ik voel mij als burger in een rechtsstaat echt uitgeleverd

IBAG
Topic Starter

ik voel mij als burger in een rechtsstaat echt uitgeleverd

#1 , 06 dec 2007 11:50

In 2005 heb ik bij het gerecht een syndicus aangegeven wegens fraude. Ik heb mijn klacht eerst is bij het gericht aan twee advokaten van het juridisch advies laten zien, die hebben mij gezegd met zo een goed voorbereid klacht hebt u geen advokat nodig.

Ik heb dat aan de procureur overhandigd en hem gezegd als hij de originalen nodig heeft of meer inlichting ben ik direkt berijd dit te leveren. Hij had mij geantwoord: als dat zou nodig zijn zou hij dat doen.

In de tijd tussen 2005 en 2007 heb ik verschillende keren gebeld en na de stand van zaken gevraagd. Het was zo ver, dat men het dossier niet meer vond en mij zegde, het is misschien al geseponeerd, ik moest maar terug een brief aan het gericht schrijven, dat heb ik gedaan in april 2007. Omdat ik hierop weer geen antwoord kreeg, heb ik deze brief dan aan de HRCS gestuurd met mijn beklag over de houding van de procurer. De HRCS heeft direkt geantwoord, men ging dit onderzoeken. Dit was in juni 2006.

Nu heb ik op 3/12/2007 een brief van de procureur gekregen, dat de zaak geseponeerd werd wegens onvoldoende bewijzen.

Ik viel uit de lucht, de procureur was in het bezit van een waterdichte boekhouding met een sluitend overzicht van bankuittreksels.

Op 27/12/2007 heb ik dan het dossier bij het gerecht ingezien. In het verhoor van de tegenpartij stond, dat hij dat niet meer zo goed wist wanner of hoe hij dat bedrag van € 3452,39 gestort heeft, maar hij ging dat nazien en berichten. Het bewijs werd hem nooit gevraagd, men had alleen in de overzicht van mij moeten kijken om het bedrag in onze rekening niet terug te vinden.

Ik heb dan bij het gerecht een afspraak met de procurer gevraagd. Maar dat kan misschien ook nog lang duren en ik denk, dat de man niet goed te spreken is op mij.

Wat is hieraan te doen, ik voel mij als burger in een rechtsstaat echt uitgeleverd aan de goed wil van het parket. Als de procureur dat seponeert, word dat dan toch nog verder onderzocht door de HRCS?

Graag advies van jullie. Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc

#2 , 06 dec 2007 14:08

Uit uw voorgaande berichten op dit forum blijkt dat het gaat om een eenmalige verzekeringsfraude.

Heeft U klacht ingediend bij of contact opgenomen met:
- de ombudsman van de verzekeringen ( www.ombudsman.as )
- het BIV ( www.biv.be ) tegen de vastgoedmakelaar?
- het CBFA ( www.cbfa.be ) tegen de betrokken verzekeringmakelaar

Nadruk leggen op het feit dat de syndicus het privé-fortuin van zijn firma heeft vermengd met dat van de VME (misbruik van vertrouwen).

Uit de ervaring van een VME in mijn omgeving (analoge fraude van 200.000 € via een "lening" uit het reservefonds) weet ik dat het bedrag een rol speelt bij het al dan niet vervolgen van de feiten.

Maar nog belangrijker is wie de klacht indient: één mede-eigenaar (indirecte schade) of de VME (directe schade).

De ketting van verantwoordelijkheid is namelijk:
syndicus -> VME -> mede-eigenaar.

Stel dat de schade 5.000 € is en er 100 ME zijn. Dan is uw recupereerbare INDIRECTE schade, in het kader van de strafklacht: 50 €. Het is dat bedrag dat de procureur voor ogen houdt bij de behandeling van UW klacht.

Tenzij natuurlijk er sprake is van duidelijk bewezen samenzwering (collusie syndicus en RvB, ...), misbruik van vertrouwen , belangenconflicten (syndicus = verzekeringmakelaar, ...), ... .

IBAG
Topic Starter

#3 , 06 dec 2007 15:30

Hallo Luc,
Ik heb inderdaad contact opgenomen met BIV (reactie was "klacht indienen bei gerecht"), ombudsman verzekeringen al van april bezig met regelmatige mails (wordt ook niet veel aan gedaan) en CBFA voor kort aangeschreven, nog geen reactie.

De klacht word ingedient van de VME.

Het gaat in feite over een heel bundel van overtredingen zijtens de syndicus en dit is ook 100% te bewijzen:
Duizende Euros in kleine cash-bedragen van de rekening van de VME gehaald, overschrijvingen naar onbekende rekeningen zonder factuur en een hoop andere tekortkomingen. Hierover is een zeer duidelijke boekhouding gemaakt, 5 jaar van hem alles in de computer gestoken, iedere uittreksel. Bij een juridisch advies in het gerechtsgebouw van Antwerpen hebben mij twee advocaten, die dit bundel doorgekeken hebben, gezegd, dat het zo goed in elkaar zat, dat men geen advocaat nodig heeft.

