Openbaarheid van vonnis?

Oni
Topic Starter
Berichten: 1

Openbaarheid van vonnis?

#1 , 24 sep 2014 14:51

Het is me nu echt onduidelijk hoe het zit met de openbaarheid van rechtspraak m.b.t. het inkijken van een vonnis.

Naar wat ik gelezen heb zou ik in principe eender welk vonnis mogen inkijken. Maar blijkbaar moet je dus toch een betrokken partij zijn geweest of een volmacht van een betrokken partij bekomen? Dat is tenminste wat ik te horen krijg van de correctionele griffie Rechtbank Eerste Aanleg Antwerpen.

Wat ik niet begrijp is hoe dit te rijmen valt met de openbaarheid, i.h.b. als ik onderstaand lees.

Kan iemand me uitleggen hoe dit nu werkelijk zit? Is er een mogelijkheid dit vonnis alsnog te bekomen door bijvoorbeeld een advocaat in te schakelen voor een dossier waar dit vonnis invloed op zou hebben, bijvoorbeeld vanwege een daarin uitgesproken beroepsverbod?

De openbaarheid van het vonnis geldt ook nadat het is uitgesproken, ter wille van de mogelijkheid voor de bevolking om de rechterlijke macht te controleren. Daarenboven maakt de minuut van een vonnis deel uit van het zittingsblad dat jaarlijks wordt gebundeld en een openbaar register is in de zin van art. 1380 Ger.W. Een afschrift moet dan ook worden verstrekt door de bewaarder van dit register aan allen die daarom verzoeken.
Een inbreuk op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer is niet langer aannemelijk als het om een gedepersonaliseerde kopie gaat.
Het belang van een journalist tot het verkrijgen van kopie van een vonnis is niet uitgeput door de toelating tot inzage van het vonnis ter griffie. De uitoefening van het recht op een afschrift laat een journalist toe zijn beroep effici?nter en doelmatiger uit te oefenen.
Het recht op kopie van een vonnis kan van zijn doel worden afgewend, m.n. wanneer wars van enige belangstelling voor de rechtspraak en de toepassing van het recht, het de bedoeling is om ruchtbaarheid te geven aan persoonlijke informatie die in de rechterlijke uitspraak vermeld staat. Terzake gelden specifieke verbodsbepalingen zoals art. 80 Jeugdbeschermingswet, art. 1270 Ger. W. betreffende de debatten inzake echtscheiding en art. 378bis Sw. met betrekking tot de publicatie en verspreiding van gegevens waaruit de identiteit van slachtoffers van aanranding op de eerbaarheid en verkrachting zou kunnen blijken.
Aan het recht op openbaarheid van de rechtspraak in toepassing van art. 1380 Ger. W. is voldaan door het verstrekken van een uittreksel uit het openbaar register inhoudende de tekst van het bedoelde vonnis, na de daarin, eventueel vermelde namen van natuurlijke personen onleesbaar te hebben gemaakt, de namen van de rechter(s), de griffier en de advocaten uitgezonderd.
Antwerpen 22 mei 2000, A.J.T. 1999-00, 970; , AM 2000, afl. 3, 324, noot VOORHOOF, D.; , Juristenkrant 2000 (weergave SCHEERS, D.), afl. 12, 4.
(samenvatting: http://www.jura.be" onclick="window.open(this.href);return false;)

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding