Europees betalingsbevel betwisten

fw007
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Europees betalingsbevel betwisten

#1 , 06 jan 2017 16:17

Hallo,

februari 2006 kocht ik bij een supermarkt een laptop op afbetaling. Door omstandigheden is na veel vijven en zessen toen een som van 172 euro blijven open staan. Het is toen een lange tijd stil geweest. Ik heb intussen zelf een aantal keer gemaild met de vraag wat er open stond, en om een kopie van de contracten te krijgen. In de loop der jaren heb ik een paar keer een klein bedrag betaald.

Paar maand terug kreeg ik een brief van een Zweeds bedrijf waarin ik werd aangespoord om een openstaand bedrag te betalen. In die brief stond geen enkele verwijzing naar de supermarkt, of naar de kredietverstrekker. Ik kon de link niet leggen, en dacht eerlijk gezegd dat het om een scam ging omdat ik van zijn leven niets in Zweden had gekocht

Paar weken terug kreeg ik plots een deurwaarder aan de deur, met een bevel tot betaling/Europees betalingsbevel van €850. Ondertussen ben ik de som aan het afbetalen.

Wat ik niet snap is dat dit gelijk uitgevoerd kan worden, zonder dat ik gedagvaard werd. Ik heb dus niet de kans gehad om mij te verdedigen.
Dit is wel uitvoerbaar verklaard geweest door het vredegerecht in België maar daar wist ik niets van.

Daarnaast ben ik van mening dat het bedrag (hoofdsom) niet correct is omdat er in de loop der tijd al het een en het ander betaald is. Spijtig genoeg was ik in't verleden nogal slordig met papieren bij te houden. En hebben we 1 jaar terug brand gehad waardoor hetgeen ik wel had verloren is gegaan. Ik zou dus graag een berekening willen van hen om te zien hoe ze de hoofdsom en interesten berekenen.
Verder, als ik kijk op de NBB, dan zou de achterstal voor dit dossier slechts 19,42 eur zijn...

Kan ik op 1 of andere manier hier nog iets aan doen, of is het een kwestie van betalen en 'suck it up'? :)

Thanks voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2017 16:22

Dus je staat ook op de zwarte lijst !

Vergeet niet dat dit allemaal kosten zijn deurwaarder, vrede gerecht , opzoekingswerk, vertalingen,incasso enz.. dit kan hoor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fw007
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2017 16:59

Dus je staat ook op de zwarte lijst !
Klopt, dat zeg ik. Voor welgeteld €19,42 euro

Vergeet niet dat dit allemaal kosten zijn deurwaarder, vrede gerecht , opzoekingswerk, vertalingen,incasso enz.. dit kan hoor !
Het gaat hem niet om die kosten. Die snap ik. Maar niet de incorrecte hoofdsom.

Het gaat mij vooral om het feit dat dit uitgevoerd kan worden, zonder dat ik de kans heb gehad van mij te verdedigen...

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jan 2017 17:31

Gaat het om een Europees betalingsbevel afgeleverd krachtens de Verordening 1896/2006/EG van 12 december 2006 van het Europees Parlement en de Raad tot invoering van een Europese betalingsbevelprocedure?

Dan geldt:
In het Europees betalingsbevel wordt de verweerder meegedeeld dat hij de volgende mogelijkheden heeft:
a) het in het betalingsbevel vermelde bedrag aan de eiser te betalen;
of
b) verweer tegen het bevel aan te tekenen door bij het gerecht van oorsprong een verweerschrift in te dienen, dat binnen 30 dagen nadat het bevel aan de verweerder is betekend of ter kennis gebracht wordt verzonden.

De verweerder kan bij het gerecht van oorsprong een verweerschrift tegen het Europees betalingsbevel indienen door middel van het standaardformulier F van bijlage VI, dat hem samen met het Europees betalingsbevel wordt verstrekt.


Het bevel wordt maar uitvoerbaar als u dit verweer niet indient.

Overigens begrijp ik niet wat het vredegerecht daarmee te maken heeft. Het bevel moet niet uitvoerbaar verklaard worden.

Of werd het bevel uitgevaardigd door het vredegerecht als bevoegde rechter? Want als u aangekocht hebt als consument is enkel de Belgische rechter bevoegd als u in België woont (art. 6 van de verordening).

Conclusie: als het nog niet te laat is dat formulier F voor betwisting invullen en opsturen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”