Hieronder vinden jullie de mail die ik gisteren verzonden heb naar de ombudsman van de federale overheidsdiensten.
Wat kan ik nog doen? Dank voor jullie hulp.
Ovidius
Op 17/01/2007 krijg ik een ‘voorstel tot onmiddellijke inning’ van de ‘Wegpolitie West-Vlaanderen’ betreffende een snelheidsovertreding. Ik heb de snelheid overtreden met 9 km/u wat na correctie 121 km/u geeft dwz ik word beboet voor 1 km/u te snel te rijden, het bedrag €50.
Gegevens misdaad:
Auto: Ford Mondeo, kenteken XXX-XXX
Plaats en datum feiten: 8790 Waregem A14-E17 Richting Frankrijk, Kmp 19.8, 04/01/2007 om 13:08u
PV Nummer/Dossiernummer: XX.XXXX.XXXXXX/XXXX -XX-XX-XXXX
Op 05/02/2007 wordt van mijn rekening XXX-XXXXXXX-XX de €50 gestort naar rekening XXX-XXXXXXX-XX, zoals op het overschrijvingsformulier stond aangegeven die bij het voorstel tot onmiddellijke inning zat.
Op 20/02/2007 ontvang ik een herinnering tot betaling voor dit dossier, er staat op “Indien u ondertussen voldaan hebt aan de betaling of die hebt geweigerd, gelieve dit schrijven als onbestaande te beschouwen”.
Ik heb de boete betaald op 05/02/2007 dus ik mag ervan uitgaan dat ik dat schrijven als onbestaande mag beschouwen. Case closed voor mijn part.
Op 04/06/2007 krijg ik een brief van de Procureur Des Konings, afdeling Politierechtbank Kortrijk, opnieuw over hetzelfde dossier, er wordt gevraagd €60 te storten.
Op 04/07/2007 richt ik een aangetekend schrijven aan de Politierechtbank Kortrijk waarin wordt uitgelegd wanneer en op welke rekening de boete betaald werd, ik vraag ook om na te kijken op hun rekening of ze het bedrag kunnen terug vinden en me op de hoogte te brengen.
Enkele weken later, ondertussen 6 maanden na de feiten, wordt er thuis plots hard op de ramen geklopt met een metalen voorwerp door de wijkagent, hij komt me de mantel uitvegen en vraagt waarom ik die boete niet betaald heb. Ik leg uit wat hierboven beschreven staat en de brave man gelooft eerst niet dat het over €50 gaat en ik alles al betaald heb. Hij had nochtans het aangetekend schrijven bij dat ik aan de rechtbank gericht had, er werd afgesproken dat ik hem een kopie van het overschrijvingsbewijs ging bezorgen. Enkele dagen later heb ik dit bewijs in een enveloppe afgegeven op het politiekantoor in Berendrecht alwaar men mij verzekerde dat het wel bij de juiste persoon zou terecht komen. Case closed voor de tweede keer denk ik.
Vandaag 18/12/2007 (11 maanden na de feiten):
Er staat een deurwaarder voor mijn deur met een dagvaarding om te verschijnen voor de rechtbank te Kortrijk op 18 maart 2008 om 9:00u. Ik leg de man uit dat het over een overtreding gaat van 1km/u, de boete betaald werd binnen een redelijke termijn, het over €50 gaat, ik de politie op de hoogte heb gebracht van mijn betaling, ik een aangetekend schrijven heb gestuurd naar de politie, ik word er bijna boos van…
Het helpt niet, hij gelooft niet dat het over dezelfde zaak gaat, op den duur ik ook niet meer! Ik zal moeten verschijnen voor een rechtbank.
Ik heb onmiddellijk alle documentatie erbij genomen en volgens alle gegevens die ik heb gaat het wel degelijk over deze zaak. De boete van €50 werd exact 19 dagen na eerste kennisgeving betaald.
Geachte Heer, Mevrouw, dit is geen grap, help me aub?!
Waarom moet ik voor de rechter verschijnen terwijl ik mijn plicht gedaan heb? Ik woon in Antwerpen en heb geen vervoer, ik wil werken die dag, ik heb nu al meer dan €100 kosten gemaakt voor een (betaalde) boete van €50 aan aangetekende brieven, extra bankafschriften, etc… Ik ben momenteel radeloos, ik ervaar dit als pure pesterij. Moet ik nu honderden euro’s kosten maken aan een advocaat, aan vervoer om deze grap te komen uitleggen? Uiteraard heb ik alle documenten om mijn verhaal te staven.
Heeft de staat hier duizenden euro’s aan politie, deurwaarders, griffiers, rechters voor over? Voor een betaalde boete van €50 en een overtreding van 1 km/u te snel rijden?
Geachte Heer, Mevrouw, ik hoop dat U me kan helpen.
Dank bij voorbaat
Met vriendelijke groet,
XXX
Mijn coördinaten:
XXX
Kopie aangetekend schrijven bijgevoegd