Bewindvoering

RS1957
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Bewindvoering

#1 , 08 jan 2017 18:19

Eerst en vooral een gezond 2017aan iedereen die gebruik maakt van dit forum. Ik zit met het volgend probleem,
Ik ben voogd van mijn broer die 68 jaar wordt en verlengd minderjarig is. Onze zuster is toeziende voogd.
Volgende maand moeten we naar het vredegerecht in Poperinge om dit volgens de nieuwe wetgeving te laten veranderen naar bewindvoering en vertrouwenspersoon. Ik lig al meer dan 10 jaar in ruzie met mijn zuster omdat zij geen voogd is en omdat ik nog altijd weiger een bankkaart te geven op mijn naam. Kan zij daar in het vredegerecht voor problemen zorgen. In de 5 jaar dat in nu voogd ben van mijn broer heb ik nog nooit problemen gehad met het vredegerecht en de instelling waar onze broer verblijf. De samenwerking verloopt optimaal,enkel mijn zuster doet moeilijk en is mentaal niet in orde. Als ik volgende maand moet gaan naar het vredegerecht zou ik toch graag weten aan wat ik mij kan verwachten.
Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 07 feb 2017 21:38

Wel wat laat.
In principe als u de boekhouding goed voert en een verslag indient naar waarheid zal er geen probleem zijn.
Ik moet nu schrijven geweest zijn.
Hoe is het afgelopen.

http://www.elfri.be/de-voogd-en-de-toez ... gen-van-de

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2001042939
Art. 403. De toeziende voogd houdt toezicht op de voogd. Indien hij vaststelt dat de voogd tekort schiet in de opvoeding van de minderjarige of in het beheer van zijn goederen, moet hij de vrederechter daarvan onverwijld in kennis stellen.
De voogd dient alle medewerking te verlenen teneinde de toeziende voogd in staat te stellen dit toezicht uit te oefenen.
Art. 404. De toeziende voogd vertegenwoordigt de minderjarige wanneer de belangen van deze laatste tegengesteld zijn aan die van de voogd. Indien de belangen van de toeziende voogd eveneens in strijd zijn met de belangen van de minderjarige, benoemt de vrederechter op verzoek van iedere belanghebbende of zelfs ambtshalve een voogd ad hoc, en een toeziend voogd ad hoc.
Bij het openvallen van de voogdij vervangt de toeziende voogd de voogd niet van rechtswege. In dat geval moet hij op straffe van vergoeding van de schade die daaruit voor de minderjarige zou kunnen voortvloeien, een nieuwe voogd doen benoemen.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”