Feiten op strafblad,eerherstel?

ClubFilth
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Feiten op strafblad,eerherstel?

#1 , 26 okt 2016 16:31

Besten,

In mijn jeugd heb ik enkele stommiteiten begaan..Deze feiten hebben zich meer dan 20 jaar geleden voorgedaan.
Ik ben momenteel 41 (ben van 1975) en ben veroordeeld in 19994 voor gebruik,bezit,invoer en het verschaffen van lokaal voor druggebruik..Al dient dit wel serieus genuanceerd te worden : Ik woonde toen nog bij mijn ouders en had in Nederland een minimale hoeveelheid softdrugs gekocht,die we dan met vrienden oprookte in het tuinhuis van mijn ouders (annex clublokaaltje)..Tja jong en zot he...3,5 jaar later ben ik bij de politie moeten langskomen omdat ik softdrugs van iemand had gekocht,die man hield een boekhouding bij dus zo werd ik een tweede maal betrapt en mocht het bij de politie komen uitleggen...Een tijd later kreeg ik brief van de rechtbank dat ik bij VERSTEK veroordeeld was hiervoor...Zeer vreemd,ik noch mijn ouders hebben ooit een brief ontvangen waarbij gezegd werd dat ik moest voorkomen,zeer vreemd! Moest ik geweten hebben dat ik moest voorkomen voor het laatste feit dan was ik zeer zeker nr de rechtbank gegaan , maar gedane zaken nemen geen keer.
Op TV zie je in het programma Border Security dat je in Canada de toegang ontzegd kan worden als je een strafblad hebt..Ook ben ik momenteel zelfstandige met een eigen bedrijf,maar je weet nooit wat er in de toekomst kan gebeuren: moest ik ooit willen veranderen van job kan mij een attest van goed gedrag en zeden gevraagd worden,dus ....
Om een lang verhaal kort te houden : Is het mogelijk om voor de 2 feiten (1994,1997) eerherstel te vragen? Moet dit geregeld worden via advocaat? Is mijn strafblad hierna dan echt volledig blanco en kan ik bvb op vakantie nr Canada? En is deze procedure duur?
Ben sinds het laatste feit van 1997 nooit meer in aanraking geweest met het gerecht,enkel in al die jaren 2x geflitst,141 waar 120 mocht en 88 waar 70 mocht dus niets ernstigs meer sinds 1997.
Dank bij voorbaat en mvgr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 26 okt 2016 19:04

Vraag eerst eens aan de gemeente op uw strafblad een model 1 een model 2 en een model 3.
en kijk wat er op staat.
Normaal zou u eerherstel kunnen vragen quasi 20 jaar geleden edoch ik zaken waar dat toch niet ging.

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138442.pdf

Aanvraag bij de procureur des Konings ... kan zijn dat deze adviseert om procedure te stoppen. Doe dat dan want anders hebt u een wachttijd van 3 tot 5 jaar voor u terug een aanvraag kan doen.

https://www.antwerpen.be/nl/e-loket/strafregister
Er zijn 3 verschillende modellen.

Model 1 kan je aanvragen en gebruiken voor allerlei doeleinden.

Model 2 vraag je aan wanneer je een activiteit wil uitoefenen die valt onder één van de volgende categoriën:

Psycho-medisch-sociale begeleiding
Hulpverlening aan minderjaringen
Kinderbescherming
Animatie van minderjarigen
Begeleiding van minderjarigen

Model 3 vraag je aan als je een activiteit wil uitoefenen waaraan wettelijke voorwaarden verbonden zijn:

Verzekeringen, financiën, belastingen en accijnzen
Beroepsverboden
Transport en reizen
Wapens, veiligheid, dienstplicht, militie
Milieu
Bepaalde commerciële activiteiten, consumentenbescherming, verkiezingen, octrooien

Opgelet!

In onderstaande gevallen moet u het uittreksel strafregister aanvragen bij het Centraal Strafregister te Brussel:

U wil een uittreksel in één van de andere landstalen en/of voor gebruik in het buitenland
U verblijft in het buitenland en bent niet meer ingeschreven in het bevolkingsregister van Antwerpen
Gerechtelijke en bestuurlijke instanties, diplomaten
Rechtspersonen: vennootschappen, vzw's, ...
Buitenlanders voor de periode van verblijf in België

Duralexia
Berichten: 41

#3 , 07 nov 2016 19:08

"Een tijd later kreeg ik brief van de rechtbank dat ik bij VERSTEK veroordeeld was hiervoor."
Verstek kan je steeds aanvechten (binnen termijn na betekening vonnis)

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”