politie weigert klacht te noteren

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

politie weigert klacht te noteren

#1 , 04 okt 2007 23:28

Wie kent hier een oplossing voor?

Politie Geel, Herentals, Turnhout, Arendonk, Lommel ... weigert klacht te acteren. Bij politie Mol lukt het sinds geruime tijd wel maar niet altijd
een voorbeeld

Wat nu gedaan?

Afbeelding

RR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
henry
Berichten: 5

#2 , 06 okt 2007 10:26

er is geen enkele wet die het OM verplicht om alle pv's voor de rechter te brengen

het OM seponeert het grootste deel van alle pv's, rekening houdende met de richtlijnen uitgevaardigd door de minister van justitie, het college van procureurs generaal en de raad van de procureurs des konings

zaken die op voorhand al worden geseponeerd, worden niet altijd meer overgemaakt aan het OM door de politie, hetgeen de gerechtelijke achterstand ten goede komt

dit is wettelijk voorzien, het OM staat bijgevolg niet boven de wet doch past de wet slechts toe

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#3 , 06 okt 2007 22:24

De politieagent die weigert mij als slachtoffer daarvan een aangifte conform de wet wet voorziet te acteren kan rechtstreeks voor de correctionele gebracht worden wegens ambsweigering. Zijn uitleg zal voorspelbaar zijn "ik mocht niet op bevel van mijn baas"

Met dank aan J.demoor mocht dat enkele jaren geleden niet gebeurd zijn

AFDELING II. - WIJZE WAAROP DE PROCUREURS DES KONINGS HANDELEN IN DE UITOEFENING VAN HUN AMBT.

Art. 29. Iedere gestelde overheid, ieder openbaar officier of ambtenaar die in de uitoefening van zijn ambt kennis krijgt van een misdaad of van een wanbedrijf, is verplicht daarvan dadelijk bericht te geven aan de procureur des Konings bij de rechtbank binnen wier rechtsgebied die misdaad of dat wanbedrijf is gepleegd of de verdachte zou kunnen worden gevonden, en aan die magistraat alldesbetreffende inlichtingen, processen-verbaal en akten te doen toekomen.

Art. 47bis. <ingevoegd> Bij het verhoren van personen, ongeachhet verhoren van personen, ongeacht in welke hoedanigheid zij worden verhoord, worden ten minste de volgende regels in acht genomen.
1. Ieder verhoor begint met de mededeling aan de ondervraagde persoon dat :
a) hij kan vragen dat alle vragen die hem worden gesteld en alle antwoorden die hij geeft, worden genoteerd in de gebruikte bewoordingen;
b) hij kan vragen dat een bepaalde opsporingshandeling wordt verricht of een bepaald verhoor wordt afgenomen;
c) zijn verklaringen als bewijs in rechte kunnen worden gebruikt.
2. Eenieder die ondervraagd wordt, mag gebruik maken van de documenten in zijn bezit, zonder dat daardoor het verhoor wordt uitgesteld. Hij mag, tijdens de ondervraging of later, eisen dat deze documenten bij het proces-verbaal van het verhoor worden gevoegd of ter griffie worden neergelegd.
3. Het proces-verbaal vermeldt nauwkeurig het tijdstip waarop het verhoor wordt aangevat, eventueel onderbroken en hervat, alsook beëindigd. Het vermeldt nauwkeurig de identiteit van de personen die in het verhoor, of in een gedeelte daarvan, tussenkomen, en het tijdstip van hun aankomst en vertrek. Het vermeldt ook de bijzondere omstandigheden en alles wat op de verklaring of de omstandigheden waarin zij is afgelegd, een bijzonder licht kan werpen.
Laatst gewijzigd door roderidder op 06 okt 2007 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 06 okt 2007 22:32

De pdk gaat dus wel degelijk boven de wet staan.

Wil je een naam? Vandaag zei de Korpschef "Jan Poels", de procureur van Turnhout zit hierachter, vandaag nog binnengevallen bij de Korpschef Geel en die wist me dat te vertellen. Voor Geel zou de problematiek moeten opgelost zijn.

Toch een pluim voor politie Geel inzake communicatie, transparantie, eigenlijk voor het gevoerd beleid. Kritiek is er ook:

Politie ter plaatste bij achterhouden van minderjarigen en dit gebeurd niet of niet vaak.


Maar wie zit erachter dat het in Lommel geef aangifte kan gedaan worden door mij? Dat moet procureur des Konings van Hasslet zijn, nl. Marc Rubens. En dat staat haaks op wat hij op 3 oktober beweerde voor een volle zaal. Hij had het namelijk over zijn strafrechterlijk beleid.

In Limburg is men een draaiboek aan het maken in verband met intrafamiliaal geweld IFG. Op 3 oktober tijdens een studiedag en dat zal geen geheim zijn neem ik aan dat men de strijd wil aangaan tegen IFG.

Afbeelding

De vraag is wat moet je doen... klacht tegen de PDK leggen?
Ja, er zit niets anders op omdat zeker zei zich moeten schikken naar de wet, maar dat is moeilijk blijkbaar

--> zie bij echtscheidingen
Help, de Voorzitter achtervolgd me
http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=6420

RR

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”