gerechtskosten

zpream
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

gerechtskosten

#1 , 24 okt 2016 17:38

Ik weet niet of ik hier op de juiste plaats ben maar omdat ik mij anders geen raad meer weet probeer ik hier maar eens

Vorige week donderdag ontving ik een brief voor het betalen van gerechtskosten met een totaalbedrag van 9290.16€.
Deze gerechtskosten zijn voor een strafzaak met die uitgesproken is op 27/02/2012.

In deze zaak werden de totale gerechtskosten begroot op ongeveer 54000€.
Er werden in deze zaak 9 mensen veroordeeld waarvan ik en nog 1 persoon het kleinste aandeel hadden en de kleinste straf kregen namelijk 100 uur werkstraf (deze persoon heeft ook ongeveer het zelfde bedrag aan gerechtskosten toebedeeld gekregen).

Alle 9 personen zijn hoofdelijk veroordeeld tot het dragen van de gerechtskosten. Wat dit betekent heb ik nu pas ondervonden, op het moment van de uitspraak heeft mijn advocaat mij hier niet op gewezen.

Het onderzoek was al sinds enige tijd lopende voor ik in deze zaak betrokken werd.
Ook komt mijn naam in het dossier ten opzicht van de meeste andere heel weinig voor (het dossier telt meer dan 2000 pagina's en ik heb ze allemaal gelezen).
Er werd bij mij geen telefoontap geplaatst zoals bij de meeste andere.
Ook werd ik niet geschaduwd zoals sommige in dit dossier.

In dit dossier werden sommige voor meerdere verschillende misdrijven gedagvaard en veroordeeld en ik maar voor 1.
Volgens mij zijn de kosten verbonden aan dit dossier dan ook vooral gemaakt in onderzoek naar andere personen.

Zelfs indien ik de gerechtskosten deel door 9 kom ik op 3000€ minder dan de mij toebedeelde gerechtskosten.
Het is toch niet logisch dat de minst betrokkenen het merendeel van de gerechtskosten moeten dragen.

Bij een bezoek aan de dienst penale boeten in Gent werd mij verteld dat ik voor meer informatie op de griffie van de rechtbank te Gent moest zijn. De enige info die ik hier kreeg is dat ik dit in maximum 4 termijnen (lees maanden), enkel in uitzonderlijke gevallen kan dit op 8 termijnen.
Op de griffie werd ik voor meer informatie terug verwezen naar de dienst Penale Boeten.

Dit bedrag dient dan ook nog eens binnen de 15 dagen betaald te zijn (wat voor mij onmogelijk is).
Het antwoord van de dienst penale boeten op mijn vraag of er eventueel geen realistisch afbetalingsplan mogelijk is, kreeg ik als antwoord "nee, dan kan u de deurwaarder verwachten".


Is hier nog een mogelijkheid om dit aan te vechten?
Indien er personen zijn die de nu opgelegde gerechtskosten niet betalen kunnen ze deze dan achteraf alsnog verhalen op mij?


Met vriendelijke Groeten

Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 okt 2016 18:03

Zou het kunnen dat er 3 daders onvermogen zijn?

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 24 okt 2016 18:11

Hoofdelijkheid wil zeggen dat elke veroordeelde gehouden is de volledige gerechtskost dient te betalen.
Dus de staat kan bij één persoon of bij meerdere personen terecht voor de gerechtskosten.
Vermoedelijk zullen inderdaad enkele personen 'onvermogend' zijn.
U kan later bij die personen terecht om een gedeelte van datgene wat u nu moet betalen terug te vorderen.
Maar gezien u samen veroordeeld bent zijn dus diegene die vermogend zijn diegene die moeten betalen.
Uw advocaat had dat idd iets beter kunnen uitleggen ...mogelijk kan deze nog tussenkomen om de betaling iets beter te spreiden.
Ga ook eens langs een www.caw.be uit uw omgeving en naar de sociale dienst van het OCMW. Deze zullen niet in uw plaats betalen maar kunnen wel bemiddelen en of budgetbemidddeling voorstellen ... als het niet anders kan is er nog steeds de mogelijkheid van een CSR


http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp

Reclame

zpream
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2016 07:39

Allereerst bedankt voor de snelle reacties.
Op 1 vraag had ik graag nog een antwoord.
Kunnen ze indien er nu nog mensen niet betalen, dit geld ook nadien nog komen vorderen of blijft het bij dit bedrag?

