duurtijd aanvraag tot eerherstel

stevanom
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

duurtijd aanvraag tot eerherstel

#1 , 29 feb 2016 16:26

Hallo,
Kan iemand mij misschien zeggen hoe lang het duurt om eerherstel te krijgen?
In 1988 (ja 28 jaar geleden) werd mijn echtgenote veroordeeld omdat zij door een gewetenloze oplichter-leverancier blijkbaar niet de correct documenten in haar boekhouding had.
Alle straffen zijn ondergaan, alle boetes betaald, alle zogenaamde schades vergoed enz... En dat al meer dan 26 jaar.
Twaalf jaar geleden kreeg mijn echtgenote een blanco uittreksel van het strafregister in het kader van ene procedure, dus wij gingen er van uit dat alles in orde was.
Tot zij, ondertussen 56 jaar oud, opnieuw op zoek moest naar een baan... een helse zoektocht. Maar wat bleek toen zij daar een uittreksel moest afgeven? Inderdaad : daar stond de veroordeling weer. Gevolg : geen job.
Dadelijk procedure tot eerherstel gestart, nu 13 maanden geleden, een jaar geleden al bezoek gehad van de politie (zoals in de procedure hoort). En van dan af : NIETS. Gevolg : geen job...
Als gezin met vijf kinderen, waarvan drie kot studenten en twee humaniora studenten, hebben wij het ontzettend moeilijk. Wij hebben ook heel duidelijk in onze aanvraag vermeld dat het vinden van een job zo belangrijk is voor ons...
Ik begrijp niet dat een administratie zo nonchalant kan omgaan met de situatie van mensen, hun kinderen en hun toekomst.
Heeft iemand enig idee hoie lang deze procedure kan duren, hoe wij kunnen te weten komen hoe ver de onze staat of hoe wij dit kunnen versnellen?
Eens te meer gaat mijn echtgenote wéér naast een job grijpen en dan weer door de RVA bestempeld worden als "lui" met maatregelen ten gevolge. Ondertussen werk ik als vader al jaren met verschillende jobs tot 100 uren per week en gaat mijn gezondheid er aan.
Dit kan toch niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adriana
Berichten: 396

#2 , 29 feb 2016 21:12

Procedure duurt ongeveer 2 jaar.

Klik hier voor meer informatie over eerherstel. https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... eerherstel
Klik hier om een verzoekschrift of brief tot eerherstel aan te vragen. https://www.jureca.be/juridische-produc ... eerherstel

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 29 feb 2016 23:07

Uw echtgenote moet kunnen bewijzen dat ze alle
straffen
boetes
schadevergoedingen betaald heeft ...voor dit laatste best een brief naar alle slachtoffers sturen aangetekend met vraag een brief terug te sturen met bevestiging.

Welk model uittreksel want daar kan dus ook nog een verschil in zitten.
Welk arrondissement?
Vraag dient gesteld aan pdK van uw arrondissementsrechtbank.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 02 mar 2016 11:11

“Art.621.Iedere veroordeelde tot straffen die niet kunnen worden uitgewist overeenkomstig artikel 619, kan in eer en rechten hersteld worden, indien hij sedert ten minste tien jaar geen zodanig herstel heeft genoten...Art.628.De verzoeker richt zijn aanvraag tot herstel in eer en rechten aan de procureur des Konings van het arrondissement waarin hij verblijft, waarbij hij de veroordelingen waarop de aanvraag betrekking heeft, de plaatsen waar hij gedurende de proeftijd heeft verbleven en...Art.630.Binnen twee maanden na ontvangst van de aanvraag legt de procureur-generaal de processtukken voor aan de kamer van inbeschuldigingstelling die binnen een maand de zaak behandelt en beslist met gesloten deuren...”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering).
Lees zelf o.m. de voorwaarden in art.621-634 Wetboek van Strafvordering
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

stevanom
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mar 2016 09:04

@Franciscus : Wat je beschrijft is ondertussen al jaren geleden gebeurd en de volledig correcte aanvraag geschiedde dertien maanden geleden.
@J.Demoor : vandaar onze verbazing dat dit ondertussen maar blijft aanslepen.
@Adriana : Wij zullen de wijkagent contacteren, maar het moet mij van het hart dat ik het totaal onaanvaardbaar vind dat zoiets eenvoudigs zo lang moet duren. In deze tijden waar het al ontzettend moeilijk is om werk te vinden, is het onaanvaardbaar om hele gezinnen in de problemen te brengen omwille van een dwaze misstap van meer dan dertig jaar geleden...
En wie wordt hier eigenlijk nu gestraft? Mijn echtgenote? Of mijn kinderen die recht hebben op meer studiemiddelen? Of de vader die zijn gezondheid kapot maakt om met allerhande slecht betaalde (altijd officiële) bijbaantjes toch nog iets extra te verdienen?
Rechtvaardigheid is een holle frase...

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 03 mar 2016 18:35

Ken een case ook van feiten van quasi 30 jaar geleden ... gezien niet kan bewezen worden door dader dat alle schade betaald werd - het is niet aan de K.I. om die bewijzen te produceren noch aan het openbaar ministerie maar aan de vrager van het eerherstel.

stevanom
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 dec 2017 08:19

Ondertussen is gebleken dat deze taak overgeheveld werd van de Rechtbank in Antwerpen naar die van Turnhout. Die hadden alles te lang laten liggen dus moest alles overgedaan worden. Ondertussen is in mei 2017 (na 33 maanden ongeveer dus) het bericht binnengekomen dat het eindleijk geregeld is. En @Franciscus: Wij hadden van bij de start alle bewijzen aangeleverd. Ik blijf erbij dat dergelijke zaken veel sneller moeten afgehandeld kunnen worden.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”