deurwaarder

scorpia
Topic Starter
Berichten: 25

deurwaarder

#1 , 10 feb 2006 07:13

Graag had ik een inlichting gehad ivm in beslag genomen goederen.
Er was bewarend beslag gelegd op de auto van mijn zoon voor een niet betaalde autobelasting. Gisterenvoormiddag 9/2 kan hij een regeling treffen met de ontvanger te Harelbeke. Die belt het deurwaarderskantoor in de XXX te Kortrijk om de zaak stil te leggen. In de loop van de voormiddag komt Mr. XXX langs, belt niet aan, maar stopt een pv in de bus, getekend door een getuige, waarin staat dat het inbeslaggenomen voertuig verdwenen is. De wagen staat echter wel degelijk op de oprit, want die is al 2 maand defect. Kost van de PV 129 euro.
Kan dat zomaar?
De onregelmatigheden bij die deurwaarder zijn schering en inslag. Enkele maanden terug nam hij onze inboedel in beslag. Ook hier tekende dezelfde getuige (ex-rijkswachter) de papieren. Verplaatsingskosten en vergoeding voor getuige worden aangerekend. Pittig detail: de goederen die op de pv vermeld stonden, inclusief de wagen, werden door diezelfde deurwaarder reeds 6 jaar terug, openbaar verkocht. Toen ik telefonisch inlichtingen vroeg hieromtrent, werd ik na 10 minuten terug opgebeld met de mededeling : "'k Heb eens op onze computer gekeken en gezien dat er hier nog iets staat van in 88. 'k Zal de advocaat van die schuldeiser eens opbellen en hem met aandrang vragen die zaak weer te openen. Je zult het wel leren".
Moeten we dat allemaal zomaar laten gebeuren of kan er hier iets tegen gedaan worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpia
Topic Starter
Berichten: 25

#2 , 10 feb 2006 07:29

In bovenvermelde zaak werd me aangeraden me te wenden tot de arrondisementraad. Dat wordt pas een lachertje. De raad is samengesteld door de deurwaarders van het kantoor in kwestie:


Dus met andere woorden: wie gaat er hier iets tegen ondernemen?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 10 feb 2006 08:43

De deurwaarder,zo luidt de offici?le versie,is gebonden door uitermate strenge tuchtregels.Toch kan men zich afvragen hoe adequaat het interne toezicht is,gelet op de wijze waarop de raden zijn samengesteld.Objectief oordelen over het gedrag van een collega-concurrent is op zich al niet gemakkelijk.Maar,in sommige arrondissementen is er maar een tiental
gerechtsdeurwaarders.De helft ervan zit in de raad.Hoe kleiner de kring,hoe moeilijker het is om een zekere gestrengheid te bewaren... (HUYSE,L.,SABBE,H.,De mensen van het recht,Leuven Halewijck1997,p 153)

Art.1514.Hij die beweert geheel of ten dele eigenaar te zijn van in beslag genomen voorwerpen,kan tegen de verkoop verzet doen bij exploot,te betekenen aan de beslagrechter...en aan de gerechtsdeurwaarder en houdende dagvaarding van de beslaglegger...(Gerechtelijk Wetboek)

Geef de beslaglegger aangetekend kennis van uw afbetalingsafspraken met zijn gerechtsdeurwaarder en maan hem aan het beslag te doen opheffen.Deel hem tevens mee dat u toepassing maakt van art.1514 Ger.W. indien daaraan niet voldaan is binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn en dat de kosten van deze procedure krachtens art.1017 Ger.W. ten laste vallen van de in het ongelijk gestelde partij.

Reclame

Gast

#4 , 10 feb 2006 11:46

je kan inderdaad een offici?le klacht indienen, en zoals je zelf vastgesteld hebt, kom je dan bij "ons kent ons" terecht.

je kan het feit ook gewoon signaleren, dus zonder klacht, aan de Nationale Kamer (zie www.gerechtsdeurwaarders.be). Die gaan dan minstens uitleg vragen aan de betrokken deurwaarder.

vel belangrijker volgens mij: zorg voor een tegenbewijs dat de auto wel degelijk de laatste twee maanden (en dus zeker gisteren) op de oprit staat/stond, want als het jouw woord is tegenover dat van de deurwaarder en zijn getuige maak je geen enkele kans. Vraag vandaag aan meerdere buren zo snel mogelijk om een schriftelijke verklaring (door henzelf geschreven), en zeg hen dat het dient omdat de deurwaarder je beschuldigt dat je de auto verstopt hebt.

