Regering in Gebreke stellen hoe en naar welk adres?

sebastienbo
Topic Starter

#1 , 20 jan 2015 19:33

Beste,

Ik ben een zelfstandige en voel mij door de nieuwe regering gediscrimineerd door de invoering van de Jobkorting.
De nieuwe regering geeft een korting door de beroepskosten forfait te verhogen in de personenbelasting, om zo werkende burgers te belonen.
Maar nu blijkt dat dat burgers niet allemaal gelijk behandeld worden, zelfstandigen bijvoorbeeld krijgen die korting NIET! (Wat is hun signaal? Dat zelfstandigen niet hard werken?)
Daardoor is het kostenforfait tussen zelfstandigen en werknmers nog groter geworden 3950 euro vs 2370 euro!
http://financien.belgium.be/nl/particul ... ke_kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarom wil ik weten hoe ik de regering daarvoor in gebreke kan stellen en welke procedures ik kan aanroepen en aan welke adressen.
Indien de Belgische overheid niet ingrijpt (omdat zij natuurlijk betrokken partij is) wil ik misschien ook direct weten bij welke europese isntitutie ik klacht zou kunnen indien voor deze discriminatie tussen burgers in de Belgische personenbelasting.

Alvast bedankt voor alle hulp die ik hier van jullie kan krijgen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 jan 2015 20:23

De regering voert die wijzigingen door via wetsvoorstellen, die door het parlement gestemd worden. Hiertegen gaat u niet veel beginnen, tenzij u kan aantonen dat er sprake is van een niet toegelaten discriminatie. In dat geval kan u zich tot het Grondwettelijk Hof richten.

Werknemers die hun werkelijke kosten bewijzen, krijgen de korting overigens ook niet.

sebastienbo
Topic Starter

#3 , 20 jan 2015 23:38

Het komt er op neer dat burgers die gelijke belastingen betalen niet gelijk behandeld worden, nochtans gaat het om personenbelasting, die zou dus niet mogen verschillen. (sociale lasten wel, omdat zelfstandigen daar minder betalen)
Er is ook het feit dat de regering propagandeerd dat iedereen die werkt te belonen (wat niet waar is dus volgens deze constructie!!!)

In mijn specifiek geval: Ik heb een venoodschap dus de grootste kosten steek ik weg in de venoodschap zelf, maar natuurlijk zijn er kosten die gemengd zijn met mijn prive, en ik moet nu continue voor elk belachelijk bonnetje een lijst bijhouden die ongeveer overeenkomt met een 2500 euro. Die bonnetjes worden bovendien dan onder de loep genomen waardoor ik elk jaar met een routine controle zit (het was altijd ok, ze hebben er nooit iets aan moeten veranderen, maar ik zit elke keer wel met die vervelende procedures aan mijn been van die controles en op dat bureel te moeten uitleg gaan geven (Al 4 jaar op een rij!!))
Moest ik gewoon dat forfait kunnen gebruiken dan zit ik (en de belastingsdiensten) niet meer met al die zever opgezadeld en bovendien zou ik mij gelijk behandeld voelen als andere burgers die die korting wel krijgen voor te werken (in de plaats van mij gediscrimineerd te voelen)

Daarom mijn vraag hoe ik de regering kan in gebreke stellen zowel op nationaal vlak als europees.

Reclame

giserke

#4 , 20 jan 2015 23:46

grondwettelijkhof

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2015 19:02

Edoch personen die zich in dezelfde situatie bevinden bedienden tgo bedienden - dokters tgo dokters zelfstandigen tgo zelfstandigen bevinden zich wel in dezelfde situatie en is er mijns inziens wel voldaan aan die regel.

Bart 01

#6 , 22 jan 2015 09:33

Waarom keert u zich geen forfaitaire onkostenvergoeding uit via uw vennootschap? Geen gedonder meer met bonnetjes. Aftrekbaar in de vennootschap en niet belast in uw personenbelasting, mits melding op de fiche. Daarnaast kan u nog altijd toepassing krijgen van de forfaitaire kosten voor bedrijfsleiders in de personenbelasting.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”