kantonneren

Jan S
Topic Starter
Berichten: 397

kantonneren

#1 , 12 okt 2007 16:21

Hallo

Ik ben bezig met mijn eindwerk over het kantonnement en zit nu met een vraagje dat waarschijnlijk simpel opgelost kan worden:

situering:

* rechter maakt vonnis in 1ste aanleg => vonnis is uitvoerbaar
* schuldenaar (SA) gaat in beroep => tenuitvoerlegging wordt geschorst
* schuldeiser (SE) vraagt voorlopige tenuitvoerlegging
=> wordt toegestaan mits het stellen van een zekerheid (stel: som geld in Deposito- en Consignatiekas)
* SE doet dit volgens de bepaalde modaliteiten => SE mag overgaan tot tenuitvoerlegging
* SA wil beslag voorkomen en gaat over tot het kantonnement

vraag:

wat gebeurt er nu met het geld, gestort door de SE op de Deposito- en Consignatiekas? kan hij dit onmiddelijk na het kantonneren van de SA terugkrijgen aangezien de zekerheid die de som geld (gestort door SE) moet voorstellen nu zelf door de SA werd gesteld (via het kantonnement heeft hij immers die zekerheid) of blijft dit geld staan?

Alvast bedankt voor het spoedige antwoord!

Jan

edit: antwoord op mijn eigen vraag :oops:

artikel 1400 § 2 Ger. W. dat stelt dat “de zekerheid van rechtswege bevrijd is wanneer de consignatie door de veroordeelde partij gedaan is overeenkomstig artikel 1404 Ger. W."

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding