Verhoor politie klacht laster en eerroof,beklaagde is gehandicapt

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Verhoor politie klacht laster en eerroof,beklaagde is gehandicapt

#1 , 18 nov 2016 09:07

Beste,
Een gehandicapte vrouw is door de politie opgeroepen om verhoord te worden daar er tegen haar een klacht neergelegd is "laster en eerroof"
Mag haar mantelzorger bij dit verhoor aanwezig zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2016 09:16

Fysiek of mentaal gehandicapt? In het eerste geval denk ik dat de mantelzorger haar gerust mag begeleiden tot in het politiekantoor, maar niet bij het verhoor aanwezig kan zijn. In het tweede geval heb je een compleet andere situatie, waarbij ik zelfs niet weet of de politie zomaar deze persoon kan verhoren zonder meer...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#3 , 18 nov 2016 10:06

Fysieke handicap maar neemt ook veel medicatie omwille van een ernstige depressie.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2016 10:09

Fysieke handicap maar neemt ook veel medicatie omwille van een ernstige depressie.
Ik vermoed dat de mantelzorger in dat geval niet aanwezig zal mogen zijn bij het verhoor. Er kan uiteraard wel een advocaat ingeschakeld worden, die bij het verhoor aanwezig kan zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 18 nov 2016 10:10

Medicatie staat los van de handicap, een depressie kan ons allemaal overkomen. De persoon wordt gezien als een normale verdachte en kan bijgevolg geen bijkomende rechten eisen. Uiteraard kan altijd gevraagd worden om de locatie van verhoor aan te passen moest deze bv. enkel met een trap bereikbaar zijn. Maar ik denk dat de meeste openbare gebouwen daar inmiddels op voorzien zijn.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#6 , 18 nov 2016 15:43

Ze moet zich ook verplaatsen naar de politie in de stad waar de aanklacht is gebeurd.Waarom mag dit verhoor niet bij de politie van haar woonplaats?

LeenW
Berichten: 12825

#7 , 18 nov 2016 15:44

Ze moet zich ook verplaatsen naar de politie in de stad waar de aanklacht is gebeurd.Waarom mag dit verhoor niet bij de politie van haar woonplaats?
Omdat die niet bekend zijn met het dossier.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 18 nov 2016 16:07

Het dossier word toch doorgestuurd naar de politie van u woonplaats.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#9 , 19 nov 2016 12:03

Beste sloeberken hoe gaat dat dan in zijn werk,moet zij de politie van haar woonplaats contacteren of de politie die de brief gestuurd heeft in een andere stad?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 19 nov 2016 12:49

Normaal gebeurd dit zonder u tussenkomst, misschien even bellen naar de politie, om het dossier naar de politie van u woonplaats te sturen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 nov 2016 09:18

Normaal gebeurd dit zonder u tussenkomst, misschien even bellen naar de politie, om het dossier naar de politie van u woonplaats te sturen.
Iemand die verhoord moet worden heeft niet zomaar te kiezen waar dit moet gebeuren. Het is nog altijd de politie die beslist waar het verhoor doorgaat. TS heeft weinig te "vragen" in deze...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 21 nov 2016 09:31

Fysieke handicap maar neemt ook veel medicatie omwille van een ernstige depressie.
En als je u niet kunt verplaatsen door ziekte of handicap en medicatie gebruik.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 nov 2016 09:39

En als je u niet kunt verplaatsen door ziekte of handicap en medicatie gebruik.
Als je zelf niet kan / mag rijden gebruik je openbaar vervoer, vraag je familie of kenissen om je te brengen of bestel je een taxi (neen, niet op kosten van de politie). Als je aan je bed gekluisterd bent, vraag je een attest aan een arts dat je je onmogelijk kan verplaatsen, en licht je de politie in. Maar in een rolstoel zitten / slecht te been zijn of helemaal geen benen meer hebben, is bijvoorbeeld geen voldoende reden om niet naar het verhoor te gaan. Zelfs Stephen Hawking zou zich naar een verhoor moeten begeven, moesten ze het hem vragen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 21 nov 2016 10:37

Wat staat er op de uitnodiging tot verhoor.

Gaat het over een uitnodiging tot verhoor door de politie.
Dikwijls staat op zulke uitnodiging uitdrukkelijk vermeld dat je niet verplicht bent van te reageren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 21 nov 2016 11:04

Woonplaats heeft er niets mee te maken wel de politiezone.
Dus als de gemeente verdachte tot dezelfde politiezone behoord zal er een verplaatsing inzitten.
In elk geval zal er wel iets opstaan over de Salduz categorie
Hier een tekst die ik ergens anders geschreven heb.
onder #11

verder ter info
Ergens anders heb ik al geschreven:
Salduz regeling.
Cat een als getuige slachtoffer benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alles van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.
Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.
PS indien er een familieband is of voorgaand probleem kan u steeds contact opnemen met de politieteammanager (hoofd interventie en dienst klachten en aangifte).
Er is nl niemand mee gebaat als een verhoor moeilijk wordt om die reden, zeker u niet.
cursief : was een antwoord bij een andere topic
Maar u hebt zwijgrecht ..... edoch ik denk dat indien er een aantal bewijzen of vermoedens zijn dit rechtstreeks zal resulteren in de volgende fase van de gerechtelijke procedure.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”