Deontologie advocaten belangenvermenging

yannbastiaans
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Deontologie advocaten belangenvermenging

#1 , 19 dec 2016 16:41

Mag een advocaat behorende tot het kantoor dat hij samen met zijn vader heeft mijn ex vertegenwoordigen bij een rechtszaak tussen haar en mij, wanneer de vader (ook advocaat) reeds diensten voor mij verleende. Zoals juridisch advies, brieven versturen naar de moeder van mijn kinderen (is andere persoon dan hier bedoelde ex) om mijn bezoekrecht te herstellen, een contract opstellen voor een lening tussen twee particulieren, enz.. Is er dan geen sprake van belangenvermenging?

Dank u.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 dec 2016 17:07

Dus die advocaat heeft nooit voor jou gepleit in zaken tegen je ex?

Ik zie niet in waarom dit niet zou mogen...

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 19 dec 2016 18:14

Probleem is wel dat advocaten van hetzelfde kantoor dikwijls ' loco' optreden voor een partner en dat weet men zo direct niet.
Men moet dan altijd alle vonnissen en arresten in de zaak gaan nalezen.
Trouwens is gebruikelijk bij procedure vonnissen ( raadkamer en KI of onderzoeksrechter) - advocaat die wordt opgeroepen voor Salduz daarna vervangen door vaste advocaat die wegens andere verplichtingen een 'loco' collega vraagt hem te vertegenwoordigen bij de rechtbank ..geeft dus veel problemen.
Kan gebeuren controleren vlug wie er op raadkamer moet zijn en bellen dan een bevriende advocaat op of er wordt ter plaatse een aangesproken die dan instructie krijgt. Tor die ook wordt weggeroepen en aan een aanwezige confrater de instructie verder geeft van die ene is dus nooit iets geweten want het is enkel de laatste die op het vonnis /arrest zal staan.

Reclame

yannbastiaans
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2016 18:43

Nee, de vader heeft in het verleden opgetreden in zaken voor mij. Nu wendt mijn ex zich tot de zoon, die samen met de vader een advocatenkantoor heeft, om haar bij te staan in een zaak tussen mij en haar. Mag dat? Is dat geen belangenvermenging omdat de zoon mij ook privé kent, op de hoogte is van mijn oude dossiers, enz...?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2016 19:47

Codex deontologie
Art. I.2.3.3
De advocaat mag geen zaak van een nieuwe cliënt op zich nemen, indien de geheimhouding van de vertrouwelijke
informatie die hij van een andere cliënt heeft verkregen, dreigt te worden aangetast.


Alles hangt ervan af in wat soort zaken de advocaat vroeger voor u is opgetreden en of de informatie die hij zo bekomen heeft, kan gebruikt worden in de nieuwe zaak. Als u twijfels hebt kan u de stafhouder aanschrijven.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”