dagvaarding

erwin
Topic Starter
Berichten: 6

dagvaarding

#1 , 10 feb 2006 22:31

Kan ik als gewone burger zelf iemand voor het vredegerecht laten komen en wat moet ik daar voor doen , welke papieren , hoeveel exenplaren , wat moet er zeker in staan , en moet dit langs een deurwaarder ,

alvast bedankt met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2006 00:28

Waar gaat de zaak over?

scorpioen

Gast

#3 , 13 feb 2006 19:04

Op 07-04-2004 heb ik een verzoening aan gevraagd voor het vredegerecht om dat mijn dochter gedurende het schooljaar 2003-2004
alleen nog naar school ging om in orde te zijn met kindergeld en onderhoudsgeld .
mijn dochter was toen 20 jaar , mijn ex was ook aanwezig op deze verzoening en heeft deze ook mee ondertekend .
Wij zijn toen het volgende overeen gekomen .
1. 2x per jaar een afschrift van beide spaarboekjes (een waar ik op spaar en een waar mijn ex opspaart )
2. Het onderhoudsgeld wordt rechtstreeks op mijn dochter haar rekenning gestort .
3. Vakanties worden door dochter zelf gedragen of in overleg met beide ouders .
4. Dochter gaat zoveel als mogelijk met gratis bus vervoer naar school.
5. Bewijs van al dan niet ontvangen studiebeurs wordt gevoeged bij de afrekenning schoolkosten en uitslagen .

Ik heb reeds een maal in 2005 gebruik gemaakt van het proces-verbaal
om dat ik geen schooluitslagen , geen bewijs van studietoelagen , en ook geen rekenningen van beide spaarboekjes gekregen had .
(uitgevoerd door deurwaarder)

Ik heb hier dan via de advocaat van mij ex het volgende over ontvangen .

(brief gericht van advocaat aan deurwaarder )

Ik schrijf u aan in mijn hoedanigheid van raadsman van ...... die mij uw aanmaning ter hand stelde , een en ander op verzoek van .......
In bijlage de gevraagde stukken (7) die de heer ..... mij na inzage zal terug bezorgen .
U zal de heer .... er willen op wijzen dat zijn manier van handelen niet de gebruikelijke is .
Een gewoon verzoek aan mij gericht tot mededeling van welke stukken ook zou toch hebben volstaan .
Het stuk over de studietoelagen ontbrak , heb dit later in een schrijven ook vermeld .


Nu op 08-02-2006 onvang ik volgende brief van mijn ex

Ik stuur je ineens 1 kopie van haar spaarboekje waar , al haar geld opstaat , en daarbij gevoegd een wit papiertje(10cm op 20cm) met vermelding 116euro contant betaald aan oogarts ? , staat wel een stempel op van de oogarts .

Nu zou ik dus graag zelf een dagvaarding willen doen ( heb geen middelen voor een advocaat )
Omdat mijn spaarboekje waar ik op spaar voor de dochter blijkbaar eenzijdig opgezegd is (kan dit zo maar )
En omdat het geld dat ik tot hier toe gespaard had voor mijn dochter verdwenen is ?(waarschijnlijk is dit de reden om nu overtegaan naar een boekje )ik vindt hier toch niets van terug op het toegestuurde uitreksel .
Ik heb ook nog steeds geen bewijs van al dan niet ontvangen studiebeurs gekregen en dit is al geleden van 13-11-2003.
Dit is dus al twee schooljaren achter mekaar dat men dit niet wil aanvragen of de gekregen gelden verzwijgd .
En als men naar een oogarts gaat verwacht ik toch opzijn minst een briefje van conseltatie , en een factuur of zie ik dit mis .

In een vorige zaak tegen mijn ex , heeft de vrederechter in verband met de kosten van haar advocaat die ze terug vorderde de volgende uitspraak gedaan (reeds antwoordt over gekregen op dit forum waar voor dank )
Op grond van de beschikbare elementen zijn wij van oordeel dat we thans over onvoldoende gegevens beschikken , zodat we voorbehoud verlenen .

Indien ik nu ga dagvaarden moet ik hier dan rekening mee houden of niet , en is het gebruikelijk bij een verzoening dat ik eerst de advocaat van tegenpartij vraag om de stukken ?

Ik hoop dat u aan deze inlichtingen iets hebt en wil u bij deze alvast bedanken voor uw raad en andwoordt

Reclame

gescheiden vaders

#4 , 16 feb 2006 23:12

Erwin, het is echt onmogelijk om een dossier dat redelijk technisch is te realiseren zonder advocaat, zeker als tegenpartij er wel ??n heeft. Als je er echt geen kan betalen heb je in principe recht op een pro deo advocaat: contacteer daarvoor het Bureau Juridische Bijstand. Je vindt die via een uiterst simpele zoekopdracht op google, nl. Bureau Juridische Bijstand en je stad.