Alvast bedankt voor de info
Peter

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 okt 2016 08:56

Men kan in principe de volledige 54000 euro bij jou vorderen (of net bij anderen). Vandaar m'n idee dat men dit nu door 6 gedeeld heeft omdat 6 personen "kredietwaardig" zijn.

Als je een misdaad pleegt, betaal je mee aan de volledige misdaad, niet enkel aan het stukje waar jij bewijsbaar aan meegeholpen hebt.

zpream
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 okt 2016 09:18

Men kan in principe de volledige 54000 euro bij jou vorderen (of net bij anderen). Vandaar m'n idee dat men dit nu door 6 gedeeld heeft omdat 6 personen "kredietwaardig" zijn.

Als je een misdaad pleegt, betaal je mee aan de volledige misdaad, niet enkel aan het stukje waar jij bewijsbaar aan meegeholpen hebt.
Nu is enkel mijn vraag nog.
Kunnen ze nadat ik mijn deel (1/6) dan betaald heb en er zouden van de 6 personen uiteindelijk nog personen zijn die hun toegewezen deel niet betalen alsnog dit geld bij mij komen vorderen?
Of blijft het bij het mij nu toegewezen bedrag?

Mvg
Peter

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 25 okt 2016 09:24

men kan blijven vorderen tot het verjaard zou zijn of tot de totale schuld betaald is. Als jij dus de enige vermogende zou zijn, zal je de volle 54000 euro betalen.

zpream
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 okt 2016 10:10

Leuk, iemand die even optrekt met de verkeerde mensen kan dus voor alles opdraaien.

Iemand die al heel zijn leven werkt en belasting betaald, die er ook uiteindelijk zou voor zorgen dat hij het gevraagde bedrag betaald kan uiteindelijk volledig uitgezogen worden.

Een mens zou toch mogen aannemen indien er zoals blijkt reeds gekeken is naar de financiële status van de 9 personen en er 3 onvermogend verklaard zijn, ieder van deze 6 personen voor zijn deel zou moeten opdraaien.
Zeker nadat er op de FOD gemeld werd dat indien er niet betaald word er een deurwaarder aangesteld word om het geld te vorderen.
Deze manier van werken zet toch de deur open naar een systeem waarin mensen (zonder eigendom) zich onvermogend laten enkel en alleen om onder de kosten uit te komen.

Maar nee, nu blijkt dat indien er nog personen hun onvermogend laten verklaren anderen alsnog voor die kosten opdraaien.

Hieruit blijkt maar weer dat je in België beter af bent als profiteur dan als hard werkende mens.

Voor iemand die geen kinderen en eigen huis heeft is het dan ook gemakkelijker om zich onvermogend te laten verklaren en iemand anders voor alles te laten opdraaien.

Noemen ze dit gerechtigheid?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 25 okt 2016 10:27

Leuk, iemand die even optrekt met de verkeerde mensen kan dus voor alles opdraaien.

Iemand die al heel zijn leven werkt en belasting betaald, die er ook uiteindelijk zou voor zorgen dat hij het gevraagde bedrag betaald kan uiteindelijk volledig uitgezogen worden.

Een mens zou toch mogen aannemen indien er zoals blijkt reeds gekeken is naar de financiële status van de 9 personen en er 3 onvermogend verklaard zijn, ieder van deze 6 personen voor zijn deel zou moeten opdraaien.
Zeker nadat er op de FOD gemeld werd dat indien er niet betaald word er een deurwaarder aangesteld word om het geld te vorderen.
Deze manier van werken zet toch de deur open naar een systeem waarin mensen (zonder eigendom) zich onvermogend laten enkel en alleen om onder de kosten uit te komen.

