verzet aangetekend - uitvoerend beslag

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

verzet aangetekend - uitvoerend beslag

#1 , 14 aug 2015 20:25

Meer over de zaak had ik hier al gepost: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 49&t=65595 ps provisie is betaald.

Het zit zo: er was een uitvoerend beslag gelegd op goederen van me, binnen een tweetal weken "zou" de verkoop doorgaan.

Ik heb echter meteen verzet aangetekend ( en 250 euro betaald aan een gerechtsdeurwaarder voor dat verzet).

Ik kreeg een kopie van mijn advocaat van een brief gericht aan de advocaat van de tegenpartij ( waarin advocaat verklaarde waarom ik verzet aantekende)

Ik kreeg niet veel later een brief van de advocaat van de tegenpartij en die schreef dat het verzet ongegrond is.

Er stond bij dat de zaak in september zou voorkomen.

Vermits mijn advocaat in verlof is en ik me toch zorgen maak, vraag ik het hier even: ik heb dus verzet aangetekend, zal men dan binnen twee weken effectief mijn goederen komen halen in afwachting van een uitspraak in september?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 14 aug 2015 21:28

Bij mijn weten komt het advocaten niet toe te oordelen of verzet al dan niet gegrond is. Daarvoor zijn er rechters, beginnende met de vrederechter.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#3 , 14 aug 2015 21:33

Bedankt, kortweg: doordat ik verzet heb aangetekend, gaat het uitvoerend beslag niet door tot er een uitspraak is van waarom ik "verzet" aanteken.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 16 aug 2015 09:22

“Art.1514.Degene die beweert eigenaar te zijn van het geheel of een gedeelte van de in beslag genomen voorwerpen, kan tegen de verkoop verzet doen bij exploot, betekend aan de beslaglegger, aan de beslagen schuldenaar en aan de gerechtsdeurwaarder, en houdende dagvaarding van de beslaglegger en van de beslagen schuldenaar, met vermelding in het exploot van de bewijzen van eigendom, op straffe van nietigheid. In het exploot worden ook de andere beslagleggers die eveneens op deze goederen beslag hebben gelegd, vermeld met alle relevante gegevens voor de in het derde lid bedoelde oproeping. De vordering schorst de vervolging enkel wat betreft de gerecidiveerde goederen;. Er wordt uitspraak over gedaan door de beslagrechter...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#5 , 17 aug 2015 01:58

Dus concreet komt men bij aantekenen vh verzet niet alles "leegmaken" op de voorziene dag, maar komt de zaak voor op een bepaalde datum ( hier in september) omdat ik redenen heb om verzet aan te tekenen.

Jonathan LS
Berichten: 56
Locatie: Destelbergen

#6 , 17 aug 2015 16:55

Art. 1514 Ger.W. dat J. Demoor citeert gaat over een vordering in revindicatie, daarover gaat het hier niet.

Verzet door de beslagene tegen een uitvoerend beslag heeft GEEN schorsende werking: de beslaglegger kan, niettegenstaande het verzet, toch verder gaan, de goederen laten ophalen en verkopen, weliswaar op eigen risico. Met andere woorden, als later blijkt dat het verzet gegrond was, dan moet de beslaglegger alles terugbetalen, met eventueel schadevergoeding bovenop.

Aangezien dat toch nogal een risico is, zal een beslaglegger in de praktijk meestal niet doorzetten als er verzet is aangetekend en eerst de uitkomst van het verzet afwachten. Hij moet echter niet wachten, hij mag doordoen als hij dat risico wil nemen.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#7 , 17 aug 2015 19:24

Hoe weet je dat men op de vooraf bepaalde datum niet langskomen? De deurwaarder contacteren? Advocaat is in verlof tot na die datum.
Beslaglegger is niet één van de snuggersten en schept er vooral plezier in mochten ze komen wat de gevolgen nadien ook mogen zijn.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 17 aug 2015 21:06

Kan u diens secretariaat niet bereiken?

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#9 , 17 aug 2015 22:58

Daar zeggen ze dus: tot begin september. Zou niet willen dat de bel hier gaat en alles weg.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 18 aug 2015 14:37

Aan FOD Justitie Waterloolaan 115 1000 Brussel info@just.fgov.be
Info : Juridisch Forum / loria

Ik verwijs naar http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm
“Art.1514.Degene die beweert eigenaar te zijn van het geheel of een gedeelte van de in beslag genomen voorwerpen, kan tegen de verkoop verzet doen bij exploot, betekend aan de beslaglegger, aan de beslagen schuldenaar en aan de gerechtsdeurwaarder, en houdende dagvaarding van de beslaglegger en van de beslagen schuldenaar, met vermelding in het exploot van de bewijzen van eigendom, op straffe van nietigheid. In het exploot worden ook de andere beslagleggers die eveneens op deze goederen beslag hebben gelegd, vermeld met alle relevante gegevens voor de in het derde lid bedoelde oproeping. De vordering schorst de vervolging enkel wat betreft de gerecidiveerde goederen;. Er wordt uitspraak over gedaan door de beslagrechter...”(Gerechtelijk Wetboek).

In vroegere versies stond ‘gerevindiceerde’ , terwijl revindiceren niet voorkomt in het ‘Groene Boekje’.
‘revindicatie’ = ‘opeising ; terugvordering van zijn eigendom’(KRUYSKAMP,C.,Van Dale...,II,‘s Gravenhage, Martinus Nijhof 1976,p.2048)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”