Mijn advocaat verlaat de balie

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

Mijn advocaat verlaat de balie

#1 , 20 nov 2016 11:27

Ik heb bericht gekregen dat mijn advocaat de balie verlaat (ik heb gelezen dat dit veel voorkomt) en dat mijn dossier zal overgedragen worden aan een vereniging van advocatenkantoren (waar mijn advocaat geen lid van was).

Ik weet nu niet wie ik moet beschouwen als mijn advocaat.
Ik heb hier geen toestemming voor gegeven.
Ik wist er niets van.

Ik dacht dat mijn toestemming moest gevraagd worden om een andere advocaat aan te duiden.
Ik dacht dat het dossier moest overgedragen worden op naam van de advocaat en niet op naam van een vereniging.

Ik zou liever teruggaan naar mijn vroegere advocaat, maar die is bij een balie in een andere provincie, zodat ik niet weet of dit mag.

Straks is het mijn proces.
Stel dat het proces (hoger beroep) doorgaat met die advocaat die ik niet zelf heb gekozen.
Kan ik dan in cassatie gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 nov 2016 10:18

Ik weet nu niet wie ik moet beschouwen als mijn advocaat.
Ik heb hier geen toestemming voor gegeven.
Ik wist er niets van.
Bel eens naar het vereniging en vraag wie u zal vertegenwoordigen. Normaal gezien is het niet meer dan normaal dat je hierin betrokken wordt.
Als u niet tevreden bent met de gang van zaken, staat het u uiteraard vrij om een nieuwe advocaat te contacteren en de zaak over te dragen. Dat brengt helaas wel tijdsverlies (lees: kosten) met zich mee.

In principe moet je een mandaat geven aan de advocaat die je vertegenwoordigd. Kan het dat u niet effectief vertegenwoordigd zal worden door een andere advocaat, maar dat een andere advocaat zal optreden namens uw advocaat?
Straks is het mijn proces.
Stel dat het proces (hoger beroep) doorgaat met die advocaat die ik niet zelf heb gekozen.
Kan ik dan in cassatie gaan?
Je kan in Cassatie gaan net zoals iedereen, maar succesvol zal die procedure niet zijn als je het op basis van die reden doet.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2016 13:29

Ik zou liever teruggaan naar mijn vroegere advocaat, maar die is bij een balie in een andere provincie, zodat ik niet weet of dit mag.
Dat kan. U schrijft gewoon aan de advocatenvereniging die nu het dossier heeft dat u er niet mee akkoord gaat dat het dossier aan hen werd overgemaakt en u vraagt hen het dossier over te maken aan advocaat X. Of u gaat naar advocaat X en die zal dat dan wel schrijven. Ik zie niet in waarom het feit dat de advocaat in een andere provincie verblijft een probleem zou zijn.

Reclame

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#4 , 22 nov 2016 14:40

In principe moet je een mandaat geven aan de advocaat die je vertegenwoordigd. Kan het dat u niet effectief vertegenwoordigd zal worden door een andere advocaat, maar dat een andere advocaat zal optreden namens uw advocaat?
Mijn advocaat werkt naar verluidt sinds september halftijds als notarisassistent en studeert verder voor notaris.
Mag dat gecombineerd worden met het beroep van advocaat?

Kan ik ergens controleren of mijn advocaat nog ingeschreven is bij de balie?

Het is een schriftelijke procedure (arbeidshof).
Kan ik deze laten doorgaan zonder advocaat?
Het enige dat nog komt is de pleitdag, daarna komt het advies van de arbeidsauditeur en dan het vonnis.
Maar alles staat al op papier.

Kan ik vragen om de zaak uit te stellen om mij de tijd te geven om een andere advocaat te zoeken en die advocaat de tijd te geven om naar het dossier te kijken?

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 nov 2016 14:46

Je kan in principe alle advocaten hier opzoeken: www.advocaat.be. Of dit echter steeds "up to date" is, weet ik absoluut niet.

Hmmmm. Ben je zeker dat je advocaat naar een andere balie is? Je sprak in je eerste bericht over een "andere provincie". Het lijkt erop dat hij volledig gestopt is met de advocatuur.

Verder studeren kan uiteraard, maar werken als notarisassistent lijkt me vreemd.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#6 , 22 nov 2016 14:59

Kan iemand mij zeggen op welke dag Mr. X de balie van Dendermonde heeft verlaten?

namen noemen niet toegelaten

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#7 , 23 nov 2016 11:20

Waar kan ik opzoeken of vragen op welke dag Mr. X de balie van Dendermonde heeft verlaten?

Ik heb ondertussen ook gezien dat ze 6 jaar geleden een BVBA is begonnen. Toen is ze voor de rechtbank gedaagd door een ander advocatenkantoor omdat ze vonden dat de naam te gelijkend was en dan hebben ze dat verloren, ook in hoger beroep. Ze heeft al die tijd geen jaarrekening ingediend. Haar huis staat te koop.

Ik ben nu al aan het twijfelen of mijn hoger beroep wel bezig is. Het enige bewijs dat ik heb dat mijn hoger beroep bezig is, is een ongetekend afschrift met de datums voor de conclusies en de pleitdag.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#8 , 23 nov 2016 11:26

Stel dat ik op de valreep aan het arbeidshof laat weten dat die advocaat niet door mij is gemandateerd, hoe gaan ze daar dan op reageren? Laten ze het proces dan toch doorgaan met die advocaat?

Stel dat ik op mijn proces toekom en zeg dat die advocaat niet door mij is gemandateerd, hoe gaan ze daar dan op reageren?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 23 nov 2016 11:36

Dan zal u zelf de rechtzaak moeten pleiten. U bent verantwoordelijk dat u een advocaat heeft of niet. Als uw huidige advocaat laat weten u niet meer te verdedigen, dan kiest u zelf een advocaat als u niet tevreden bent met de advocaat die uw huidige advocaat voor u koos.

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 23 nov 2016 23:07

Ook bij de griffie arbeidshof eens navragen.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#11 , 23 nov 2016 23:52

Ik heb ondertussen ook gezien dat ze 6 jaar geleden een BVBA is begonnen. Toen is ze voor de rechtbank gedaagd door een ander advocatenkantoor omdat ze vonden dat de naam te gelijkend was en dan hebben ze dat verloren, ook in hoger beroep. Ze heeft al die tijd geen jaarrekening ingediend. Haar huis staat te koop.

Ik ben nu al aan het twijfelen of mijn hoger beroep wel bezig is. Het enige bewijs dat ik heb dat mijn hoger beroep bezig is, is een ongetekend afschrift met de datums voor de conclusies en de pleitdag.
Je hoeft ze nu ook weer niet te stalken :-).

Heb je eigenlijk al eens goed rondgebeld? Eens naar die advocatenvereniging, eens naar de orde van advocaten?

Als je wil weten wat er is gebeurd in de zaak: ga naar de griffie, pak je rolnummer mee en vraag het dossier op om het in te kijken.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#12 , 12 dec 2016 18:11

Mijn vroegere advocaat heeft het dossier onvangen en gaat het verder afwerken en ik heb de provisie al betaald.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”