Dagvaarding

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding

#1 , 26 dec 2016 01:45

Hoi iedereen,

naar aanleiding van een aanmaning die ik op 21 November 2016 kreeg ben ik naar de schuldeiser gegaan.
Op 23 November werd afgesproken dat ik voor het einde van het jaar een sociaal tarief (helft van het bedrag) zou betalen met mijn dertiende maand er geen schuld meer zou zijn.
15 December gebeld naar de schuldeiser dat de dertiende maand volgende week werd gestort en dat ik dan onmiddelijk ging betalen, dit was geen probleem.
23 December dagvaarding gekregen van gerechtsdeurwaarder dat ik op 10 Januari 2017 moet verschijnen in het vredegerecht, dit heb ik direct aan de schuldeiser gemeld, hij vroeg me dezelfde dag nog langs te komen en het sociaal tarief alsnog te betalen, dit heb ik dan ook (zoals ervoor afgesproken) gedaan. We hadden om 15u afgesproken bij hem in de praktijk,ik werd binnengelaten door zijn secretaresse want hij ging er in 10 minuutjes zijn.
Na een twintigtal minuten zei ze dat hij niet meer kwam en dat ik het geld aan haar moest betalen waarop ze hem belde en hij bevestigde dat hij de deurwaarder wel zou verwittigen en mij later wel een kwitantie zou opsturen.
De deurwaarder heeft hier blijkbaar geen weet van en zegt dat ik de 10de toch moet verschijnen, moet ik hier verzet tegen aantekenen ? aangezien er iets instaat van art. 735 Ger. W. en art. 729 Ger. W.
graag uw hulp, groetjes Menne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 dec 2016 08:46

Heb je een en ander op papier staan?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 dec 2016 12:21

"Verzet" is een specifiek juridisch rechtsmiddel dat hier niets mee te maken heeft.

Ga naar de inleidingszitting (de zaak zal mogelijks dan gepleit worden => art. 735 GerW.) en toon aan met alle documenten die je in je bezit hebt, dat je een akkoord had mbt de betalingstermijnen.

Als je financieel niet al te sterk staat, kan je nog een pro deo-advocaat toegewezen krijgen (https://www.advocaat.be/een-advocaat-ra ... at/pro-deo).

Reclame

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 dec 2016 23:17

Heb je een en ander op papier staan?
Nee, dit was me nog nooit gelukt, daarom heb ik het deze keer wel opgenomen .
Ik weet alleen niet of dat wel gebruikt mag worden.

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 dec 2016 23:34

"Verzet" is een specifiek juridisch rechtsmiddel dat hier niets mee te maken heeft.

Ga naar de inleidingszitting (de zaak zal mogelijks dan gepleit worden => art. 735 GerW.) en toon aan met alle documenten die je in je bezit hebt, dat je een akkoord had mbt de betalingstermijnen.

Als je financieel niet al te sterk staat, kan je nog een pro deo-advocaat toegewezen krijgen (https://www.advocaat.be/een-advocaat-ra ... at/pro-deo).
Alvast bedankt voor je antwoord.

Ik heb ook een mail ontvangen van het vredegerecht ; "Tot op heden hebben wij nog geen dagvaarding ontvangen." (toch niet met de ref.nummers die op de dagvaarding staan)

Kan het dan kloppen dat de datum om te verschijnen in de dagvaarding staat en het vredegerecht hiervan nog niet op de hoogte ? Of is dit de normale gang van zaken ?

