gerechtelijke intresten

maugham
Topic Starter
Berichten: 155

gerechtelijke intresten

#1 , 14 sep 2007 11:48

Wat zijn de gerechtelijke intresten sedert 1997? Ik heb nog zo veel jaar onderhoudsgeld te goed voor de kinderern en ik zou willen weten hoeveel de gerechtelijke intresten zijn? Kan je ook de cumulatieve intresten eisen? Het gaat om een procedure voor de vrederechter. Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 sep 2007 08:26

Je bedoelt waarschijnlijk wat de wettelijke rentevoet is.

Van 1/9/96 tot 31 december 2006: 7 %
Vanaf 1 januari 2007: 6 %.

M.b.t. de "cumulatieve" intrest:

B.W. Art. 1154. Vervallen interesten van kapitalen kunnen interest opbrengen, ofwel ten gevolge van een gerechtelijke (aanmaning) ofwel ten gevolge van een bijzondere overeenkomst, mits de (aanmaning) of de overeenkomst betrekking heeft op interesten die ten minste voor een geheel jaar verschuldigd zijn

U moet die dus vragen in de dagvaarding of de conclusie die u in de zaak neerlegt.

scorpioen

Sedlex
Berichten: 83

#3 , 17 sep 2007 23:45

'de' gerechtelijke interest bestaat niet zoals hierboven vermeld, en het is zelfs niet verplicht om de gerechtelijke interest tegen de wettelijke interestvoet te berekenen.

In uw geval zal het betekenen:
-u krijgt een 'vergoedende' interest tegen aanvaardbaar tarief (11,5% is aanvaardbaar in handelszaken dacht ik) vanaf het ontstaan van de schuld tot aan de dagvaarding.
-vanaf het moment van dagvaarding tot moment van algehele betaling van de schuld kan u een gerechtelijke interest vragen, u kan deze zo formuleren, maar niets belet om deze tegen dezelfde interestvoet als de vergoedende interest te vorderen.

Uw advocaat (die u wel nodig zal hebben) zal u daar meer over kunnen vertellen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2007 17:40

Ik schreef niet dat de gerechtelijke intresten niet bestaan.

Als men het over de intrestvoet heeft, is het begrip gerechtelijke intrest echter niet relevant. De gerechtelijke intrest is de intrest die verschuldigd is vanaf de dagvaarding. Dit zegt dus niets over de intrestvoet.

De (gerechtelijke) intrest is hetzij vergoedende intrest, hetzij verwijlintrest.

Verwijlintrest is verschuldigd op een geldschuld, bijvoorbeeld een lening. Het verschuldigd bedrag is van in het begin in geld uitgedrukt. De intrestvoet van de verwijlintrest kan conventioneel zijn vastgelegd (denk maar aan een lening), zoniet is de wettelijke intrestvoet van toepassing.

Vergoedende intrest is verschuld op een "waardeschuld". Bijvoorbeeld een schadevergoeding. De som staat niet vast, de rechter bepaalt die. Dan is vergoedende intrest verschuldigd tot de uitspraak van de rechter. Door de uitspraak van de rechter wordt het een geldschuld en is verwijlintrest verschuldigd aan de wettelijke intrestvoet. De intrestvoet van de vergoedende intrest wordt door de rechter vastgesteld. Dit is meestal ofwel 5 % ofwel de wettelijke intrestvoet.

Voor handelsgeschillen is een speciale wet van toepassing: Wet betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. De intrestvoet wordt om de zes maanden vastgesteld.

scorpioen

Sedlex
Berichten: 83

#5 , 18 sep 2007 20:57

Ik schreef niet dat de gerechtelijke intresten niet bestaan.


scorpioen
en ik schreef ook niet dat gij dat zei, ik bevestigde net ....' zoals hierboven vermeld'

iedereen content 8)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”