Om op alles te reageren heeft geen zin, en daarom vermeld ik maar enkele opvallende zaken:

... en daarbij gevoegd een wit papiertje met vermelding 116 euro contant betaald aan oogarts, met een stempel van de oogarts.

Je ex wil twee keer langs de kassa passeren. Ze wil dat jij de helft van die 116 euro betaalt, en intussen heeft ze het originele briefje al lang binnengebracht bij haar ziekenfonds. Vraag haar hoeveel het ziekenfonds heeft terugbetaald.

En omdat het geld dat ik tot hiertoe gespaard had voor mijn dochter verdwenen is

geld dat verdwenen is via een bank- of spaarrekening is uiterst gemakkelijk op te sporen: als je de bank- of spaarrekening niet online kan inkijken, ga dan naar het bankkantoor en vraag of men een gewone print met de verrichtingen van de rekening wil maken (normaal is dat gratis). Als het niet lukt moet je dubbels van de bankuittreksels vragen (maar dat kost je wel geld).

Indien ik nu ga dagvaarden moet ik hier dan rekening mee houden of niet, en is het gebruikelijk bij een verzoening dat ik eerst de advocaat van tegenpartij vraag om de stukken?

Als je zomaar procedeert kan de tegenpartij zeggen dat dit een tergend en lasterlijk geding is, en dan schadevergoeding vragen. Je kan dus best eerst met de advocaat van tegenpartij overleggen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 feb 2006 22:25

Vooraleer te dagvaarden is het aangewezen de tegenpartij in gebreke te stellen.

Schrijft aangetekend naar je ex, met kopie aan haar advocaat, wat je wil.

Wat het spaarboekje betreft: je dochter is meerderjarig. Als je een spaarboekje had op haar naam kan ze daar nu mee doen wat ze wil.

Blijft dus enkel nog de studiebeurs. Ik vermoed dat je onderhoudsgeld voor je dochter betaalt. Werd bij de vaststelling hiervan reeds rekening gehouden met het feit dat ze recht heeft op een studiebeurs?

Vooraleer tot dagvaarding over te gaan voor raad ik je aan de tegenpartij in verzoening te laten oproepen. Dit is gratis en als de tegenpartij dan niet reageert is ze slecht geplaatst om later te zeggen dat je op een foutieve manier geprocedeerd hebt.

scorpioen

erwin
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 20 feb 2006 11:56

Ik begrijp dat als mijn dochter meerderjarig is zij vrij kan beschikken over haar geld op haar spaarboekje , maar in een eerdere verzoening zoals hier boven vermeld zijn duidelijke afspraken gemaakt , afschrift beide spaarboekjes nu heeft mijn ex en niet mijn dochter al het geld dat overschiet op een boekje geplaatst dit kan toch niet of zie ik dit verkeerd .


Vriendelijke groeten Erwin :roll:

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 20 feb 2006 12:37

daar je dochter reeds de leeftijd van 18 jaar voorbij is, kan zij met alle rekeningen en gelden op haar naam doen wat ze wil zonder ook maar iemand te raadplegen of ervan op de hoogte te brengen. Het enige waar zij rekening moet mee houden zijn haar erfgenamen in 1ste lijn, zij mag niet meer wegschenken dan wettelijk toegelaten in de erveniswet. voor de rest sta je op dat punt dus machteloos. Wat het onderhoudsgeld en medische kosten betreft mag je wel nagaan of je wordt opgelicht en als dat zo is kan je naar de rechtbank met deze bewijzen, maar tracht het eerst onderling te regelen. dit zal je veel geld en zorgen besparen.
Kijk ook even na of je dochter ondertussen niet ergens werkt, want dan heeft zij geen recht meer op onderhouds geld. dit kan de reden zijn van haar schoolverzuim en schoolresultaten. en eis zoals gescheiden vaders zegt steeds het briefje van de ziekenkas voor betalingen van medische kosten. hier staat het werkelijke zelf betaalde bedrag op.

Gast

#8 , 21 feb 2006 10:40

Ik begrijp dat als mijn dochter meerderjarig is zij vrij kan beschikken over haar geld op haar spaarboekje , maar in een eerdere verzoening zoals hier boven vermeld zijn duidelijke afspraken gemaakt , afschrift beide spaarboekjes nu heeft mijn ex en niet mijn dochter al het geld dat overschiet op een boekje geplaatst dit kan toch niet of zie ik dit verkeerd .

wat bedoel je precies met "ik heb gespaard voor mijn dochter?": is dat een spaarrekening die op naam van jezelf staat, met de bedoeling om dat geld later aan je dochter te geven, of is het een spaarrekening die op naam van je dochter zelf staat?

had je aan de moeder volmacht op die rekening gegeven?

klopt het dat het geld nu door de moeder is afgehaald, en dat de dochter het geld dus nog niet heeft gekregen?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”