Veroordeeld door fout van mijn vader

blacksheepone
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Vorst

Veroordeeld door fout van mijn vader

#1 , 28 feb 2006 13:26

Nu reeds meer dan 8 jaar geleden ben ik veroordeeld geweest, hoewel ik nooit persoonlijk ben op de hoogte gebracht dat ik veroordeeld was en nooitenig exploot heb ontvangen persoonlijk in de hand, voor een fiets dat mijn vader nooit heeft betaald.

Het zit zo dat ik destijds na een ongeval een nieuwe fiets heb laten maken dat betaald moest worden met het verzekeringsgeld van de Belgische Wielrijdersbond, geld dat op de rekening van mijn vader werd gestort en waarvoor hij het nodige moets doen om dat te betalen aan de fietsenhandelaar.
Blijkbaar heeft hij dat nooit gedaan. Ondertussen is hij overleden.
Aangezien de fiets op maat werd gemaakt werd hij dus met mijn naam erop geschilderd vervaardigd.

Ik heb alle bewijzen dat het geld nooit aan mij werd gestort en dat de financiele kant volledig in de handen van wijlen mijn vader lag. (rekeningnummer waarop werd gestort enz enz...

Nu werd ik dus veroordeeld, hoewel ik herhaal dat ik daarvan tot heden toe niet op de hoogte was en niets heb gezien van exploten die mij verwittigden van mijn veroordeling. Zelf heb ik g??n enkel ontvangstbewijs afgetekend voor een dergelijk exploot of andere...

Na m??r dan 8 jaar komt de tegenpartij aanzetten met de kosten vermeerderd door onder andere de interesten en andere kosten en kost die fiets dus m??r dan het dubbele, ongeveer 5700 Euro !!!

De deurwaarder van de tegenpartij beweerd dat de zaak is verwijld en wil loonleggend beslag inzetten !!!!

Ik ben niet akkoord dat zolang werd gewacht ( kan dat trouwens wel dat zo lang wordt gewacht ?!!?
Ben niet akkoord met de grond van de zaak en niet akkoord met de extra aangerekende sommen.

Volgens de deurwaarder van de eisende partij kan ik ondanks de elementen die pleiten in mijn voordeel niets meer ondernemen ....

Is dat waar en wat kan ik doen ?

Ik ben niet akkoord dat dit zo maar gebeurt na m??r dan 8 jaar !!!
Ik ben ook niet akkoord dat er zoveel word bijgerekend !!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 28 feb 2006 16:52

Wat zou er in uw 'Voordeel' kunnen pleiten?

blacksheepone
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Vorst

#3 , 01 mar 2006 14:00

Wat zou er in uw 'Voordeel' kunnen pleiten?
Ik heb de bewijzen dat het geld om die fiets te betalen op de rekening van mijn vader werd gestort en dat de volledige financi?le afhandeling in handen van mijn vader was.
Alle offici?le documenten van de verzekering van de wielerbond werden systematisch door mijn vader afgehandeld en de financi?le aspecten waren volledig in zijn handen.
Storrtingsbewijs op zijn rekening enz...
Ik had g??n enkele hand in de financi?le afhandeling van deze zaak en de fietsenhandelaar heeft enkel met mijn vader gehandeld

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 01 mar 2006 14:57

INDIEN U, de erfenis aanvaarde,dan aanvaarde U de activa en passiva van uw overleden vader.

INDIEN er andere erfgenamen zijn, dan kan U PROBEREN om een deel van de (on)kosten te recuperen.

Er was...de dagvaardiging, het vonnis en MOGELIJKS ook een exploot.
Dat U NIET op de hoogte was van deze schuld lijkt me 'weinig' waarschijnlijk!

Het vonnis blijft ook zonder betekening gelden!

blacksheepone
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Vorst

#5 , 01 mar 2006 18:23

Heb de erfenis NIET aanvaard !

En NEE ben nooit betekend noch gedagvaard alleszins heb ik ze NOOIT ontvangen ...

Dat zijn zaken die dagelijks gebeuren dat weet ik uit ervaring....
Deurwaarders zijn niet allemaal zo plichtsbewust of correct....

En wat dan over het zolang afwachten ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mar 2006 19:48

Dat lang wachten is geen probleem. Eenmaal een vonnis uitgesproken kan men minstens tien jaar wachten vooraleer de titel verjaard kan zijn.

De vraag is dus enkel nog: werd er u op regelmatige manier een vonnis betekend dat nu definitief is, waar u niets meer tegen kan doen. De gerechtsdeurwaarder die uitvoert moet u de akte van betekening van dit vonnis kunnen overleggen. Vraag hem die zodat u kan controleren of het vonnis regelmatig betekend werd.

Als het vonnis regelmatig betekend is en de termijn om verzet of beroep aan te tekenen verstreken is zal u moeten betalen zoals het vonnis dit bepaalt.

Enkel wat de intresten betreft kan er m.i. sprake zijn van verjaring van vijf jaren.

scorpioen

blacksheepone
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Vorst

#7 , 03 mar 2006 14:34

Het vonnis werd NIET met regelmaat betekend want ik ben steevast bereikbaar geweest en heb steevast gewoond met inschrijving op mijn adres waar ik reglementair bereikbaar was.

