stage als advocaat

Maria_DG
Topic Starter
Berichten: 5

stage als advocaat

#1 , 10 aug 2007 13:16

Ik had volgende vragen:

1. De stage duurt 3 jaar, maar mag deze ook parttime doorlopen worden? In de stagereglementen staat dat er 2000 euro per jaar gepresteerd dient te worden,... Indien je parttime werkt, wordt de stagetijd dan langer?

2. Mag je als stagiair advocaat deze stage combineren met een andere niet-juridische job? indien dit mag, kan deze niet-juridische job dan als zelfstandige? (de niet-juridische job is een job op televisie en radio).


Waar is hierover informatie te vinden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 10 aug 2007 14:08

Iedereen kan toch zelfstandige worden, al dan niet in bijberoep?

Ga eens gaan kijken op http://www.rsvz-inasti.fgov.be/nl/index.htm (FAQ > studenten)

Maria_DG
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 10 aug 2007 14:24

Akkoord, maar soms is combinatie niet mogelijk (bijvoorbeeld stage voor gerechtsdeurwaarder).

Maar hoe ligt dit dan met een bij-job in de media. (Ik denk daarbij aan Anke Vandermeersch, die werd geschorst door de balie na haar verkiezing als MB dacht ik.)

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 10 aug 2007 14:44

Onze webmaster is net afgestudeerd als jurist, en die is (voor zover ik weet) al jaren zelfstandige.

Het huidge stagereglement is in voege sedert 1995, de zaak Vandermeersch dateerde uit 1991, niet echt een referentie dus...

Zie het stagereglement art. 7 ivm schorsingen.

Maria_DG
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 10 aug 2007 14:52

Dus: je doet full time stage als advocaat en daarnaast nog een radio en televisieprogramma. Dat brengt dus de eer en waardigheid van het beroep niet in het gedrang.
Mag een stagemeester dan verbieden om actief in de media op te treden?
Kan de Orde je daarvoor schorsen?

Maria_DG
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 10 aug 2007 14:53

En, zijn hier reeds gevallen van bekend? Artikels over verschenen,... ?

Jonas Helaut
Berichten: 42

#7 , 11 aug 2007 08:53

Beste Maria,

Over part-time stage kan ik je niet informeren daar er mij geen gevallen bekend zijn. Je mag er van uitgaan dat dit deontologisch is toegelaten en dat dit een loutere zaak betreft tussen jou en je stagemeester.

Wat de combinatie betreft: deontologisch is het een advocaat verboden het beroep van advocaat uit te oefenen in combinatie met een job als werknemer (gezagsverhouding). Zo is er nog recent een stagiair aan de balie te Brussel geschorst omdat deze samen met de stage een job als bediende bij Fortis combineerde. De ratio hierachter is dat een advocaat zijn/haar beroep dient uit te oefenen in volle onafhankelijkheid.

Wat betreft de onverenigbaarheden: er zijn er deontologisch heel veel (zelfs bestuursmandaten in sommige gevallen). Kijk daarom eens op advocaat.be -> reglementen om een overzicht te krijgen.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 12 aug 2007 07:50

Zie art. 437 Ger. W.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 aug 2007 12:17

Elke balie heeft haar stagereglement waarin de verplichtingen van de stagiair zijn opgenomen. Wat kan, kan dus verschillen van balie tot balie.

Zo bepaalt het stagereglement van de Gentse balie:

5. Stagiair en bijkomende activiteiten
Artikel 10
De Stafhouder kan de stagiair toelating verlenen om een
nevenactiviteit uit te oefenen buiten de Balie teneinde zijn
vorming te vervolmaken of een bijkomend inkomen te
verwerven voor zover die activiteit de onafhankelijkheid
van de advocaat, noch de waardigheid van het beroep in
het gedrang brengt.
De stagiair moet in voorkomend geval de uitoefening van
die aanvullende activiteit zo regelen dat hij alle
stageverplichtingen kan blijven naleven.
Hij mag niet pleiten voor de rechtspersoon of de
natuurlijke persoon bij wie of voor wie hij die aanvullende
activiteit uitoefent.

Het stagereglement vind je op de website van elke balie. wwwbalie[naam van de balie].be bijvoorbeeld www.baliegent.be; www.balieantwerpen.be

Als je twijfel hebt over de praktijken bij een bepaalde balie kan je contact opnemen met de stafhouder, die je zal inlichten over wat kan en niet kan.

scorpioen

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#10 , 12 aug 2007 12:38

Mijn zuster was bij haar stage verplicht haar bijbaan als gar?on in een taverne op te geven omdat dit bijberoep niet waardig was om te combineren als (stage)advocaat

RR

Maria_DG
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 12 aug 2007 20:25

Kan ik over de zaak van de balie van brussel ivm de stagiair die ook bij fortis werkte, ergens meer info vinden??? Of meer info specifiek ivm concrete gevallen van bijkomende activiteiten???
In concreto gaat het om de balies van mechelen en antwerpen.

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#12 , 15 aug 2007 18:43

Voor alle duidelijkheid: nergens, maar dan ook nergens is gesuggereerd dat ik advocaat zou zijn.

Ik ben inderdaad een tijd zelfstandige geweest en werk nu (als jurist) bij een consultancy-onderneming.

agia roumeli
Berichten: 2

#13 , 15 nov 2007 11:52

wat ik mij hierbij afvraag:

hebben jullie weet van een plaats, databank, waar dergelijke beslissingen worden weergegeven???

Bijvoorbeeld inzake deontologie: combineren van verschillende jobs met advocatuur, etc .....


Alvast heel erg bedankt!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”