt en dat is iets dat zelfs mijn zoon van 9 jaar niet kan en wil geloven.
Dat iemand die heeft gestudeert en ervaring heeft zo'n domme fout zou maken, terwijl die zelf de wet en werking van het gerecht beter zou moeten kennen dan de client.
En dat die advocaat na die 2500? geen ereloon zou vragen, staat gelijk aan een arbeider of bediende die zijn overuren niet zou willen uitbetaald zien. Als die advocaat belooft heeft het proces te voeren voor een bepaaald bedrag, had hij zijn client net zogoed het bedrag kunnen laten betalen bij aanvang en hem een nota kunnen geven dat deze vrij was van alle verder kosten voor dit proces!!

Zitten veel rechtsgeleerden hier op het forum, vraag hen eens of zij een vast bedrag op ook maar ??n proces dat nog gevoerd moet worden. durven plaatsen.

De vraag is hier niet of de advocaat al dan niet een vast bedrag heeft gevraagd en of het slim is om zoiets te doen. Maar wel op welke grond de cli?nt zijn weigering tot betaling kan steunen.
Uiteraard is het niet echt "slim" om op voorhand een vast bedrag af te spreken, maar ik kan me wel situaties voorstellen waar zoiets gebeurt (bvb. Een cli?nt raadpleegt een advocaat, legt hem zijn (juridisch)probleem uit en vertelt daarbij ook al dat hij het financi?el niet zo gemakkelijk heeft. De advocaat antwoordt daarop dat dat geen probleem is en dat hij sowieso niet meer dan 2500euro zal aanrekenen)
Zo een situatie is dus wel degelijk mogelijk en m.i. is het woord van de advocaat dan ook bindend. I.v.m. uw opmerking of het zwart op wit staat kan ik u vertellen dat ook mondelinge overeenkomsten bindend zijn, hier stelt zich dan natuurlijk wel het probleem van het bewijs en zal het dus m.a.w het woord van de cli?nt zijn tegen dat van de advocaat.

sperwer
Berichten: 1155

#9 , 07 mar 2006 22:17

Als het zwart op wit staat heeft de client een bewijs anders is het inderdaad zijn woord tegen dat van de advocaat. En die zal zijn verdediging op de zelfde manier opbouwen, vandaar dat het heel moeilijk zal zijn op dit te bewijzen als het niet op papier staat.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”