Neen er is m??r dan acht jaar gewacht geweest zonder nog te betekenen.

Met andere woorden .....

Geen regelmatige betekening.....

Meer dan acht jaar geleden veroordeeld en nu pas na m??r dan acht jaar komen ze weer opdagen.

blacksheepone
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Vorst

#8 , 03 mar 2006 15:23

En wat nu als het vonnis werd betekend aan iemand anders ?

Als mijn vader heeft getekend voor ontvangst of zoiets ?

Hoe zit dat dan ?

Dan kan eender wie ontvangst nemen en dan informeerd die persoon je nooit en ineens na 8 jaar staan ze voor je deur om je iets te eisen waar jeniets van weet ?

Hoe zit dat eigenlijk ?

Een vonnis moet toch persoonlijk worden betekend ?

Het volstaat toch niet om een brief achter te laten in de hoop dat de betrokkene hem in handen krijgt ?!!?

Dat is toch niet normaal ?

blacksheepone
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Vorst

#9 , 03 mar 2006 15:49

En wat nu als het vonnis werd betekend aan iemand anders ?

Als mijn vader heeft getekend voor ontvangst of zoiets ?

Hoe zit dat dan ?

Dan kan eender wie ontvangst nemen en dan informeerd die persoon je nooit en ineens na 8 jaar staan ze voor je deur om je iets te eisen waar jeniets van weet ?

Hoe zit dat eigenlijk ?

Een vonnis moet toch persoonlijk worden betekend ?

Het volstaat toch niet om een brief achter te laten in de hoop dat de betrokkene hem in handen krijgt ?!!?

Dat is toch niet normaal ?

In de V.S. waar het rechtsysteem v??l beter in elkaar steekt MOET een deurwaarder PERSOONLIJK een dagvaarding en / Of betekening weten af te leveren !!!!

In Belgi? moddert menblijkbaar maar wat aan want blijkbaar mag hier iemand het in ontvangst nemen in jouw plaats ?

Of is dat toch niet het geval ?

Voor mij lijkt dit allemaal maar h??l eender wat en wordt er maar zomaar gedaan ...

Ik weet dat ik het vonnis nooit betekend heb gehad persoonlijk , ik zou het me wel herinneren ...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 mar 2006 21:11

Gerechtelijk Wetboek

Art. 35. Indien de betekening niet aan de persoon kan worden gedaan, geschiedt zij aan de woonplaats of, bij gebreke van een woonplaats, aan de verblijfplaats van de geadresseerde en, voor een rechtspersoon, aan de maatschappelijke of de administratieve zetel.
Het afschrift van de akte wordt ter hand gesteld aan een bloedverwante, aanverwante, dienstbode of aangestelde van de geadresseerde.

De afgifte van het exploot aan een verwant of aangestelde heeft hetzelfde effect als afgifte aan de persoon zelf. Het is dus perfect mogelijk dat je het exploot nooit ontvangen hebt, maar het toch rechtsgeldig betekend werd.

scorpioen

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 mar 2006 21:13

Nog vergeten:

Art. 38. <W 1985-05-24/30, art. 2, 002> 1. Ingeval het exploot in andere dan in strafzaken niet kan worden betekend zoals vastgesteld is in artikel 35, bestaat de betekening in het door de gerechtsdeurwaarder achterlaten aan de woonplaats of, bij gebrek aan een woonplaats, aan de verblijfplaats van de geadresseerde, van een afschrift van het exploot onder gesloten omslag met vermelding van de gegevens bepaald in artikel 44, eerste lid.
De gerechtsdeurwaarder vermeldt op het origineel van het exploot en op het betekend afschrift, de datum, het uur en de plaats waarop dit afschrift werd achtergelaten.
Uiterlijk op de eerste werkdag die volgt op de aanbieding van het exploot, richt de gerechtsdeurwaarder hetzij aan de woonplaats, hetzij, bij gebreke van een woonplaats, aan de verblijfplaats van de geadresseerde, onder een ter post aangetekende omslag, een door hem ondertekende brief. Deze brief vermeldt de datum en het uur van de aanbieding, alsmede de mogelijkheid voor de geadresseerde persoonlijk, of voor een schriftelijk gevolmachtigde een eensluidend afschrift van dit exploot af te halen op het kantoor van de gerechtsdeurwaarder, tijdens een termijn van maximum drie maanden te rekenen vanaf de betekening.

scorpioen

blacksheepone
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Vorst

#12 , 06 mar 2006 08:28

Nog vergeten:

Art. 38. <W 1985-05-24/30, art. 2, 002> 1. Ingeval het exploot in andere dan in strafzaken niet kan worden betekend zoals vastgesteld is in artikel 35, bestaat de betekening in het door de gerechtsdeurwaarder achterlaten aan de woonplaats of, bij gebrek aan een woonplaats, aan de verblijfplaats van de geadresseerde, van een afschrift van het exploot onder gesloten omslag met vermelding van de gegevens bepaald in artikel 44, eerste lid.
De gerechtsdeurwaarder vermeldt op het origineel van het exploot en op het betekend afschrift, de datum, het uur en de plaats waarop dit afschrift werd achtergelaten.
Uiterlijk op de eerste werkdag die volgt op de aanbieding van het exploot, richt de gerechtsdeurwaarder hetzij aan de woonplaats, hetzij, bij gebreke van een woonplaats, aan de verblijfplaats van de geadresseerde, onder een ter post aangetekende omslag, een door hem ondertekende brief. Deze brief vermeldt de datum en het uur van de aanbieding, alsmede de mogelijkheid voor de geadresseerde persoonlijk, of voor een schriftelijk gevolmachtigde een eensluidend afschrift van dit exploot af te halen op het kantoor van de gerechtsdeurwaarder, tijdens een termijn van maximum drie maanden te rekenen vanaf de betekening.

scorpioen

ZOALS IK AL ZEI !!!!


DE BELGISCHE WET MODDERT WAT AAN !!!!

Mijnheerke de deurwaarder laat ( of beweert het gedaan te hebben) het exploot achter , het exploot wordt door iemand onderschept en hopla !!!!!

Veroordeeld zonder het te weten !!!!

Dit is duidelijk een gebrek in de Belgische wetgeving.

Proficiat aan de Amerikaanse wetgevng waar een deurwaarder een beetje meer inspanningen moet leveren om zijn poen op te strijken !!!

Ik heb het al begrepen

NIKS tegen te beginnen !!!!

Bravo Belgi? Bravo mensenrechten en verdedigingsrecht !!!!

En dan durft dit land andere landen met de vinger te wijzen !!!!

Sorry maar dit is BELACHELIJK en TRIEST !!!!

H??l spijtig dat men een dergelijk belangrijk document zomaar in een postbus kan laten ( of beweren het er gelaten te hebben) en dan ACHT jaar later op de proppen komen met een goed aangedikte som !!!

DIT LAAT DE DEUR OPEN VOOR VANALLES !!!!

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#13 , 06 mar 2006 09:03

Art. 38 Ger. W. is toch duidelijk?

"Deze brief vermeldt de datum en het uur van de aanbieding, alsmede de mogelijkheid voor de geadresseerde persoonlijk, of voor een schriftelijk gevolmachtigde een eensluidend afschrift van dit exploot af te halen op het kantoor van de gerechtsdeurwaarder, tijdens een termijn van maximum drie maanden te rekenen vanaf de betekening."

Gast

#14 , 06 mar 2006 10:29

Moet je wel eerst het bericht ontvangen hebben niet ?

Trouwens ik weet waarvan ik spreek .....

Hoe komt het trouwens dat ik nooit via de Politie werd opgeroepen ?

Want indioen het exploot niet wordt afgehaald dan (ik weet het ik werk bij de flikken) wordt het exploot naar de politie gezonden om het aldaar af te halen en eerst komt de wijkagent trouwens langs met dat exploot....(Ik doe het genoeg om het te weten....)

Sorry dat ik jullie gevoelens kwets maar ik blijf erbij dat dit persoonlijk zou moeten afgegeven worden !!!

Een copie in de bus laten is onvoldoende (vele gebouwen in grootsteden hebben ??n enkele postbus voor alle bewoners en sommige buren onder elkaar zijn niet altijd bevriendt....

Het gebeurt dus dat zo een belangrijk bericht verloren gaat....

En zoals ik mag vermoeden is dat gebeurt en heeft mijn vader (die altijd thuis was de laatste jaren ) het laten verdwijnen.

Als ik zeg dat ik in al die tijd (toch m??r dan 8 jaar) niks heb gehoord en gezien en dat er nu pas mee op de proppen wordt gekomen dan is dat ook zo.

Met andere woorden dit is een verwittiging voor iedereen ;

Het kan gebeuren en het gebeurt w??s voorzichtig er worden wel meer mensen zo per verstek veroordeeld....

Wees dus allen op uw hoede !!!

Ik ken nog andere gevallen.......

Mijn opinie is dat zoeits enkel en alleen PERSOONLIJK kan worden afgegeven met handtekening van de betrokkene als sluitend bewijs .

Ik heb trouwens een schrijven gericht naar de Minister Van Justitie in dat verband.

Het is en blijft een lacune.

Tussen ons gezegd ik weet tal van gevallen waar ik kan bewijzen dat de deurwaarder zelfs NIET ter plekke gaat en direct zijn papieren naar de Politiediensten stuurt (alsof wij al niet genoeg hebben te doen).

Niet alle vertegenwoordigers der wet zijn even eerlijk of bezorgt met het goed uitvoeren van hun taak of het nu collega's van de Politie zijn of deurwaarders zo een zaken gebeuren.

Daarom is het nodig om mensen met zulke taken steeds op hun verantwoordelijkheid te wijzen en eenieder de kans te laten zich te verdedigen.

Nogmaals sorry dat ik zo hard ben maar de ervaring is er en ze is niet altijd even positief....

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#15 , 06 mar 2006 10:50

Een exploot op het politiekantoor...ENKEL bij STRAFZAKEN! (Zie art. 37 Ger. W.)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”