Groetjes Menne :|

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 dec 2016 23:41

Heb je een en ander op papier staan?
Nee, dit was me nog nooit gelukt, daarom heb ik het deze keer wel opgenomen .
Ik weet alleen niet of dat wel gebruikt mag worden.
Je hebt toch wel bewijs van de betalingen die reeds gebeurd zijn?
Wat je nog kan doen is de afgesproken regeling schriftelijk bevestigen aan de wederpartij.
Als hij niet reageert dan kan je - samen met bewijs van betalingen conform je email - voor de rechtbank argumenteren dat er een regeling was waar de wederpartij minstens impliciet mee akkoord gegaan is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 dec 2016 00:20

Heb je een en ander op papier staan?
Nee, dit was me nog nooit gelukt, daarom heb ik het deze keer wel opgenomen .
Ik weet alleen niet of dat wel gebruikt mag worden.
Je hebt toch wel bewijs van de betalingen die reeds gebeurd zijn?
Wat je nog kan doen is de afgesproken regeling schriftelijk bevestigen aan de wederpartij.
Als hij niet reageert dan kan je - samen met bewijs van betalingen conform je email - voor de rechtbank argumenteren dat er een regeling was waar de wederpartij minstens impliciet mee akkoord gegaan is.
van de eerste twee betalingen heb ik het bewijs, van de laatste niet op papier maar wel opgenomen met mijn telefoon.

Ik heb ook een mail ontvangen van het vredegerecht ; "Tot op heden hebben wij nog geen dagvaarding ontvangen." (toch niet met de ref.nummers die op de dagvaarding staan)

Kan het dan kloppen dat de datum om te verschijnen in de dagvaarding staat en het vredegerecht hiervan nog niet op de hoogte ? Of is dit de normale gang van zaken ?

Groetjes Menne :|

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 dec 2016 00:23

mag ik die afgesproken mail ook via mail sturen ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 dec 2016 09:35

mag ik die afgesproken mail ook via mail sturen ?
Naar wie wil je een e-mail sturen? Naar de vrederechter?
Je moet naar de zitting gaan om je te verdedigen.

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 dec 2016 15:48

mag ik die afgesproken mail ook via mail sturen ?
Naar wie wil je een e-mail sturen? Naar de vrederechter?
Je moet naar de zitting gaan om je te verdedigen.
Neenee , naar de schuldeiser om hetgeen we afgesproken hebben te bevestigen.

van het vredegerecht heb ik dit antwoord gekregen vian mail ; "Tot op heden hebben wij nog geen dagvaarding ontvangen." (toch niet met de ref.nummers die op de dagvaarding staan)

Daarom stel ik de vraag of het dan kan kloppen dat de datum om te verschijnen al in de dagvaarding staat en het vredegerecht hiervan nog niet op de hoogte is ? Of is dit de normale gang van zaken ?

Groetjes Menne :|

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 dec 2016 16:59

Meestal wordt een dagvaarding maar de dag voor, of enkele dag voor de zitting "op de rol gezet".
In mensentaal: u ontving de dagvaarding al, maar de gerechtsdeurwaarder moet die nog aan het vredegerecht bezorgen en dat doet hij meestal pas enkele dagen of één dag voor de zitting.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 dec 2016 18:12

Je kan de afgesproken regeling op email zetten naar de schuldeiser en (schriftelijk) je verwondering uiten dat je een dagvaarding ontvangen hebt ondanks deze regeling.
Je kan hierbij als overzicht herhalen en opsommen dat je je aan de afspraken gehouden hebt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 dec 2016 23:45

Meestal wordt een dagvaarding maar de dag voor, of enkele dag voor de zitting "op de rol gezet".
In mensentaal: u ontving de dagvaarding al, maar de gerechtsdeurwaarder moet die nog aan het vredegerecht bezorgen en dat doet hij meestal pas enkele dagen of één dag voor de zitting.
dat word afwachten dan,

moet ik aan de deurwaarder laten weten dat de schuldeiser betaald is of beter niks sturen ?

groetjes Menne

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 dec 2016 23:48

Je kan de afgesproken regeling op email zetten naar de schuldeiser en (schriftelijk) je verwondering uiten dat je een dagvaarding ontvangen hebt ondanks deze regeling.
Je kan hierbij als overzicht herhalen en opsommen dat je je aan de afspraken gehouden hebt.
ik heb het deze morgen door gemaild naar de schuldeiser, doe ik er goed aan om de gerechtsdeurwaarder ook iets te laten weten of beter niet ?

groetjes Menne

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”