Organisatie van de rechtsbijstand in het Hof

SimonPatrickLuthier
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

Organisatie van de rechtsbijstand in het Hof

#1 , 21 aug 2007 22:34

Graag zou ik gebruik maken van rechtsbijstand, maar toch vermijden dat dit gewijgerd wordt op grond van het ontbreken van een bewijsstuk: Bij het verzoek moeten de bewijsstukken van het onvermogen worden gevoegd. De wet bepaalt dat de "Koning bij een in Ministerraad overlegd besluit (bepaalt) welke bewijsstukken moeten worden overgelegd voor de toepassing van dit boek" (art. 676 Ger. W.).

Maar er is echter : Onmiddelllijke afwijzing indien: de bijstand van een advocaat bij het Hof van Cassatie niet vereist is (in fiscale- en strafzaken) en er geen andere kosten zijn waarvoor bijstand moet worden verleend.

Mijn recht van verdediging werd geschonden in een handelsgeschil (niet geprotesteerde factuur van ?86) .
Wegens dit geringe bedrag <?1250, is er geen mogelijheid tot beroep.
Moet dit beschouwd worden als een fiscale of strafzaak ? Kan ik in dit geval advies verkrijgen van hof van cassatie zonder advocaat en zonder veel kosten? Ik wil mij niet onnodig in een financieel avontuur storten en hoorde verhalen van advocaten aan de balie van het hof van Cassatie en bedragen van 1500 ? 2000 Euro :-(

Bij voorbaat dank voor elke nuttig tip/advies.
SPL

Mijn informatiebron: http://www.juridat.be/cass/cass_nl/info_gene/baj.htm
Ik ben een burger zonder enige juridische vorming, maar wil mij toch naar bestvermogen verdedigen , zodat ook recht voor mij kan geschieden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 aug 2007 09:49

?Art.676.De Koning bepaalt bij een in Ministerraad overlegd besluit welke bewijsstukken moeten worden overgelegd voor de toepassing van dit boek...?(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Zie hiervoor K.B. 20 december 1999.

Een ?handelsgeschil (niet geprotesteerde factuur van ?86)? wordt niet beschouwd als een fiscale of strafzaak.

?Art.1108.Het Hof doet recht...?(Ger.W) wat verschilt van ?advies geven?.

?Art.480.Indien een partij in burgerlijke zaken geen bijstand van een advocaat bij het Hof van Cassatie verkrijgt, stelt de stafhouder van de Orde ambtshalve een advocaat aan, indien daartoe grond bestaat, een en ander onverminderd de bepalingen inzake rechtsbijstand...Art.1080.Het verzoekschrift, dat zowel op het afschrift als op het origineel door een advocaat bij het Hof van Cassatie is ondertekend...?(Ger.W.).

U hebt dus in burgerlijke zaken geen toegang tot het Hof van Cassatie zonder advocaat bij het Hof van Cassatie.Reken hiervoor op een ereloon van 2.500 ? 3.000 euro,zodat dit enkel toegankelijk is voor schatrijken en straatarmen(pro deo).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

SimonPatrickLuthier
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#3 , 29 aug 2007 18:54

Dank je wel voor je advies.

Ik heb het Formulier van verzoek tot rechtsbijstand gedownload en zal dit zo goed mogelijk invullen en per brief opsturen. Ik zal de documenten : samenstelling van het gezin ,afgeleverd door het gemeentebestuur, bijvoegen alsook mijn laatste loonstrook met de vermelding dat ik meen/hoop in aanmerking te komen voor :"Gedeeltelijke rechtsbijstand".

Ik hoop dan toch reeds een advies te mogen ontvangen als ik volgende tekst lees op http://www.juridat.be/cass/cass_nl/p1.htm
"
Wanneer een dergelijke toestand zich voordoet wordt zonder enige betaling vooraf van de verzoeker het advies gevraagd van de advocaat bij het Hof van Cassatie die in elk geval het hoger vermelde advies geeft. Na het advies van de advocaat bij het Hof over de mogelijke middelen die kunnen worden opgeworpen tegen de app?lbeslissing, kan het bureau beslissen dat de verzoeker maar een gedeeltelijke rechtsbijstand zal genieten.


Ik zal het document, samen met de noodzakelijke stukken per brief doorsturen naar :
HOF VAN CASSATIE
t.a.v. Bureau voor rechtsbijstand
PALEIS VAN JUSTITIE, POELAERTPLEIN, 1
1000 BRUSSEL

Ik hou je verder op de hoogte over ontvangen reacties en bereikte resultaten.
Ik ben een burger zonder enige juridische vorming, maar wil mij toch naar bestvermogen verdedigen , zodat ook recht voor mij kan geschieden.

Reclame

SimonPatrickLuthier
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#4 , 24 sep 2007 20:54

Ik was op donderdag 20 september aanwezig in het justitiepaleis, zaal 1.39, poelaertplein 1 te Brussel.
Hiervoor werd ik schriftelijk uitgenodigd door de griffie van het hof van Cassatie. Ik had hiervoor eerder een formulier gedownload, ingevuld en opgestuurd met de noodzakelijke extra informatie.(vonnis, dagvaarding, conclusies)
Ik wacht nu op het advies van het Bureau voor rechtsbijstand van het Hof van Cassatie.
Maar ik heb er niet veel hoop op, ik vroeg slechts gedeeltelijke rechtsbijstand, aangezien mijn inkomen > 1200 euro.
Wegens "tijdsgebrek" kon ik de motivatie van mijn verzoekschrift niet echt duidelijk stellen.
Ik ben een burger zonder enige juridische vorming, maar wil mij toch naar bestvermogen verdedigen , zodat ook recht voor mij kan geschieden.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”