modelconclusies rechtbank van eerste aanleg

Sonia D
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

modelconclusies rechtbank van eerste aanleg

#1 , 09 jan 2017 20:27

Beste Forumleden,

Ik verwacht binnenkort een dagvaarding voor de rechtbank van eerste aanleg. Omdat het belang van de zaak vrij beperkt is, worden de kosten voor de raadpleging van een advocaat, hoger dan de kosten die gepaard gaan met het verlies van de zaak. Daarom wil ik overwegen om mijzelf te verdedigen.
Ik heb mij verdiept in de materie, en ik ben bezig met mijn conclusies voor te bereiden. Ik las ook dat onlangs de modaliteiten voor het neerleggen van conclusies, o.a. het formaat volgens hetwelk moet gewerkt worden, onlangs is gewijzigd. Uiteraard wil ik vermijden dat mijn conclusies van tafel worden geveegd wegens vormfouten. Op onderstaande link wordt aangegeven dat Minister Geens bezig was met modelconclusies voor het publiek.
http://www.legalworld.be/legalworld/con ... gType=2067

Ik heb ook onderstaande teruggevonden, maar ik ben niet zeker of zelfde lay-out kan gebruik worden (betreft hier de politierechtbank).
https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl ... -conclusie

Is er iemand die deze modellen van Minister Geens heeft teruggevonden, of waar ik modelconclusies kan bekomen (internet, verwijzing naar boek, e.d.)?

alvast bedankt,
Sonia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2017 21:33

Die modelconclusie van Minister Geens bestaat nog niet. De modelconclusie die u al gevonden hebt kan u rustig gebruikten.

Sonia D
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jan 2017 07:45

Dankjewel scorpioen!

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 jan 2017 17:56

Modelconclusie ziet er inderdaad niet slecht uit. Zorg er vooral voor dat duidelijk is wat je in hoofdorde vraag / in ondergeschikte orde vraagt.

Zorg er voor dat je je stukken tijdig neerlegt en maak een kopietje over aan de tegenpartij. Zorg dat je je conclusie tijdig neerlegt en maak onmiddellijk een kopie over aan de tegenpartij.

Zorg voor een verzorgde, complete stukkenbundel.

Sonia D
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2017 07:57

Dankjewel voor de tips Weo.

Enkele bijkomende vragen (voor de duidelijkheid: ik ben verweerder).
- De conclusies worden neergelegd volgens de conclusietermijnen die afgesproken worden op de openingszitting?
- Ik heb de dagvaarding nog niet ontvangen, maar ik heb gelezen dat de rechter in de dagvaarding ook kan voorstellen om "korte debatten" te houden. Wanneer dien ik de conclusies dan neer te leggen op de griffie? Voor de openingszitting (welke termijn)? Dan is de volledige eis van de tegenpartij mij nog niet tot in detail bekend. Of gewoon meenemen naar de openingszitting en mondeling aflezen als ik wordt gehoord?
- De stukkenbundel wordt geïnventariseerd in mijn conclusies en als bijlage toegevoegd. Zijn er hier ook vormelijke formaliteiten? Voeg je "alle informatie" toe, ook documenten waartoe de overheid ook toegang tot heeft? Ik zou denken dat dit geen kwaad kan, en het werk van de rechtbank vergemakkelijkt als je zelf alles rigoureus samenstelt. Er is dan wel geen bewijs over de oorsprong/correctheid natuurlijk.

met dank voor de reacties,
Sonia

Kali
Berichten: 762

#6 , 13 jan 2017 08:04

1. Indien er conclusietermijnen worden afgesproken is dit correct
2. De eiser kan om toepassing van artikel 735 Ger. W. verzoeken (= korte debatten), dan kan u uw conclusies oftewel voor de openingszitting neerleggen en meedelen of OP de zitting kopie geven aan de eiser en aan de rechtbank.

Indien u vooraf doet bestaat de kans dat de eiser al repliek geeft en de zaak op de inleidingszitting behandeld wordt (hangt af van rechtsgebied tot rechtsgebied, sommige rechters weigeren pleidooien op de zitting en sturen de zaak bij discussie door naar een andere kamer met conclusietermijnen) , indien u op de zitting doet dan zal de eiser een uitstel vragen en conclusietermijnen...

De eis van de eiser kent u door de dagvaarding, tussen dagvaarding en inleidingszitting zitten minstens 8 dagen (behoudens in kortgeding).

3. Je voegt alle informatie toe die relevant is, in principe dien je bvb gepubliceerde rechtspraak niet toe te voegen en enkel naar te verwijzen, maar zolang het geen 500 blz zijn vergemakkelijkt het bijvoegen wel het werk. Niet vergeten dat er kopie naar tegenpartij moet van stukkenbundel.

Sonia D
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jan 2017 07:29

Dankjewel Kali en anderen voor de toelichting.
Copy van conclusies met inventaris van stukkenbundel en stukkenbundel zelf zal gelijktijdig aangetekend vertrekken naar advocaat van de tegenpartij.

mvg
Sonia

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”