Maar nee, nu blijkt dat indien er nog personen hun onvermogend laten verklaren anderen alsnog voor die kosten opdraaien.

Hieruit blijkt maar weer dat je in België beter af bent als profiteur dan als hard werkende mens.

Voor iemand die geen kinderen en eigen huis heeft is het dan ook gemakkelijker om zich onvermogend te laten verklaren en iemand anders voor alles te laten opdraaien.

Noemen ze dit gerechtigheid?
Ik zou toch maar oppassen om deze logica aan te halen. Als die 54000 euro niet betaald geraakt, zijn het uiteindelijk eerlijke mensen zoals ik en vele anderen die mee opdraaien voor de fratsen die jij en je mede-daders betalen (los van het feit dat die 54000 euro meer dan waarschijnlijk de totale kost van de volledige rechtzaak niet dekt). Immers, niet-terugbetaalde kosten worden gedragen door de overheid, jij en ikke dus.

De hardwerkende mens trekt meestal niet op met de verkeerde mensen, dat zijn eerder de profiteurs die dat doen. En nee, we moeten geen rekening houden met mensen die NOG een illegaal feit plegen (zich onterecht onvermogend verklaren).

Je bent nu eenmaal mee veroordeeld voor een grote zaak, waar men blijkbaar véél gerechtsdaden heeft moeten stellen om je te kunnen veroordelen. Dat jij dan de kleine garnaal was in deze zaak, doet er weinig toe: mogelijks ging die 54000 euro evengoed op naar voldoende onderzoeksdaden om je méé te laten veroordelen.

zpream
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 okt 2016 11:26

Wie ben jij om mij een profiteur te noemen.
misschien niet goed gelezen dat op een dossier van MEER dan 2000 pagina's mijn naam nauwelijks vernoemd werd.
meerdere personen werden gedagvaard en sommige veroordeeld voor illegale goudhandel, cocaïne smokkel, enz..
ik werd enkel gedagvaard voor medewerking aan een plantage (die dan ook nooit operationeel geweest is).
mijn enige aandeel was dat ik de elektrische aansluitingen van verdeelkast, ballasten en lampen voor een plantage heb gedaan, ik heb GEEN illegale aftakking van elektriciteit gemaakt want alles was voorzien voor een elektriciteitsgroep.
Dit was op een moment dat ik krap bij kas zat.

feiten dateren van 2010 en ik heb sindsdien NIKS meer illegaal gedaan (was ook het enige dat ik ooit gedaan heb)
ik vind het straf dat u mij nu veroordeeld, ik heb nergens gelezen op het forum dat de vragen of meningen niet over strafrecht mochten gaan.
Als moderator had ik toch iets meer van u verwacht!!!

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 25 okt 2016 11:40

U zal het vonnis eens grondig moeten lezen ...vermoedelijk zal er ergens in staan dat er samenhang is en dat er verband is tussen de verschillende feiten. Mogelijk de uitdrukking in solidum ( hoofdelijkheid)
Zoiets als voor vermengde feiten A B D E F G H worden veroordeeld.....personen 1 4 6 8 enz .
Ik heb geen glazen bol dus kan daar buiten dit niet veel op zeggen.
Wat JVP zegt klopt ook het zijn de gerechtskosten die kunnen opgelegd worden aan de inverdenkingestelden / verdachten.
Als de werkelijke kosten zouden verrekend worden zou het bedrag nog aardig oplopen.
Reken maar uit al het politiepersoneel dat alle activiteiten heeft gedaan.
Procureur des Konings en referendarissen.
Onderzoeksrechter en griffier.
Kosten telefoonoperatoren ( dat alleen kan enkele duizenden € zijn).
Kosten onderzoek door NICC en Technisch Labo FGP.
Raadkamer en griffie.
Verwijzing en openbaar ministerie.
Kamer van inbeschuldigingstelling indien er beroepen zijn ingesteld.
Correctionele rechtbank met x dagen zitting en al de voorbereidingen ... rechters en raadsheren lezen het ganse dossier.
Parket en rechtbankmedewerkers die mee de analyses maken.
Personeel gevangenis bij voorhechtenis - overbrenging en bewaking.
Bedrag is mogelijk wel drie maal datgene wat u moet betalen.

