lekenrechter

tuaq69
Topic Starter

lekenrechter

#1 , 20 jun 2016 21:33

Ik heb een zaak voor rechtbank koophandel. Nu blijkt zaakvoerder tegenpartij benoemd tot zetelend lekenrechter/handelsrechter bij betrokken rechtbank. Doet dit al bijna 15j. Wat is de kans op objectiviteit in de procedure ? Wat kan ik doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jun 2016 21:51

Die zal niet zetelen want die moet zich onbevoegd verklaren.
Is trouwens een standaard gebruik indien familie of vrienden voorkomen dat er een nietig vonnis wordt geveld.
Mocht dat toch niet zijn dan dient u hem te wraken.
Men kan trouwens niet tegelijk optreden als partij en als rechter.

tuaq69
Topic Starter

#3 , 20 jun 2016 23:36

Heb me misschien niet volledig juist uitgesproken. Persoon is als lekenrechter/handelsrechter verbonden aan de betreffende rechtbank waar deze zaak aanhangig is. Ik kan mij niet van de gedachte ontdoen dat deze zaak objectief behandeld zal worden.... wat kan gedaan ?

Reclame

LeenW

#4 , 20 jun 2016 23:43

Rechters zijn onafhankelijk van elkaar.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jun 2016 23:20

Rechtbank eerste aanleg in arrondissement zijn er misschien wel 80 of meer rechters.
Op de koop toe is het een lekenrechter.
Voorzitter is steeds een beroepsrechter.

tuaq69
Topic Starter

#6 , 19 aug 2016 20:01

Als de advokaat die zaak zal behartigen dit vanzelf aanbrengt bij 1e gesprek, zonder blozen naam advokaat tegenpartij noemt

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”