Dossier opvragen bij advocaat

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

Dossier opvragen bij advocaat

#1 , 29 sep 2007 20:32

Mijn huidige raadsman neemt mijn belangen in een lopende zaak niet ernstig. Ik wil het volledig dossier bij hem opvragen en zelf opvolgen en de nodige handelingen stellen. Is er in de handel (of op Internet) een handboek of dergelijke te vinden dat mij daarbij kan helpen?

Wat zijn de mogelijkheden die ik heb? Wat moet hij mij wel dan niet overhandigen? En binnen hoeveel tijd moet dit alles gebeuren?
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 01 okt 2007 12:54

“Art.440.De advocaat verschijnt als gevolmachtigde van de partij zonder dat hij van enige volmacht moet doen blijken, behalve indien de wet een bijzondere lastgeving eist.”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.2004.De lastgever kan zijn volmacht herroepen wanneer hem zulks goeddunkt...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Er is beëindiging van de opdracht van de advocaat van zodra hij zelf een einde stelt aan de relatie en hiervan kennis geeft aan zijn cliënt of kennis heeft genomen van het feit dat de relatie werd beëindigd door de cliënt,onafhankelijk van de teruggave van het dossier.De advocaat heeft de verplichting het dossier aan de cliënt terug te bezorgen binnen de kortste termijn’(Rb.Luik 13 januari 1999,J.L.M.B. 2000,252,noot BUYLE,J.).

Behandeling en berechting op tegenspraak wordt geregeld door art.735-801 Gerechtelijk Wetboek.Deze bepalingen ondergingen aanzienlijke wijzigingen door de Wet van 26 april 2007,Belgisch Staatsblad 12 juni 2007,die nog niet zijn verwerkt in de geconsolideerde wetgeving.

Zie ook X.,Algemene Modellenverzameling voor de Rechtspraktijk,Antwerpen Kluwer losbl.

Raadpleeg voor boeken en tijdschriften www.bib.vlaanderen.be .Via interbibliothecair leenverkeer kan u uit andere bibliotheken lenen of kopie bekomen bij uw POB(=Plaatselijke Openbare Bibliotheek).Voor afkortingenlijst van juridische tijdschriften ga naar http://www.law.kuleuven.be/rechtsaf/index.phtml?

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 01 okt 2007 15:14

Beste J. Demoor

Eerst en vooral bedankt voor Uw deskundig antwoord.

Mbt de teruggave van het dossier stelt U dat : “De advocaat heeft de verplichting het dossier aan de cliënt terug te bezorgen binnen de kortste termijn’(Rb.Luik 13 januari 1999,J.L.M.B. 2000,252,noot BUYLE,J.)”

Maar wat moet de advocaat nu juist teruggeven? Is dat het volledig dossier (inclusief zijn kanttekeningen en briefwisseling met zijn confrater)? Of zijn dat enkel de procedure stukken?

Is hier enige wetgeving voorhanden?
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”