advocaat laat zich vervangen

dwiep
Topic Starter
Berichten: 16

advocaat laat zich vervangen

#1 , 20 jun 2016 18:51

hallo ,

voor een redelijke serieuze zaak in beroep ,heeft mijn advocaat zelf maar beslist zich te laten vervangen door een onbekwaam en pas afgestudeerde advocaat .
hij heeft mij hieromtrent niet verwittigd anders was ik wel naar een andere advocaat gegaan met meer ervaring , ondertussen krijg ik wel zijn factuur met wat ik vermoed mijn feitelijke advocaat zijn uurloon (125€) eveneens gepresteerde uren 7. we zijn hoop en al een uur in de rechtbank geweest ..
kan ik dit aanvechten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 jun 2016 19:57

Het komt veel voor dat een advokaat zich laat vervangen door bvb een stagair. En eeen advokaat telt ook zijn uren die hij voor u bezig is, maar buiten de rechtzaal; op zijn kantoor dus.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 20 jun 2016 20:02

125€ : voor dat uurloon krijg je een aap als advocaat.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 20 jun 2016 21:02

Eén uur in rechtszaal wat is daar vreemd aan ... het is vermoedelijk toch geen assisenzaak.
Voor welke rechtbank was het en wat was het algemeen onderwerp?
Er zijn er ook die voor €2500 een zaak bepleiten maar of die beter zijn?

Kali
Berichten: 762

#5 , 20 jun 2016 21:06

125€ : voor dat uurloon krijg je een aap als advocaat.
Dat zou ik nu ook niet zeggen...

Is niet abnormaal, indien u wilt dat enkel u advocaat pleit dan had u expliciet een contract moeten afsluiten.

Een zaak dient overigens ook voorbereid te worden, verplaatsing naar de rechtbank, pleiten zelf, briefwisseling met tegenpartij om tijdstip af te spreken enz

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2016 23:57


Is niet abnormaal, indien u wilt dat enkel u advocaat pleit dan had u expliciet een contract moeten afsluiten.
wat mag ik dan verstaan onder ;
→voert zijn opdracht slechts uit indien hij een mandaat van de cliënt krijgt

25 JUNI 2014. - CODEX DEONTOLOGIE VOOR ADVOCATEN

DEEL III. - UITOEFENING VAN HET BEROEP VAN ADVOCAAT

HOOFDSTUK III.1. - Relaties ten aanzien van cliënten

Afdeling III.1.1. - Mandaat dat de advocaat niet rechtstreeks van zijn cliënt ontvangt

Art. III.1.1.1. De advocaat die zijn opdracht niet rechtstreeks van zijn cliënt ontvangt:
- controleert zowel de identiteit van de opdrachtgever als van de cliënt;
- controleert de goede trouw van de opdrachtgever en gaat na of diens activiteit geen ongeoorloofd karakter heeft;
- gaat na of de vrije keuze van advocaat van de cliënt gewaarborgd is;
- voert zijn opdracht slechts uit indien hij een mandaat van de cliënt krijgt, dan wel indien de opdrachtgever door de cliënt behoorlijk werd gemandateerd om een advocaat aan te wijzen;
- gaat na of er geen strijdig belang bestaat tussen de opdrachtgever en de cliënt in de zaak waarvoor hij wordt aangesteld;
- eerbiedigt het beroepsgeheim in zijn contacten met de opdrachtgever.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 22 jun 2016 10:38

125 lijkt mij een redelijke prijs. Afhankelijk van het soort kantoor, kan het zelfs een redelijke prijs zijn voor een stagiair.

Vergeet daarenboven niet dat een zaak pleiten niet gebeurt op 1 uur tijd. Naast de tijd in de rechtbank is er ook nog de briefwisseling, de dossierstudie, eventuele conclusies, wachttijd, verplaatsingen.

We moeten af van het idee dat advocaten die voor eender welke zaak meer dan 300 EUR vragen dieven zijn.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”