Bewindvoerder legt geen verslag neer

Kino
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bewindvoerder legt geen verslag neer

#1 , 19 jan 2017 23:39

Bijna een jaar geleden een bewindvoering aangevraagd voor een nonkel van mij ( die geen erfgenamen meer had ).
Nonkel begon te dementeren en hij is dan voorgoed opgenomen in een instelling.
Daar ik zijn rekeningen nimmer kon beheren en de facturen betalen wegens te veel werk heb ik dan een bewindvoering aangevraagd bij het vredegerecht. De vrouwelijk vrederechter heeft deze goedgekeurd en een advocaat aangesteld om dus bewindvoerder te worden.
Deze man heeft de opdracht tot bewind aanvaard. Ik was aangesteld als vertrouwenspersoon .
Maar het liep al direct mis van in het begin.
In de besluitvorming van de vrederechter stond duidelijk dat de bewindvoerder mij ( als vertrouwenspersoon) en de vrederechter zelf) binnen de maand een verslag moest toezenden inclusief kopie van rekeninguittreksels en nog andere dingen. Na 4 maanden nog steeds geen verslag.
Dan maar naar vredegerecht waar men ons letterlijk uit het verslag voorleest dat de bewindvoerder verklaart mij wel een verslag zou verzonden hebben . Niets van aan, nooit iets ontvangen. Dan vrederechter zelf erbij geroepen. Deze neemt contact op met bewindvoerder en geeft mij nadien een ferme snauw. Bewindvoerder beweerd dat ik al verschillende malen bij hem op kantoor zou zijn geweest en daar nooit iets van gezegd heb. Dit is niet waar. Ik ben maar één keer bij hem op kantoor geweest en dit was in het begin,voor de rest nimmer. Vrederechter zegt dat advocaat gezegd heeft het verslag nog te verzenden aan mij binnen de week. weer nooit aangehad. Omdat de vrederechter mij toen zo'n smeer gaf ben ik nimmer gaan klagen.
Nu is mijn nonkel begin deze week overleden, en ik lees dat er dan ook weer binnen de maand een verslag moet volgen met bewijzen enz.
Maar ik vrees weer dat dit niet zal toekomen. Wat kan ik hiertegen ondernemen als dit weer niet gebeurd?
Kan ik hem nu vragen achter het beginverslag en eindverslag? Wat als dit weer niet komt ? Ik denk toch dat de bewindvoerder dit verplicht is op te sturen als dit in de besluitvorming staat ? Moet dit niet aangetekend verzonden worden ?
Kan ik eventueel een kopij gaan vragen op het vredegerecht als die man weer niets stuurt ?

Ik begin hier zo stilaan vragen bij te stellen want de man laat alles maar aanslepen houd mij van niets op de hoogte.
Blijkbaar is mijn nonkel zijn moto door hem verkocht en is hij twee maanden geleden bij mijn nonkel thuis al opgehaald door een motohandelaar.
De bewindvoerder heeft mij gezegd waar hij stond, maar blijkbaar heeft die motohandelaar die moto nog steeds niet betaald.
Hij heeft na het ophalen niets meer gehoord van de bewindvoerder.
Hoe is dat nu mogelijk , iets komen weghalen en er niets voor betalen.
In mijn ogen kan zoiets niet en toch heb ik de indruk dat de vrederechter hem de hand boven het hoofd houdt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 20 jan 2017 09:28

De bewindvoerder maakt verslag voor de vrederechter . Aan niemand anders is hij dat verplicht . Uw laatste schrijflijn ...natuurlijk is dat zo . Maar niet te luid roepen . Ander krijg je problemen .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jan 2017 10:50

In de besluitvorming van de vrederechter stond duidelijk dat de bewindvoerder mij ( als vertrouwenspersoon) en de vrederechter zelf binnen de maand een verslag moest toezenden inclusief kopie van rekeninguittreksels en nog andere dingen.
De bewindvoerder maakt verslag voor de vrederechter . Aan niemand anders is hij dat verplicht .
Als de vrederechter beslist heeft dat de bewindvoerder een kopie van het verslag aan de vertrouwenspersoon moet overmaken, moet hij dat ook doen.

U kan op de griffie van het vredegerecht het dossier inzien. U zal dan zien of een verslag werd neergelegd.

Als u zelf geen verslag ontving kan u eerst de bewindvoerder per aangetekende post in gebreke stellen met de vraag u een kopie over te maken. Als dat niet helpt kan u de vrederechter aanschrijven met de vraag bevel op te leggen aan de bewindvoerder u een kopie over te maken.

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 20 jan 2017 11:26

Ik ben in het geval als hierboven . De vrederechter en griffier van plaats xxxx zegt ...Dat hij aan niemand uitleg geeft zelfs niet aan vertrouwenspersoon . Heb stappen ondernomen bij griffier . Deze heeft mij gezegd ...als je hier nog 1x komt krijg je een proces aan je been voor smaad en eerroof aan persoon vrederechter . Deze regelingen verschillen van vredegerecht tot vredegerecht . Raar maar waar .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jan 2017 12:59

Burgerlijk Wetboek Art. 498/3. § 1 (bijstand)
Bij gebreke van aanwijzingen in de in artikel 492/1, § 1, bedoelde beschikking brengt de bewindvoerder jaarlijks schriftelijk verslag uit aan de vrederechter, aan de beschermde persoon en aan diens vertrouwenspersoon en bewindvoerder over de goederen. De vrederechter kan de bewindvoerder ervan ontslaan dit verslag aan de beschermde persoon te overhandigen, voor zover deze niet in staat is ervan kennis te nemen

Art. 499/14, § 2, (vertegenwoordiging)
De bewindvoerder over de goederen bezorgt jaarlijks een schriftelijk verslag aan de vrederechter, aan de beschermde persoon en aan diens vertrouwenspersoon en diens bewindvoerder over de persoon.

De wet bepaalt dat de bewindvoerder jaarlijks een verslag opstelt en ook aan de vertrouwenspersoon bezorgt. De wet lijkt me toch duidelijk te zijn.
Als de bewindvoerder dit niet doet kan de vertrouwenspersoon zich bij verzoekschrift tot de vrederechter wenden en de veroordeling van de bewindvoerder vragen om het nodige te doen, desnoods op straffe van een dwangsom. Tegen de uitspraak van de vrederechter is hoger beroep mogelijk bij de familierechtbank. Desnoods kan de vervanging van de bewindvoerder gevraagd worden.

willyboy
Berichten: 897

#6 , 20 jan 2017 14:53

De wet en de werkelijkheid zijn 2 verschillen die soms ver uit elkaar liggen . Daarom hebben vele mensen problemen met deze wet .
Vervangen van bewindvoerder ? Hij is meestal een beroepsbewindvoerder en heeft zo bijna alle dossiers van 1 vredegerecht . Moest hij alle dossiers terug geven aan de vrederechter ,dan heeft deze een levensgroot probleem . Een einde van ons kent ons ?
De vrederechter heeft het ook over het voorrecht van GEKLEDE LICHAMEN . Ik nooit niet begrepen waarover hij het had .
.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”