PS zijn er ook schadevergoedingen te betalen ..o.a. wegens aftappen elektriciteit - geschatte vermogenwinst - beslag op goederen enz enz?

Feit dat u 'maar' een werkstraf is gegeven wil niet zeggen dat u geen deel hebt uitgemaakt van een criminele bende.
U weet trouwens niet ...maar wel na te lezen in vonnis of arrest tot wat de andere veroordeeld zijn.

zpream
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 okt 2016 12:20

er zijn geen schadevergoedingen te betalen en geen beslag op goederen (toch niet bij mij)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 25 okt 2016 12:26

er zijn geen schadevergoedingen te betalen en geen beslag op goederen (toch niet bij mij)
Dan heb je heel veel geluk gehad.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 okt 2016 12:39

Art. 50 Strafwetboek
Alle wegens een zelfde misdrijf veroordeelde personen zijn hoofdelijk gehouden tot teruggave en schadevergoeding. Zij zijn hoofdelijk gehouden tot de kosten, wanneer zij door een zelfde vonnis of arrest zijn veroordeeld. Nochtans kan de rechter alle veroordeelden of enige van hen vrijstellen van de hoofdelijkheid, mits hij de redenen van die vrijstelling opgeeft en het door ieder persoonlijk te dragen aandeel in de kosten bepaalt. Personen, door onderscheidene vonnissen of arresten veroordeeld, zijn alleen wegens daden van vervolging, die hun gemeen zijn, hoofdelijk gehouden tot de kosten.

U had aan de rechter kunnen vragen dat hij geen hoofdelijkheid zou uitspreken. Ik vermoed dat u dat niet gedaan hebt. Dan moet u niet kwaad zijn dat de rechter dit niet gedaan heeft.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 25 okt 2016 13:23

Wie ben jij om mij een profiteur te noemen.
misschien niet goed gelezen dat op een dossier van MEER dan 2000 pagina's mijn naam nauwelijks vernoemd werd.
ik imiteerde de manier van schrijven en gebruikte daarom expliciet de term profiteur/hardwerkende mens. Ik ben blij dat je snapt dat het niet hoort om zomaar mensen hardwerkend of profiteur te noemen (laat staan dat beide tegenstellingen zouden zijn).
meerdere personen werden gedagvaard en sommige veroordeeld voor illegale goudhandel, cocaïne smokkel, enz..
ik werd enkel gedagvaard voor medewerking aan een plantage (die dan ook nooit operationeel geweest is).
mijn enige aandeel was dat ik de elektrische aansluitingen van verdeelkast, ballasten en lampen voor een plantage heb gedaan, ik heb GEEN illegale aftakking van elektriciteit gemaakt want alles was voorzien voor een elektriciteitsgroep.
Dit was op een moment dat ik krap bij kas zat.

feiten dateren van 2010 en ik heb sindsdien NIKS meer illegaal gedaan (was ook het enige dat ik ooit gedaan heb)
ik vind het straf dat u mij nu veroordeeld, ik heb nergens gelezen op het forum dat de vragen of meningen niet over strafrecht mochten gaan.
Als moderator had ik toch iets meer van u verwacht!!!
ik heb u niet veroordeeld, dat heeft een rechter gedaan. Zoals anderen zeggen was er de mogelijkheid om te vragen om het aandeel van de kosten die je moest dragen bij een eventuele veroordeling te beperken. Het kan zijn dat je dat vergeten bent, maar als je hoofdelijk en ondeelbaar veroordeeld bent tot de kosten, zal je het volledige bedrag moeten betalen indien andere hardwerkenden niet willen meebetalen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”