Deontologie

Ig K
Topic Starter
Berichten: 52

Re: Deontologie

#16 , 13 nov 2016 10:18

Concreet.

Uitspraak 14/12/2015.

Wij ontvangen de beslissing van de rechtbank op woensdag 23/12/2015.

24/12/2015 Kerstavond
25/12/2015 Kerstdag
26/12/2015 zaterdag
27/12/2015 zondag

Betekening door tegenpartij op donderdag 31/12/2015 (oudejaarsavond + verjaardag van familielid).

Nooit enige vraag van tegenpartij bekomen of wij vrijwillig de uitspraak zullen uitvoeren.

Onze vraag :

Wie meent er dat dit juridisch correct is.
Wie meent er dat dit deontologisch correct is.
Wie meent er dat dit menselijk gezien correct is.

Gelieve het onderscheid te maken tussen : indien wij wel een advocaat hebben / indien wij geen advocaat hebben.
Dit gezien er blijkbaar een verschil in behandeling is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tegekvoorwoorden2
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#17 , 13 nov 2016 11:23

Ik meen dat dit juridisch, deontologisch en menselijk niet correct is wegens het hoger vermelde artikel 146 van de deontologie van advocaten.
Let wel : ik behoor niet tot het juridische establishment maar heb zelf wel ondervinding door de betekenis van een vonnis. Vonnis in ons voordeel werd gedurende maanden niet uitgevoerd. Onze advocaat vroeg aan de tegenpartij meermaals of ze vrijwillig wilden uitvoeren. We werden maandenlang aan het lijntje gehouden. Pas na maanden werd het vonnis betekend. :shock: Als ik dit hier lees, ben ik geschokt.

Rebecca78
Berichten: 36

#18 , 14 nov 2016 07:05

Volgens het Van Dale woordenboek is een tegenstrever : iemand die tegen een persoon of zaak in streeft, deze tegenwerkt; tegenstander
In het Lycaeus juridisch woordenboek vind ik het woord tegenstrever niet terug wel het woord tegenpartij met de verklaring "Fr.: adversaire / parti adverse : gerechtelijk recht - partij (in een geding) met tegenovergestelde belangen"
In het "De Valks" Juridisch woordenboek vind ik noch het woord tegenstrever, noch het woord tegenpartij terug.
In de deontologische codex voor advocaten vind ik niets terug over hoe advocaten zich ten opzichte van gewone mensen, die zichzelf verdedigen, moeten gedragen.

Ik vind het dan ook heel kort door de bocht als iemand zoals in het aangegeven voorbeeld zonder enige vorm van verwittiging op zulke korte termijn als het ware overvallen wordt door een gerechtsdeurwaarder met een betekening. En dit midden tijdens de feestdagen/kerstvakantie, wanneer men zich moeilijk kan organiseren. De Kerstgedachte roep bij mij in elk geval iets anders op

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”