Maar daar sta ik nu met al mijn wijsheid, als de procureur dat seponeerd!

Alleen de procureur, met welke men geen contact krijgt, seponeerd die zak wegens onvoldoende bewijzen en hij heeft in feite een map van 129 bladzijden in excel in zijn handen, waar alle uittreksels op volgorde gesorteerd staan en alle beschrijvingen over deze zaak. Hij moest alleen de tegenpartij vragen, om hem de bewuste uittreksels te tonen, waar hij het geld, wat b.v. van de verzekering op zijn vennootschapsrekening gestort werd, terug aan de gemenschap had gestort. Maar dat kan hij niet en dat werd hem ook niet gevragt.

Ik geloof ook, dat de verzekeringsmakelaar met de syndicus onder een hoedje staat. Ik ben ook in het bezit van een mail van de verzekeringsmakelaar, waar hij bevestigd, dat het geld overgeschreven was en dan schrijft hij de nummer van de vennootschap syndicus, maar daarachter de naam van de vereniging, zodat het uitziet als en rekeningsnummer plus naam van de VME

Het gaat niet alleen om het geld, het gaat daarom, dat zolke mensen niet meer op de mensheid losgelaten worden, om verder te bedriegen.

Reclame

Luc

#4 , 06 dec 2007 17:59

Dan rest er nog één optie, als je aandringen bij de procureur niet helpt: de rechtstreekse dagvaarding.

Momenteel ken ik twee VME waar dat gebeurt. Eén analoog aan uw geval, en één voor slagen en verwondingen van een lid van de RvB door de syndicus. Beide zijn nog in behandeling. Wel dagvaarding door een mede-eigenaar ipv VME.

Het wel aan te raden met een advocaat te werken.

Luc

#5 , 06 dec 2007 18:12

Sorry, ik was onvolledig. De VME kan ook beslissen een strafklacht in te dienen met burgerlijke partijstelling. In dat geval is de aanstelling van een onderzoeksrechter verplicht, mits een voorschot te betalen.

Voor de hoogte van het voorschot zijn er voorgaanden in Antwerpen, voor wta betreft ene emde-eigendom. Een relatief hoog bedrag werd, meen ik, terug herleid tot het forfaitair bedrag.

Zorg er wel voor dat het dossier gemakkelijk consulteerbaar is voor de persoon concreet belast met het onderzoek door de onderzoeksrechter.

Zorg ervoor dat de beslissing van de AV gemotiveerd is, maar niet langer is dan één A4. Laat U (alleen of met 2) aanduiden als toegevoegd syndicus belast met die zaak. Dat is juridisch correcter.

Bekijk ook de mogelijke verjaringen. Concentreer U op markante feiten. Doe ook een analyse van de financiële toestand van de ex-syndicus. Want men fraudeert niet voor de lol. Er zit altijd een financiële drijfveren achter. Kortom: "follow the money".

j.demoor

#6 , 07 dec 2007 14:58

“Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen...“(Wetboek van Strafvordering).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

Wat u met de afkorting HRCS bedoelt is mij niet duidelijk.

“Art.151.§ 1. De rechters zijn onafhankelijk in de uitoefening van hun RECHTSPREKENDE bevoegdheden. Het openbaar ministerie is onafhankelijk in de individuele opsporing en VERVOLGING onverminderd het recht van de bevoegde minister om de vervolging te bevelen...§ 2. Er bestaat voor geheel België een Hoge Raad voor de Justitie. Bij de uitoefening van zijn bevoegdheden respecteert hij de onafhankelijkheid bedoeld in § 1...§ 3. De Hoge Raad voor de Justitie oefent zijn bevoegdheden uit in volgende materies :...8° met uitsluiting van enige tuchtrechtelijke en strafrechtelijke bevoegdheid :- het ontvangen en het opvolgen van klachten inzake de werking van de rechterlijke orde...”(Grondwet 17 februari 1994).

(niet één van de 623 klachten in 2000 achtte de Hoge Raad voor de Justitie gegrond).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Sedlex

#7 , 07 dec 2007 22:14

HRCS is Hoge Raad / Conseil Superieur

http://www.hrj.be/indexfla.htm

Jonas Helaut

#8 , 16 jan 2008 23:37

Er bestaat een afdoende oplossing voor Uw probleem: klacht met burgerlijke partijstelling voor de Onderzoeksrechter => kan niet geseponeerd worden en U kan - ingeval U schade geleden heeft - genoegdoening hiervoor eisen.

Raadpleeg een advocaat om de klacht op te stellen (bovendien verloopt het meestal vlotter wanneer een advocaat tussenkomt)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”