Advocaat "vergeet" beroep

Duralexia
Topic Starter
Berichten: 41

Advocaat "vergeet" beroep

#1 , 26 sep 2016 14:57

Zoals de titel zegt, is mijn advocaat vergeten beroep aan te tekenen (OCMW beslissing)

De beslissing dateert van eind maart, de documenten werden heb bezorgd op begin april , herinneringen door mij 2X in de loop maand mei.

Wat zijn de opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 sep 2016 15:15

Als ik me niet vergis is de termijn van drie maanden die geldt voor OCMW-beslissingen een vervaltermijn. Nadien kan je geen beroep meer instellen tegen de beslissing. Mocht dit toch anders zijn, zal een ander forumlid me wel corrigeren.

Als je advocaat te laat was met het instellen van een hoger beroep, ondanks duidelijke instructies, zal je hem/haar aansprakelijk kunnen stellen.

Duralexia
Topic Starter
Berichten: 41

#3 , 26 sep 2016 16:39

Als ik me niet vergis is de termijn van drie maanden die geldt voor OCMW-beslissingen een vervaltermijn. Nadien kan je geen beroep meer instellen tegen de beslissing. Mocht dit toch anders zijn, zal een ander forumlid me wel corrigeren.

Als je advocaat te laat was met het instellen van een hoger beroep, ondanks duidelijke instructies, zal je hem/haar aansprakelijk kunnen stellen.
3 maanden, dat klopt.
Mijn vraag is echter wat de (beste) opties zijn?

Er is de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur (OCA) en er is de stafhouder. Ik heb er hier geen ervaring mee.
Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur (OCA)
http://www.elfri.be/juridische-informat ... -advocaten

Kan ik hem aansprakelijk stellen om de 3 maand leefloon te recupereren? Ik ben er niet persé op uit hem te laten straffen maar ik mag wel verwachten dat hij z'n werk doet.
Hoe ga ik best te werk (uiteraard dossier opstellen, mails verzamelen, ... ) ?

Reclame

Duralexia
Topic Starter
Berichten: 41

#4 , 06 okt 2016 15:41

Niemand ?

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 07 okt 2016 10:05

Advocaat aangetekend schrijven en de situatie duidelijk schetsen (opdracht, deadline, brieven die werden verstuurd...).
Maak duidelijk dat je door zijn fout schade hebt geleden. De schade hoef je nog niet onmiddellijk te begroten. Je doet dit zelfs beter niet.

Kijk of er een oplossing uit de bus komt. Indien niet, dien een dossier in bij OCA. Indien dat niets oplevert zal je via een andere advocaat moeten werken. Dan verhaal je de geleden schade op de advocaat (zijn verzekering zal hier tussenkomen).

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2016 11:56

Wat de schade betreft.
Blijkbaar ging de discussie met het OCMW over drie maanden leefloon.
De schade die een rechtbank zou toekennen is niet drie maanden leefloon.
De vraag is immers: welke kans was er dat u in de procedure voor de rechtbank gelijk zou krijgen?
Het is het verlies van deze kans die als schadevergoeding kan gevorderd worden. Dit kan geen 100 % zijn van wat je zou bekomen hebben als je de procedure voor de arbeidsrechtbank zou gewonnen hebben (Cassatie 23 oktober 2015).
De rechter die zich eventueel over de zaak zal moeten uitspreken moet dus deze kans inschatten.

Duralexia
Topic Starter
Berichten: 41

#7 , 07 nov 2016 18:59

@ Weo : Aangetekend schrijven is niet nodig (volgens OCA) aangezien hij heeft gereageerd op m'n mails.

@Scorpioen : Grappig detail betreft de kans. De 2 eerdere keren bij beroep OCMW, waar ook hij m'n zaak behartigde, werd ik in gelijk gesteld.
Ik heb altijd sluitende dossiers terwijl ocmw er hun 'gat aan vegen'

OCA dossier loopt dus.
Het gebaren van 'krommen aas' door advocaat is standaard en verplicht door zijn verzekering. Schuld toegeven is verboden.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”