scorpia
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 15 dec 2008 15:30

Daar gaan we weer met hetzelfde deurwaarderskantoor.
We gingen in beroep tegen een uitspraak van de vrederrechter. De zaak werd op de rol gezet om voor te komen voor de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk op 25/09/2009 om 9u15. Dit besluit werd genomen op 5/09/2008. Half november krijg ik een deurwaarder over de vloer met de betekening van het vredegerecht om de som te betalen. Ik toon hem de brief van de rechtbank waarop duidelijk vermeld staat dat de zaak in beroep voorkomt in september 2009. Vrijdag ll krijg ik een dreigbrief dat, als ik de som niet betaal binnen de 5 dagen, ze inbeslagname doen. We zijn al in deze zaak moeten naar de beslagrechter trekken, omdat diezelfde deurwaarder de auto van de zoon had aangeslagen. Allemaal onnodige kosten. Er komt ook nog dat ik niet eens binnen het ambtsgebied van die onverlaten val.
Wat kunnen we nu doen?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 dec 2008 16:41

Staat de vrederechter de voorlopige tenuitvoerlegging van het vonnis toe?(ook "uitvoerbaar bij voorraad" genoemd).

In dat geval kan het vonnis worden uitgevoerd, ondanks hoger beroep. Eventueel kan u wel kantonneren = storten in de Deposito- en Consignatiekas. Het geld blijft daar dan geblokkeerd tot er een definitieve uitspraak is. Hangt er van af of het vonnis van de vrederechter de mogelijkheid van kantonnement uitsluit.

Het zou me zeer verbazen dat een gerechtsdeurwaarder optreedt buiten het arrondissement waar hij bevoegd voor is.

scorpioen

scorpia
Topic Starter
Berichten: 25

#7 , 15 dec 2008 17:02

Staat de vrederechter de voorlopige tenuitvoerlegging van het vonnis toe?(ook "uitvoerbaar bij voorraad" genoemd).


Het zou me zeer verbazen dat een gerechtsdeurwaarder optreedt buiten het arrondissement waar hij bevoegd voor is.

scorpioen
Er is nergens sprake in de betekening is nergens sprake van voorlopige tenuitvoerlegging.
En als het je verbaast of ze optreden buiten hun arrondissement, hier vindt je hun ambtsgebied: http://gerhanko.eu/gerhanko/index.php?o ... &Itemid=34
en wij wonen in Nokere, Oost-Vlaanderen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 dec 2008 17:29

Als de voorlopige tenuitvoerlegging wordt toegestaan staat dit in het vonnis, niet in de akte van betekening.

Een deurwaarder van Kortrijk mag een brief schrijven naar iemand buiten zijn arrondissement. Als u goed kijkt zal u bemerken dat de betekening door een andere gerechtsdeurwaarder gebeurd is. Laat u niet misleiden door de naam op de briefhoofding. Wanneer stukken buiten het arrondissement moeten betekend worden maakt de gerechtsdeurwaarder die klaar op zijn briefhoofding en zend die daarna naar een territoriaal bevoegde gerechtsdeurwaarder, die tot betekening overgaat. Diens naam staat op de akte vermeld na "heb ik ondergetekende ".

scorpioen

scorpia
Topic Starter
Berichten: 25

#9 , 17 dec 2008 11:50

Wat valt er allemaal onder uitvoeringskosten? En kunnen die, achteraf geëist worden? Daarmee bedoel ik dat die niet vermeld staan op de afrekening van de deurwaarder (wel de hoofdsom, het inningsrecht, deel confrater en aanmaning). Na betaling komt er nog een brief: 171,59 uitvoeringskosten, onmiddellijk te betalen of uitvoeringskosten.

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 17 dec 2008 12:53

Laat me even generaliseren: heel dat deurwaarderswereldje past de wet zo op de letter toe en op een manier waar een belastingsontvanger of een rechter, politieagent of weet ik wat nog; enkel slechts van kunnen dromen. M.a.w. zij halen er het maximum uit op de meest legale manier.
Hier ontsnapt me term om ze met het soort zaakvoerders te vergelijken die ook volledig wettellijk ook weer, boekhouders in dienst hebben om zo weinig mogelijk belasting te moeten betalen. Ik bedoel scorpia dat jij denkt dat ze de wet overtreden, maar gegarandeerd dat ze dat niet doen. Ik praat hun handlswijze dan ook verre van goed.

scorpia
Topic Starter
Berichten: 25

#11 , 17 dec 2008 13:39

Ik bedoel scorpia dat jij denkt dat ze de wet overtreden, maar gegarandeerd dat ze dat niet doen. Ik praat hun handlswijze dan ook verre van goed.
Als er na een schrijven van mijn advocaat onmiddellijk 480 euro teruggestort wordt op m'n rekening, dan vraag ik me wel af of dat uit menslievendheid is of dat er toch een reukje aanzat.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”