gerechterlijke vervolging mogelijk???

justintime
Topic Starter
Berichten: 3

gerechterlijke vervolging mogelijk???

#1 , 29 nov 2007 21:31

Zou hier graag raad krijgen in het volgende,

Kan men iemand die veroordeeld is door een burgerlijk hof van beroep, daarna nog strafrechterlijk laten vervolgen???( erfenisrecht)

grt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sedlex
Berichten: 83

#2 , 30 nov 2007 14:27

als er sprake is van een misdrijf, dan wel. rechtstreeks dagvaarden of burgerlijke partijstelling voor odnerzoeksrechter doen.

justintime
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 30 nov 2007 16:55

als er sprake is van een misdrijf, dan wel. rechtstreeks dagvaarden of burgerlijke partijstelling voor odnerzoeksrechter doen.
-------------

---------------------------------------
Wat bedoelt U hiermee???
De persoon in kwestie, is al verschillende malen in het, burgerlijk,in ongelijk gesteld betreffende een zg. "schenking", die zij echter zelf opgesteld had ( bij een persoon onder voorlopig bewind, geplaatst )

Reclame

Sedlex
Berichten: 83

#4 , 30 nov 2007 21:38

om iemand strafrechtelijk te vervolgen moet er sprake zijn van een misdrijf. Een inbreuk op de strafwet dus.

Niet elke burgerlijke veroordeling betekent ook een inbreuk op de strafwet.

Vb. Ik betaal mijn factuur niet aan Telenet. Dat is een contractuele fout, die zich situeert in het BURGERLIJK recht (zeg maar door regels die burgers dus tussen elkaar afspreken).
Dat is dan geen inbreuk op STRAFRECHTELIJK vlak (regels die de overheid aan burgers oplegt).

Als ik gelijk krijg voor mijn factuur, schenking, ... kan Telenet mij niet STAFRECHTELIJK vervolgen, ik heb immers geen inbreuk gemaakt op de Strafwet. Er staat nergens in de strafwet (of andere andere penale wetten,...) dat ik mijn facturen moet betalen. Wel dat ik niet mag stelen, doden, ...

Bij een schenking:

- stel dat er een burgerlijke procedure is voor de schenking, omtrent bepaalde goederen enz....en dat X ongelijk krijgt van het Hof, en dus burgerrrechtelijk wordt veroordeeld;

- Men zou ook na die procedure (als de verjaringstermijn of vervaltermijn nog niet is ingetreden) die persoon dan strafrechtelijk kunnen dagvaarden voor (ik zeg maar wat) diefstal: hij heeft immers heimelijk goederen van iemand anders ontvreemd. En op diefstal staan nu eenmaal strafrechtelijke straffen. Een ander misdrijf waar ik in die context aan denk is bvb. Misbruik van vertrouwen (491 Sw of zo denk ik).

Zo dus

Uw advocaat weet wel raad.

justintime
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 30 nov 2007 22:02

Bedankt alvast, voor Uw duidelijke informatie!


justintime

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”