welk notaris kiezen?

gypsi
Topic Starter

welk notaris kiezen?

#1 , 29 dec 2007 11:19

stel:me verkoopt een goed in het brusselse en wil iets anders kopen in vlaanderen,waar zoekt men het beste een notaris voor koop en verkoop in brussel of in vlaanderen of is gelijk welke notaris geschikt voor heel Belgie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 29 dec 2007 21:09

Elke notaris is geschikt voor het ganse land.

Persoonlijk zou ik méér belang hechten aan de aankoop dan aan de verkoop (toch wat de juridische kant betreft) en zou ik dus gaan voor een notaris in het Vlaams Gewest (voor beide zaken).

gypsi
Topic Starter

#3 , 30 dec 2007 14:39

bedankt dino voor u antwoord
ik heb nog een vraag dat u misschien kunt oplossen
wij vragen ons af, hoe eraan beginnen=kopen en verkopen????
de twee samen combineren is volgens mij gevaarlijk(koper vinden?koper geen geld?geen leening,onze aankoop vast zetten zonder zeker zijn van ons bedrag,enz)
dus dacht ik, eerst gerust verkopen,zijn dan zeker van het geld in handen
maar dan zitten wij buiten,of ergens iets huren in afwachting van onze koop te doen
volgens de nieuwe wet over huren lijkt het mij ook geen oplossing,3,6,9jaar???
kan men niet iets huren tijdelijk voor bv;3 of 6maanden met eventueel verlenging als het vandoen zo zijn

Reclame

mapleleiah

#4 , 30 dec 2007 16:31

bedankt dino voor u antwoord
ik heb nog een vraag dat u misschien kunt oplossen
wij vragen ons af, hoe eraan beginnen=kopen en verkopen????
de twee samen combineren is volgens mij gevaarlijk(koper vinden?koper geen geld?geen leening,onze aankoop vast zetten zonder zeker zijn van ons bedrag,enz)
dus dacht ik, eerst gerust verkopen,zijn dan zeker van het geld in handen
maar dan zitten wij buiten,of ergens iets huren in afwachting van onze koop te doen
volgens de nieuwe wet over huren lijkt het mij ook geen oplossing,3,6,9jaar???
kan men niet iets huren tijdelijk voor bv;3 of 6maanden met eventueel verlenging als het vandoen zo zijn
Er bestaan huurcontracten met bepaalde duur, maar meestal is dat toch minimum een jaar.

Wat u ook kunt doen is uw woning verkopen, maar afspreken met de kopers dat u er nog een tijdje gaat blijven in wonen ... bv. tot u zelf een huis heeft gevonden. Vele mensen die ik ken hebben het zo gedaan. Laat dit wel allemaal in de verkoopsakte opnemen! U kunt eventueel een soort "huur" (bezettingsvergoeding) afspreken die u dan betaalt totdat u effectief het huis verlaat. Het zal sommige kopers afschrikken, maar vele anderen zullen er geen graten in zien (bv. koppels die nog thuis wonen en voor wie er niet echt haast is). En u bespaart uzelf een extra verhuis en allerlei overbodige huurkosten. Een notaris kan u zeker adviseren.

Lenny

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

wolf2

#5 , 30 dec 2007 18:46

Ik verkocht eerst, maar met een tijdelijk recht van bewoning (= is beter dan huur (*) voor beide partijen). De vergoeding die ik betaalde liet ik variëren volgens de duur: 6 maand zoveel, dan zoveel.

Voordeel (fiscaal; aftrekken personenbelasting): ik bezat op elk moment max. 1 huis.

(*) bij huur treden problemen op bij onverwacht overlijden van een huurder of verhuurder. Een recht van bewoning is persoonlijk: de koper van het huis is zeker dat er nooit iemand anders in kan komen (onderverhuren of overdracht is onmogelijk).

gypsi
Topic Starter

#6 , 31 dec 2007 10:00

hartelijk bedankt mapleleia en dino
er is dan toch wel een oplossing
nog een vraag dino:
voordeel:fiscaal aftrekken van personenbelasting
wat bedoelt u daarmee?

wolf2

#7 , 31 dec 2007 12:18

De overheid stimuleert het bezit van een (één) eigen huis, en laat onder allerlei voorwaarden toe dat men in de aangifte personenbelasting een deel van het kapitaal + de interesten die men betaalde voor die lening, inbrengt als af te trekken bedragen.Uw bank kan U zeker informeren. Zelfs mensen die voldoende geld hebben en geen lening nodig hebben, gaan best na of ze niet beter deels zouden lenen voor die voordelen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”